• Anonym (snett)

Fundering om samtyckeslagen

Anonym (Q) skrev 2022-03-20 14:48:24 följande:
    Inte säkert, eftersom dessa brott är svåra att bevisa. Men bara för att man inte blir dömd, så betyder inte det att man inte gjort brottet. 
    Jo men nu utgår vi ju att allt går bevisa och alla erkänner omständigheterna som var
  • Anonym (snett)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-20 14:51:21 följande:

Ett tips är att ge fan i att göra sexuella grejer med döda fiskar så går det nog bra ska du se. 

ingen risk för min egen del men det kan ju hända andra? Är det något fel att tycka att lagars tillämpning är intressant att diskutera?
  • Anonym (snett)
    Anonym (H) skrev 2022-03-20 15:21:37 följande:
    Hända andra? Det är en aktiv handling från den som inte sökt samtycke. Det är inget som bara råkar hända.

En jämförelse är ifall en vuxen person begår sexuella handlingar med/mot ett barn (under 15 år). Oavsett om barnet hävdar samtycke eller inte är det enligt lagen våldtäkt mot barn eftersom barn inte kan ge samtycke. Det är fortfarande våldtäkt mot barn även om barnet i efterhand när det fyllt 15 skulle hävda att samtycke fanns vid tillfället. Samtycke fungerar inte retroaktivt.
    nej, så menade jag ju inte, det är ju något som de är med om oavsett orsaken att det hände

ingen bra jämförelse att jämföra någon som kan ge samtycke med någon som aldrig kan ge samtycke. fast ett sidospår. om det fanns goda skäl att tro personen var över 15 åker personen ändå dit? Om man har sex med en 18 åring men tror sig veta eller misstänka att den är under 15 eller har man begått ett brott då?
  • Anonym (snett)
    Anonym (..) skrev 2022-03-20 15:04:45 följande:

Hur svårt är det att fråga personen ?vill du ha sex??

Vid ett ja = ha sex. Nej/inget svar = inget samtycke. 

Anonym (Bob) skrev 2022-03-20 15:07:29 följande:

Varför skaffar man sig inte damtycke så man slipper bli gärningsman då?
    Det är liksom precis det lagen vill åt, istället förastt kunna skylla på att personen inte sa nej ska man nu vara säker på ett ja.

Men det här håller jag med om så det är inget att diskutera. Frågan är hur det skulle bedömas det påhittade scenario jag beskrev 

• Anonym (snett)
    Anonym (H) skrev 2022-03-20 15:40:31 följande:
    En person som är "som en död fisk" kan heller aldrig ge samtycke.
    Den passive kanske samtyckte utan att meddela detta till den aktive tänker jag. Den aktive är ju skyldig i sitt sinne, men är hen det i realiteten? I juridiken? Skulle han bli dömd om allt kan bevisas?
  • Anonym (snett)
    Anonym (..) skrev 2022-03-20 15:44:09 följande:
    Inget samtycke? Eller missar jag nåt i texten?

Inget samtycke = inget samtycke 
    Det finns ett samtycke men den passive dolde sitt samtycke för den aktive
  • Anonym (snett)
    Anonym (Q) skrev 2022-03-20 15:49:08 följande:
    Du menar alltså att den misstänkte erkänner att han inte frågade om samtycke utan erkänner våldtäkt? Ja, då hoppas jag verkligen att han blir dömd.
    han säger inte att han erkänner våldtäkt. Det han säger är att den passive bara låg där men jag gjorde det ändå. Den passive säger att samtycke fanns men jag berättade inte det.
  • Anonym (snett)
    Anonym (Q) skrev 2022-03-20 15:53:22 följande:
    Om han säger att han låg med henne utan samtycke, så är det våldtäkt han erkänner, fast han inte använder ordet. Det är så lagen ser ut. 
    Så det skulle sluta med att personen blir dömd trots att den passive egentligen samtyckte.
  • Anonym (snett)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 15:57:08 följande:

Frågan bygger på föreställningen att kvinnor inte riktigt vet vad de vill. De kan ligga som döda fiskar men egentligen gilla samlaget. Frågan bygger också på att kvinnor skäms över att ha sex och därför ibland lite godtyckligt anmäler helt oskyldiga män, för att slippa undan ansvaret att ha haft frivilligt sex. 

Eftersom detta inte stämmer med verkligheten - kvinnor har ju en egen sexualitet och är kapabla att själva bestämma vad de tycker om och inte - så kvarstår detta scenario:

du har sex med någon som visar på alla sätt att hon önskar hon inte var där. 

det är inte en bra idé att ha sex med denna person då. 

jag närmar mig 50 år. Jag har haft flertalet förhållanden och tillfälliga förbindelser. Jag har aldrig legat som en död fisk och skulle jag gjort det hade det varit för att jag verkligen inte velat ha sex, och av någon anledning inte kunnat säga detta. Väninnor till mig har dock genom åren berättat att de varit med om detta. Ingen av dem har tyckt om sexet, ingen av dem har fått ut något av det. Anledningen till att de inte rest sig och gått har varit antingen att de varit svårt berusade, rädda för mannen eller vana vid den behandlingen, då inom ett äktenskap. Men det tillhör ovanligheterna. Det är nämligen så att de flesta män tycker det är obehagligt och omöjligt att ha sex med någon som visar att de inte deltar i sexet. Det anser jag är en normal reaktion. Några få män har kanske inte denna spärr utan kör på. Dessa män ska definitivt oroa sig för en anmälan, ja. 

Det måste inte vara en man som är den aktive. Jag försökte utelämna kön i frågan.

Ett exempel kan vara en kvinna som börjar suga av en man när han sover.

• Anonym (snett)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 17:12:30 följande:

Anser du att den hypotetiske mannen inte ska ha rätt att säga att han inte ville ha sex? Anser du att han fick skylla sig själv om han nu ändå låg där och hade en penis? 

Man kan också ta exemplet med två män som har sex. Anser du att vem som helst ska ha rätt att penetrera dig analt bara för att du råkar ha en analöppning och att du inte ska ha rätt att säga att du inte ville? om du blir våldtagen i sömnen av en annan man, tycker du att det ska vara lagligt eftersom det där med samtycke verkar så snårigt? 

Klart att han hade rätt att säga nej till sex, men nu var det inte vad frågan gällde. Frågan är om den aktive (i exemplet kvinnan) blir dömd även om det fanns ett samtycke men utan att den aktive visste om det.

Varför ställer du OT frågor förstår jag inte, men jag kan svara ändå. 
    Vadå jag bli penetrerad av en annan man, jag är inte man men jag anser inte att det är rätt att våldta någon i sömnen, varken om det är jag eller någon annan. 

Tråden handlar inte om vad jag tycker ska vara lagligt(politik) utan om hur lagen fungerar idag. Det är vad jag funderar över, men otippat att jag skulle få svar från personer som vill göra det till en politisk fråga. Det var inte syftet med tråden.

Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen