-
-
"Död fisk" är mer än beskrivning av en kvinna som inte vill göra så mycket under sexet annat än att sära på benen och vilja bli påsatt fast utan att behöva röra sig. Vilket nog i regel kommer ihop med uppmaningar från henne om "hårdare" "snabbare" fast utan att ens jucka emot mot för underlätta detta, och en totalvägran mot bara idén på att hon kanske skulle kunna vara överst nån gång.Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 15:57:08 följande:
Frågan bygger på föreställningen att kvinnor inte riktigt vet vad de vill. De kan ligga som döda fiskar men egentligen gilla samlaget. Frågan bygger också på att kvinnor skäms över att ha sex och därför ibland lite godtyckligt anmäler helt oskyldiga män, för att slippa undan ansvaret att ha haft frivilligt sex.
Eftersom detta inte stämmer med verkligheten - kvinnor har ju en egen sexualitet och är kapabla att själva bestämma vad de tycker om och inte - så kvarstår detta scenario:
du har sex med någon som visar på alla sätt att hon önskar hon inte var där.
det är inte en bra idé att ha sex med denna person då.
jag närmar mig 50 år. Jag har haft flertalet förhållanden och tillfälliga förbindelser. Jag har aldrig legat som en död fisk och skulle jag gjort det hade det varit för att jag verkligen inte velat ha sex, och av någon anledning inte kunnat säga detta. Väninnor till mig har dock genom åren berättat att de varit med om detta. Ingen av dem har tyckt om sexet, ingen av dem har fått ut något av det. Anledningen till att de inte rest sig och gått har varit antingen att de varit svårt berusade, rädda för mannen eller vana vid den behandlingen, då inom ett äktenskap. Men det tillhör ovanligheterna. Det är nämligen så att de flesta män tycker det är obehagligt och omöjligt att ha sex med någon som visar att de inte deltar i sexet. Det anser jag är en normal reaktion. Några få män har kanske inte denna spärr utan kör på. Dessa män ska definitivt oroa sig för en anmälan, ja.
Inte att hon verkligen är en död fisk, utan mer en strandad val :D Vilket är helt ok kanske om hon är handikappad eller extremt överviktig och faktiskt inte kan röra sig, men rätt ohyfsat annars.
Är någon verkligen död fisk och inte mer av en strandad val blir det annorlunda. -
Nu glider vi ifrån ämnet, men just hon var väldigt entusiastisk till att ha sex. Med att tjata om sex, mer sex, men utan att göra nån slags ansträngning med mer än tjat och klagomål för att vi skulle ha mer sex.Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 17:09:45 följande:Det är ju för det första fullt möjligt att låta bli att ha sex med den kvinna du beskriver. Det är för det andra knappast troligt att den kvinna du beskriver skulle säga att det inte fanns samtycke. sen för det tredje:
Jag vet inte riktigt om det är egna erfarenheter du beskriver men det låter ju inte som en särskilt entusiastisk partner och kanske bör du fundera över vad det kan bero på.
Men ja, fullt möjligt att inte ha sex med en sådan vilket jag valde att sluta ha.
Ville mest förklara skillnaden mellan död fisk och död fisk som egentligen borde kallas strandad val, och att man kan mena lite olika saker med begreppet.Jag ser till att jag känner och litar på en kvinna innan vi har sex. Så skulle aldrig ha ett one-night-stand. Inte för samtyckeslagen i första hand, utan för att undvika psykfall.Anonym (Läsa av) skrev 2022-03-20 17:19:41 följande:Om jag hamnade i säng med en kvinna som som du liknar vid en död fisk skulle jag inte fortsätta utan i stället prata med henne.
Efter samtyckeslagen kom till har jag haft sex med 7-8 kvinnor och ingen gång har vi fått muntligt samtycke, men båda parter har läst av varandra och varit delaktiga och det klassar jag som ett samtycke även om jag är osäker på att det är ett samtycke enligt lagen.
-
Sådana situationer döms oftast att mannen frias, men inte alltid. Så exakt samma sak som kan frias kan också fällas.Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:14:37 följande:
Det finns bevis på ett eller annat sätt jag tycker inte det viktiga är hur, utan om hur den givna situationen skulle dömas.
