Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Varför är du inte vegan?

VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

1. Jag gillar vissa djur, tex katter men avskyr fästingar (som också är djur=. Jag är således selektiv i min kärlek till djuren.

2.  Ingen som helst. Jag ifrågasatte också det ramaskri som blev när media rapporterade att man äter hund i Kina. Rabaldret gällde djurslaget och inte djurhållningen.

3. Jag är en människan och inte en häst. Människor är allätare och behöver animalisk föda. Skulle aldrig falla mig in att bli vegan lika lite som jag försöker att konvertera till att bli en häst.

TS.
    Som du kanske vet avskogas regnskogen i sydamerika till alarmerade nivåer. Nu pratar man på riktigt om att det finns en risk för en ekologisk kollaps på hela jorden tack vare det. Mycket av detta kommer man att odla soja på. Soja som otroligt ofta vegankost baseras på. Över 30% av all sojaodling går till människoföda i form av livsmedelstillsatser och.... veganmat.

På vilket sätt tar du ansvar för att inte bidra till den nära förestående ekologiska kollapsen och avskogningen av regnskogen?
    Veganism är att inte ta ansvar. För jag tror att du äter proteinrik soja istället för inhemska morötter och maskrosblad.
  • Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 18:36:27 följande:

25% av växtriket är fortfarande mycket. Men ja, jag förstår ditt poäng. Hade jag haft en genetisk störning med intolerans mot 85% av växtriket och 100% av djurriket så hade jag inte ätit människo kött för det. Du jobbar med att ta hand om djur medans andra djur får dö för att du inte vill äta 15% av växtriket. Nej, jag pratar med helt rätt person. Du äter behandlade, tillskottade och mördade djur för att du bara kan äta 15% av växtriket, ilket återrigen är en stor mängd av växter. Tillskott finns för oss människor av en anledning, ta nytta av det. För sådana som du är ett STORT undantag.

Ditt resonemang ligger mycket långt från verkligheten.

Om det är fel att äta kött, hur ska vi då konvertera maskarna som äter dig när du ligger i jorden? Ska vi tala till dem med snäll röst att de ska låta bli att knapra på ditt lekamen och blanda upp det med någon sorts förvirrat resonemang om etik och moral och som grädde på moset så försöker vi ge masken dåligt samvete att de äter det de är skapta för och mår bra av?
  • Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 18:58:06 följande:

Tack för en bra kommentar. Kul att diskutera :)

Regnskohem "skörden" i sydamerika är för att vi människor behöver fler föda till djuren som vi sedan äter. 70%+ av allt soja går till djuren vi äter (som ett filter) Även i Sverige. Bara några få % går till oss direkt för mat. Du glömmer nog bort att djuren vi äter behöver MYCKET vatten och mat. Dessutom tar djuren (som vi äter) upp mycket mark. Om du läser dig runt på WWF så hittar du att 75% av allt soj går till föda för djur. Bra jobbat med argumentet.

Sedan så bryr jag mig mindre om klimatet än djur. Hur djuren blir behandlade överväger klimatet även om du sade stämde.

Dessutom äter jag MYCKET morötter och mycket annat som växer bra i Sverige. Som havre, potatis osv. Protein finns i ALLA växter som äts. Kompletta proteiner, dock i olika mänger aminosyror. Men alla aminosyror finns i alla växter. Men såklart, baljväxter är rikt på protein.

Jag är mycket större än de flesta grabbarna (i alla fall dem nära min längd). Proteinbirst...

30% är inte få enstaka procent. Gör om din läxa och besvara det sakligt utan att försöka byta fokus Tack på förhand.

Så veganer skiter alltså i om ekosystemet kollapsar.
    Bra jobbat. Vad hade du tänkt att äta då menar du?

Visst finns det proteiner i allt men det är inte så nyttigt att äta 20kg morötter varje dag för att täcka proteinbehovet. Hur mycket soja äter du varje dag?
  • Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 18:24:08 följande:

Vegan = djurensrätt.

Aha. Du tillhör de där terroristerna som släpper ut hållna djur vind för våg i det fria där ett grymt öde möter dem för att de inte kan skaffa föda själva.

