• Anonym (Lös och ledig)

Hur mycket har er kropp förändrats?

Jag är nyfiken på hur mycket era kroppar förändrats sedan ni var runt 25 och till medelåldern. Har ni gått upp mycket i vikt tex? Kan ni ha samma kläder?

Insåg i helgen att jag nog gått upp mer än jag velat erkänna. vägde kring 53-55 som 25-åring och nu runt 60-62 som 50+. Kroppen har också ändrat konsistens en del och blivit väldigt lös och sladdrig speciellt runt magen trots att formen är sig rätt lik. Synd att man inte kunnat behålla sin tonårskropp genom hela livet. Det vore nåt!

• Svar på tråden Hur mycket har er kropp förändrats?
  • Anonym (A)

Jag har varit smal men inte haft en "snygg kropp". Breda höfter och bak, stora bröst. Som 25-åring vägde jag 45 kg och idag som 47-åring väger jag 57 kilo. Gjorde en ansträngning och gick ner till 51 kg för några år sen men vågen har letat sig uppåt igen både pga fett och muskler. Nu verkar det omöjligt för mig att gå ner igen. Varit i klimakteriet väldigt länge och jag antar att det påverkar lite. 
    Ha samma kläder? Vilket hån. Nej, jag kan inte ens ha samma kläder som för några år sen längre.

• mari123

FAST då skulle du ha ett ansikte som matchar också? eller? Är väl lite småäckligt (ursäkta) nästan med gamla kvinnor i ungdomliga kläder, långt hår och ett ansikte som är PRECIS så gammalt som kvinnan!?

• Anonym (Förfall)

Vid 25 vägde jag kanske 7 kg mindre än nu. Som minst har jag vägt nästan 10 kg mindre än nu. Men då var jag helt enkelt för smal. Jag har trots värk och klimakteriet och 2 täta graviditeter rätt nyligen gått ner 8 kg sen mitt sista barn föddes. Nåt/några kilo till så är jag nöjd. Jag kommer i nästan alla mina gamla kläder vilket var en målsättning. Däremot har jag ju ks-ärr, magbråck, lite putmage, huden börjar hänga, rynkorna börjar komma. Men det går inte se ut som 25 när man är 53. Jag är nöjd om jag ser ut som just 53 och inte 83 som jag ibland känner och tycker själv.

• Anonym (Katja)

Lite tröttare bröst och bredare höfter är nog det enda.  Vägde runt 60 när jag var 25. Efter första barnet och amning m.m. Vägde jag 49 kg. Gick upp till 55 kg mellan barnet. Vid 30 efter andra barnet vägde jag också 55 kg. När fyllde 40 åkte jag på 60 igen så nu passar brudklänningen igen.

• Anonym (Hmmm)

Jag är lika smal eller möjligen något smalare kanske. Jag tycker rumpan blivit fulare, men bröst, ben och mage ser nog rätt likt ut.

• Anonym (Kaffedraken)

185 och brukade ligga på runt 75 kg. Nu är det runt 80-82 kg.
    Alltid hållit igång, men kan inte träna som när jag var 25.
    Kvinnliga anhöriga anmärkte på min kropp när jag var yngre och i mkt bättre form också, för vissa är det nog aldrig bra.

• Anonym (Samma hela livet)

Jag har vägt nästan exakt samma hela mitt vuxna liv, från att jag var kring 19-20 har jag vägt mellan 63-65 kg undantaget när jag varit gravid och året efter att barnet var fött då jag kanske vägde som mest kring 67-68 kg. Jag är 178 cm lång. Fött 5 barn under en period på 13 år.
    Tyckte jag hämtade formen nästan med en gång efter barn 1-3 som jag fick mellan 30-35 års ålder. Mer mage kvar efter nummer 4 då jag var 40 och svårast efter nummer 5 då jag var 42. Det var inte någon egentlig vikt/fett utan snarare för mycket hud. 
    Tror jag har tur i kombination med att jag alltid tränat och försökt hålla vikten inom rimliga gränser även som gravid. Tycker om att röra på mig och har inte känt mig bekväm med att dra runt på för mycket vikt. Tror det är mycket svårare för andra om man har en genetisk benägenhet för övervikt så jag klappar inte mig själv på axeln speciellt mycket. 

• Anonym (Pep)
    mari123 skrev 2022-03-21 14:23:38 följande:

FAST då skulle du ha ett ansikte som matchar också? eller? Är väl lite småäckligt (ursäkta) nästan med gamla kvinnor i ungdomliga kläder, långt hår och ett ansikte som är PRECIS så gammalt som kvinnan!?

Menar du att man ska ha kort hår och bullmammakropp när man är 50+?
  • Anonym (Pep)

Såklart man åldras, och utseendet blir väl mindre viktigt med åren, men tar man hand om sig hyfsat så är det väl lugnt. Det verkar ju dom som svarat i tråden göra.

• Anonym (Ann)

Lösare kropp generellt, gäddhäng, dubbelt så stor rumpa, bredare och fläskigare, rynkor i pannan, celluliter,  you name it.  Den skönhet jag hade som ung är för alltid förlorad. 

Svar på tråden Hur mycket har er kropp förändrats?