Bästa sättet att undvika detta är att enbart ha sex med samtyckande nyktra kvinnor som du känner och litar på. Skippa helt enkelt one night stand, konferensknull, krogragg, träffas på festen och göka i värdparets säng och liknande situationer. -
Risken för att en kvinna skall bli dömd är ännu lägre än en man. Är lite orättvist på det sättet. Den största risken för kvinnor att suga på sovande mäns penisar är inte en våldtäktsdom, utan att mannen (eller kanske mannens fru?) vaknar och slår henne på käften.Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:19:44 följande:Tack för svar! Så personen blir dömd även om hon i realiteten hade ett samtycke men som inte var känt för henne vid tillfället? Tex om hon börja suga av mannen när han sover
Menar inte att det alls är ok att göra så, men risken för rättslig påföljd är väldigt låg/närmast obefintlig om en kvinna gör så.
Skulle det gå till rätten med ett sånt fall, så är en kvinna som är kapabel att suga sovande mäns penisar sannolikt tillräckligt kapabel att ge intryck av att hon trodde han var ok med det. Så skulle bli som absolut värst "oaktsam våldtäkt" vilket ger böter eller ett rent löjligt kort fängelsestraff. (2 veckor) -
Jag vet inte. Brist på bevis, inte tillräckligt med bevis, nån teknikalitet. Har inte följt den typen av fall för att veta det, bara att förövaren oftast frias i sexbrottsmål.Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:35:26 följande:OK!
Varför frias mannen oftast trots att det finns bevis att han inte mottagit samtycke i stunden?
Jag vill inte ha sex med kvinnor men tack ändå. -
Handlingen bedöms väldigt olika beroende på kön, så det är onödigt att försöka jämföra de två händelserna annat än för att göra en poäng av att det kan vara orättvist.Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:56:16 följande:Men som lagen ser ut så ska de väl bli dömda? Om det är klarlagt i rätten hur det gått till så förstår jag inte att det inte blir tjänstefel att inte döma en sån kvinna för oaktsam våldtäkt. Likadant en man som utför samlagslikvärdig handling på sovande kvinna.
Osvsett så tycker jag inte det är så intresssant att diskutera troliga bevislägen, utan mitt syfte var hur handlingen skulle bedömas.
Men det är svårt att få till fällande oavsett, (och ännu svårare ändå om det skulle vara en kvinnlig förövare). -
Skulle man nånsin hamna i den situationen att man vaknade av att en kvinna sög ens penis, så gäller det att avbryta situationen fort om man ens vill ha en minimal skugga av en chans att få henne fälld.
Allt skulle kunna hållas emot en i en sådan situation. om man inte avbröt henne, om man blev tänd och hade sex med henne frivilligt som direkt följd av situationen, om man hade haft sex med henne vid något tillfälle innan.
Dessutom hade det vart väldigt riskabelt att försöka försvara sig, dels har hon din erigerade penis i munnen vilket är ett rätt utsatt läge och dels så kan hon motanmäla i den situationen för misshandel. Nödvärn skulle vara svårt att få igenom om kvinnan blir skadad. Prio 1 i det läget är att få ur penisen ur hennes mun utan att irritera henne pga bitrisken.
-
Sånt åberopas inte bara av försvaret, det åberopas redan under polisförhöret. Är ej kvinna, har inte blivit våldtagen men har fått återberättat och det är i stil med:Anonym (snett) skrev 2022-03-20 19:45:06 följande:Men andra stycket är väl just sånt som inte ska kunna åberopas av försvaret eftersom sex ska vara frivilligt i varje given stund därav samtyckeslagen. Det är ju för att offret inte ska ha något ansvar att avbryta utan förövarens ansvar att försäkra sig om samtycke.
Så två år innan den aktuella händelsen när du och han hade en relation, hur ofta hade ni sex då? Vem tog initiativ till sex under den perioden? Så du tog de sexuella initiativen för det mesta och blev alltså glad då när han i enstaka fall tog initiativet? Vid det aktuella tillfället så var det du som gick fram till honom och sa hej på nattklubben?
De letar efter varje lucka kring själva händelsen och man känner sig jäkligt utpekad (tydligen) kan vara från att du sa hej först till vilka trosor du hade valt att ha på dig...så ja, man får nog chilla lite med att förfasas över samtyckeslag. Rättssamhället är inte särskilt sugna på att döma våldtäktsdomar och de flesta skyldiga går fria eller får löjligt låga straff.
Men det händer ju att män skyldiga och ett fåtal oskyldiga straffas. Dock onödigt att jämföra det med en kvinna som suger penis på sovande män, det är mer en grej som ger sociala konsekvenser och inte rättsliga även om det rent tekniskt kan tolkas som ett sexuellt övergrepp/våldtäkt.