Det sista djurensrätt tänker på är på djuren. De vill bara terrorisera omgivningen.
    Visste du förresten att deras kansli i Göteborg ligger granne med en porrklubb. Det tycker jag passar bara. Skrattande
  • Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 19:16:20 följande:

70% är mer än dubbelt än 30% som går åt våra djur. Hur bytte jag ämne nu igen?  Nej, veganer skiter inte i om ekosystemet kollapsar. Jag påpekade att jag bryr mig MER om djuren vi slaktar än klimatet. Jag bryr mig också om klimatet. Alltså, det finns mer än morötter och soja att äta. Ärter? Olika baljväxter? Soja behöver inte odlas i amazon djungeln om du tror det. Finns svenskodlade sojabönor.

Nej du bryr dig inte om klimatet. 30 procent av all soja går direkt till människomat. Så sluta att dilla om de resterande 70 till djurfoder. Det är människomaten det handlar om. Att det finns det som är värre betyder inte att du gör något bra som gör lika dåligt.

Du skiter i att regnskogen avskogas eftersom du predikar veganism som bygger på sojamat. Hur kan du sova gott på natten?

Hur stor är avkastningen i de svenska odlingarna? Hur många ppm bidrar de med?
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-21 20:07:30 följande:
    Verkligen? Visa gärna var du hittat den fakta som säger att det största problemet med soja odlingarna beror på den soja som hamnar direkt på mattallriken och inte den soja som går till djurfoder.
    Seriöst?
    Du måste driva med oss allihopa.

Det är kutym att ta reda på vad som diskuteras innan man ger sig in i samtalet. Det har du inte gjort alternativt inte förstått sammanhanget eller innebörden av det jag skrev.
    Läs igen och fundera på vad som skrivs innan du ställer fler frågor.
    Att 30% av all soja går till människomat går att goggla fram,. Gör det.
  • Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 19:59:14 följande:

Veganismen bygger inte på sojamat, återrigen........ När det gäller svenska odlingar är det inte stor andel. Inte alls. Gissa varför? Ingen jävla efterfrågan. Bönderna skaffar sig foder från andra länder för att det är billigare osv.. 30% av soja kommer inte ifrån syd amerika. Men om du säger det så. Bryr mig mer om djuren än klimatet.

Jag sover super bra på natten. Extremt bra, då jag vet att jag inte medvetet bidrar till en massaker och gasningar av djur.

Veganmat innehåller en mycket stor mängd soja. Det borde du veta.

Anledningen att soja inte odlas i Sverige beror på att det är för kallt och inte ger någon skörd att tala om. Det har gjorts försöksodling men det är ett enorm slöseri med mark och resurser att odla det här. Sojabönan kräver mycket varmare klimat än vad vi har här. Så det bästa vi kan göra är att odla helt annat som är anpassat till vårt klimat. Men det bryr ju du dig inte om för bara du får predika vegansojanism.

Men tack vare dig kanske vi får så varmt klimat att det går i framtiden.

• Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 05:57:44 följande:
    Nä det gör jag inte men du är ju bara ute efter att provocera. Nu var det inte procenten jag efterfrågade utan bevis på det du påstår. Att det är just dessa procent som går direkt till människoföda som är det stora problemet. Men du vet liksom jag att du bara snackar skit och försöker därför prata bort det. 
     Så igen du påstår att att avskogning i regnskogen beror på efterfrågan av soja till människomat så släng in ett par länkar som bevisar ditt skitsnack

Gör det. 
    Anklaga inte mig för dina egna fel och brister.
    Ska man diskutera måste man veta vad det handlar om. Eftersom du synligen är så pass nonchalant att du bara kastar dig in utan att veta vad det handlar om så säger jag ifrån.
    Det är inte provocerande utan ett helt normalt krav. Att du blir kränkt är tydligt eftersom du anklagar mig för det du gör - provocerar genom att babbla om helt andra saker 'än det som skrivits.

Se till i framtiden att läsa ikapp, håll dig till ämnet så slipper du bli tillsagd.
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 06:04:37 följande:
    Inte all veganmat innehåller soja, inte ens allt godis men det borde ju du veta. Om detta är det stora problemet för dig så vad är ditt förslag på att minska sojaproduktionen? Du borde ju rimligtvis ha en idé om vad djuren ska äta istället? 
    Igen. Seriöst?
    Allvarligt, nu måste du skärpa till dig och börja vara saklig.
    Dina försök att provocera är bara pinsamma.

Men för all del, citera var jag skrivit att det handlar om ALL. Ditt viktigaste ord i ditt resonemang. Förklara sedan med egna ord vad jag sagt.

