Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 19:57:29 följande:
Svaret är enkelt: nej. Du kan inte bli dömd för att ha sex med någon som vill ha sex med dig. Du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte vill. Samtyckeslagen kallas så men är inte en egen lag utan
en ny formulering. Den nya formuleringen innebär att du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte DELTAR FRIVILLIGT. En person kan alltså inte anklaga dig för våldtäkt om personen säger att hon deltog frivilligt men du frågade inte om hon ville.
Rätade detta svar ut frågetecknen?
Tack för svar. Men det måste ju inte vara den passive som anklagar, som jag föreslog i ett annat inlägg så kan det ju vara en tredje person som anmäler, om han får det berättat för sig att detta hänt att den aktive hade sex utan att ha fått ett samtycke meddelat till sig. Och på förhör berättar de inblandade sanningen om hur omständigheterna såg ut då den aktive tog sex från den passive.
Men om det ändå är som du säger att den aktive går fri, det var det jag menade blir orättvis eller vad jag ska kalla det, för han eller hon har ju haft exakt samma avsikter och oaktsamhet i sitt sinne som en som blir fälld i motsvarande situation men där den passive inte ville.