Inlägg från: Anonym (Watermelon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Watermelon)

Varför är du inte vegan?

Jag vet inte hur tex miljön hade påverkats av att alla plötsligt blir veganer. 

Antar att det hade inte blivit så stor skillnad gentemot hur vi idag skövlar skog och liknande för att ge plats åt betesmark. Då hade vi isåfall fått skövla skog för att ge plats åt alla dem veganska substitut som kommer ätas istället, kolla bara på skogsskövlingen för att ge plats åt tex sojaplantager. För att inte nämna att just den typen av livsmedel måste genomgå ordentliga behandlingar i fabriker osv för att ens bli ätbar. 

Problemet ligger nog inte i att man äter kött, och jag ser ingen moraliskt fel i att äta kött och har svårt att lägga vikt vid att det är
    moraliskt fel att äta djur när vi låter en majoritet av världens befolkning leva under svältminimum och andra miserabla förhållanden snarare att man i speciellt i väst äter på tok för mycket kött.

Så nej jag kan inte ta hänsyn till att man äter djur. Däremot är det viktigt med bra djurhållning och förhållanden för djur även dem djur man äter kan man behandla med värdighet. 

sen att påstå att det är ?moraliskt fel? att äta hund är inte heller rätt, det konsumeras både hund och andra djur  i många delar av världen så nu projicerar du bara din ?västerländska? syn på det. 

sen som du nämner så är väl veganism en filosofi, som alla inte vill följa. Precis som med allt annat. 

• Anonym (Watermelon)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 14:05:31 följande:

Det är olyckligt att det numera alltid bara pratas hållbarhet/ miljö/ klimat.. Djurrättsveganismen glöms fullständigt bort idag, och nämns aldrig. Jag menar att de tyngsta argumenten för veganism är djuretik. Men jag tror på köpet att miljö/resurser/ hungersituationen i världen också kunde förbättras med en övergång i vegetabiliebaserad riktning. + tror själv jag fått bättre blodflöde i samband med min veganism

Jag brukar inte använda orden "moraliskt rätt/ fel", utan oftare kärleksfullt /barmhärtigt eller inte. Jag menar att det är kärleksfullare/ barmhärtigare att äta vegansk mat. Så vill jag leva.

Jag är nog som högervegan inte alls helt överens med t.ex. alla vänsterveganer om vad veganism är. Från vänsterveganer har jag fått höra att jag inte är vegan - fastän jag både slutat konsumera animalier och är djurrättsaktivist.

Mycket möjligt, jag är i ärlighetens namn inte insatt i alla diverse termer som används i samband med veganism och är själv inte vegan så jag kan inte uttala mig om vad höger vänster upp ner vegan innebär. 

jag uttalar mig utifrån mitt eget perspektiv och varför jag inte är vegan. För det var väl det du frågade eller. 

veganism intresserar inte mig särskilt och visst finns det absolut hälsofördelar med att skippa eller dra ner på sitt animaliska intag men det är den enda anledningen jag kan tänka mig OM jag i framtiden skulle fundera på att bli vegan. inte djuretik direkt. Djuretik kan man förhålla sig till även om icke vegan. 

Svar på tråden Varför är du inte vegan?