Att regnskogen bränns av för sojaodling är allmänbildning idag eftersom det skrivs om det nästan dagligen. (OBSERVERA det lilla ordet NÄSTAN som inte betyder ALLTID. Allmänbildning är något du förväntas redan kunna eller googla fram själv. Familjeliv är ingen grundskola där du kan kräva att bli undervisad i det du vägrat läsa till dig själv. Googla med andra ord och du får miljontals träffar.

Förstår du skillnaden mellan begreppen all/alltid med nästan/ibland?
    Med tanke på vad och hur du skriver så är det tveksamt.

Men eftersom du inte förstått vad jag diskuterar så tar jag det bara för dig på lätt svenska:
    30% av all sojaodling går till människomat. Människomat betyder att människor äter det. Det betyder INTE att tamdjur och husdjur äter det.
    30% är väldigt mycket. Det är så mycket att det påverkar klimatet.
    Det som är riktigt dåligt är att man bränner regnskogen för att kunna odla mer soja.
    Soja som OFTA går till människomat.

Diskutera det. Fråga det som är för svårt för dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 08:48:45 följande:
     Och igen, jag har inte ifrågasatt att avskogning är ett problem, inte heller att. MINDRE än hälften av den soja som importeras går direkt till människoföda. så förstår inte varför du dillar om min allmänbildning när det uppenbarligen är din läsförståelse det är fel på.
    70% är oavsett vad du tycker mer än 30 %. DU påstår att dessa 30% är det STÖRSTA problemet utan att ha belägg för det och inte heller kan du visa något som stödjer dina fantasier utan väljer därför att dravla ut din text med massa skitsnack  och den så väldigt vanliga uppmaningen att googla när man vet att man inte har belägg för det man påstår 

Så antigen lägger du in ett par länkar till något där det faktiskt bevisar att just dessa 30 % är det STÖRSTA problemet, inte ett problem utan det STÖRSTA vilket du påstår eller sluta komma med massa falska påståenden. 
    Jag diskuterar de 30% inte 70%. Varför har du så extrema problem med det och varför vägrar du diskutera det? Ska du diskutera med mig så ska du diskutera det jag gör, de 30% som går till människoföda.

Sluta med dina halmdockor. Citat"DU påstår att dessa 30% är det STÖRSTA problemet" Slut citat.
    Citera där jag säger det innan du tjafsar vidare.
    Men eftersom du inte kan det (eftersom jag inte sagt det) så är det en halmdocka du kommer med. Dina fria fantasifoster som du ställer mig till svars för. Du ljuger helt enkelt.

Varför gör du så här din lilla lögnhals? Är du bara ohejdat nonchalant, har du inga som helst sakliga argument, har du extrema problem med att ta till dig textbaserad information, vet du inte hur man diskuterar, har du svag intellektuell förmåga eller är det en kombination av allt det?

Kamma  till dig och börja uppföra dig som en normalt fungerande vuxen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 08:48:45 följande:
     Och igen, jag har inte ifrågasatt att avskogning är ett problem, inte heller att. MINDRE än hälften av den soja som importeras går direkt till människoföda. så förstår inte varför du dillar om min allmänbildning när det uppenbarligen är din läsförståelse det är fel på.
    70% är oavsett vad du tycker mer än 30 %. DU påstår att dessa 30% är det STÖRSTA problemet utan att ha belägg för det och inte heller kan du visa något som stödjer dina fantasier utan väljer därför att dravla ut din text med massa skitsnack  och den så väldigt vanliga uppmaningen att googla när man vet att man inte har belägg för det man påstår 

Så antigen lägger du in ett par länkar till något där det faktiskt bevisar att just dessa 30 % är det STÖRSTA problemet, inte ett problem utan det STÖRSTA vilket du påstår eller sluta komma med massa falska påståenden. 
    Sluta ljuga.
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 17:09:56 följande:
    Sådär ja och där kom de personliga påhoppen, snacka om att bete sig som "en normalt fungerade vuxen". Jag förstår att du helst diskuterar de % som hamnar direkt på tallriken i ett desperat försök att flytta fokus från ditt eget ansvar av avskogningen, men att ge sig på de som faktiskt gör sitt för att  bidra till att minska importen av soja känns ju ganska lågt. Bara det att påstå att veganismen bygger på soja är ju skrattretande. 

