Varför är du inte vegan?
Vill inte få kollagenbrist. Hade annars kunnat tänka mig att äta mer vegetariskt.
Har också haft järnbrist förut då jag levde som vegetarian och är därför numera noga med att äta mitt animaliska järntillskott.
Vill inte få kollagenbrist. Hade annars kunnat tänka mig att äta mer vegetariskt.
Har också haft järnbrist förut då jag levde som vegetarian och är därför numera noga med att äta mitt animaliska järntillskott.
Måste du få det då med vegetarisk eller vegansk mat?
Jag gissar att din vegetariska mat inte var optimalt sammansatt. Vad gäller järn får jag i mig det bra som vegan. Jag hade nämligen bra HB-värde (och det är ju järnets huvudfunktion i kroppen) på en undersökning för en månad sen.
Jag är 60-hade HB, blodtryck, blodsocker o mina blodfetter som en 20-åring sa sköterskan på mottagningen som tog proven.
Var vegetarian i många år och åt både ägg och vitamin b12 i vegetabiliskt kosttillskott. Fick ändå grav järnbrist mot slutet och håravfall. Mitt blod var mer orangefärgat än mörkrött som det bör vara.
Numera äter jag kött ibland och blod från animalier under de perioder då jag förlorar mer järn. Kan tänka mig att sluta med kött men absolut inte med blodet då jag behöver mitt järn för att må bra.
Kommer aldrig att bli vegetarian igen och ännu mindre vegan.
Fast jag har enligt mottagningen bra HB-värde, och är ändå vegan. När jag var yngre tänkte jag att "jag var den siste i hela världen som skulle bli vegetarian" , och ännu mindre vegan. Begreppet var väl knappt känt ens på den tiden. men sen blev jag laktovegetarian och ännu senare vegan.
Det finns ganska många vegetabiliska järnkällor, så jag fortsätter i alla fall för min personliga del då att äta vegetabiliebaserade rätter- Jag vill inte börja igen med att äta animalier.
Jag har hår , "trots att jag är man och 60", kanske delvis pga kost (renare blodkärl än förut), men också delvis pga arv. Min pappa behöll sitt hår (har nog det anlaget därifrån), medans morfar var mer tunnhårig.
Är du säker på att ingen vegetarisk kost hade varit bättre - eller att du ej kan äta delvis vegetariskt, lite åt flexetariska hållet.
För att jag vet att jag skulle må rejält dåligt av det. Och jag vill inte må dåligt.