Men visst, igen då eftersom du tydligen inte förstår. De % som går till människoföda är inte det som bidrar till ökad efterfrågan på soja. Skulle fler börja äta veganskt skulle sojaimporten minska. Eftersom det är ökad efterfrågan på kött och mjölk som gör att efterfrågan på soja ökar. Vill man bidra till att stoppa avskogningen så får man helt enkelt också minska på sitt intag av mjölk och kött från de djur som får sojafoder. Så ja, jag gör absolut min del. Frågan är vad du gör förutom att snacka skit på Familjeliv? 
    Jag har inte hoppat på dig en enda gång personligt.Däremot argumenterar jag mot det du skriver. Lär dig skilja på sak och person. För du är ändå inte det du skriver, eller?

Du ljuger, det går lätt att konstatera. Du ljuger och kommer med halmdockor. Det är fakta.

Så du har bevisat att ditt enda intresse är att tjafsa, bråka, vara allmänt bråkig och förstöra tråden. Jag antar att dina barn är likadana i skolan, förstör för alla andra och att du uppmuntrar det.

Ja ja. Det finns folk till allt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 18:22:34 följande:
    Nä just det och att blanda in mina barn i det här kallar du för saklig diskussion då eller. Du är den enda som vägrat svara på frågor och försöket prata bort dom samt slängt in lite påhopp om svag intellektuell förmåga, din lilla lögnhals  samt kamma till dig. Jag har svarat på det du ville diskutera, det har du däremot inte gjort. 
    Det är på sin plats efter dina tirador. Du får helt enkelt finna dig i att vi andra drar slutsatser av ditt ohyggligt otrevliga forumbeteende.

Jag har hela tiden diskuterat en sak. Du ljuger värre än en häst travar och påstår att jag säger saker som jag inte gjort. Därav vägran att bevisa att dina påståenden om mina uttalanden är sanna.

Tyvärr vännen så är det du som är otrevlig i denna tråd. Och på sättet du gör det gör att man drar slutsatser om dig. Vill du inte det får du upphöra med att starta bråk. Plättlätt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 18:24:40 följande:
    Svara på det du ville diskutera.
    Det vägrar du. 
    För att du inte kan. 
    Alltså vill du bara provocera. 
    Nu var det så att jag bad dig först att citera mig där du påstår att jag säger saker.
    Du vägrar och vägrar igen. Det är du som vill provocera och bråka eftersom du löjuger om vad jag säger och sedan kommer med en radda halmdockor som inte går att besvara.

Men motbevisa detta och citera mig i de påståenden du gör om det jag sagt.
    Anonym (Hi M) skrev 2022-03-22 18:29:46 följande:
    användaren gillar det, bara att strunta i
    Det är definitivt inte sant.
    Anonym(om) ljuger och kommer med halmdockor. Det är självklart inte ett acceptabelt forumbeteende. Lika självklart ska man säga ifrån när någon uppför sig så.

• Anonym (.)
    Anonym (Om) skrev 2022-03-22 19:10:10 följande:
    Du gör påhopp och ursäktar det med att jag  förtjänar det och påstår sedan att det är jag som inte kan diskutera sakligt.

Men som fler upptäckt, du vill bara provocera och inte diskutera. 
    Nu ljuger du igen. Du har en dålig vana att göra det.
    Kan du vänligen citera det du påstår att jag sagt eller vill du hellre erkänna att du ljuger för att kunna bråka?
  • Anonym (.)
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 17:57:58 följande:

Tillskotta B12 istället för att låta korna filtrera B12 tillskottet åt dig. Sluta gnäll och svälj tillskottet, annars kan du också käka jord eller otvättade grönsaker för att få i dig B12 om du vill vara "naturlig".

Bara ursäkter hit och dit. Går inte att försvara, vi är inte offret utan djuren är det.
    Så du tycker alltså att det är rätt att förgifta omgivningen, att det är bättre att bidra till stor miljöpåverkan genom gifter såsom cyanid och butan?

För det är exakt det som är resultatet av veganers "berikade" produkter.
    lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=8887825&fileOId=8888014

Hur kan du ens försvara en sådan hantering?
    Trodde du att tillskottsämnen uppstår magiskt ur tomma intet?

Visste du att omega3-tillskott ofta tillverkas av krill och småfisk? Det är därför haven utanför Afrika är helt döda idag. För att vi tömmer haven på småfisk så att större fiskar svälter ihjäl.

och du påstår att du tänker på djuren? Så helvete heller.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?