Inlägg från: Anonym (Jkjj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jkjj)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Anonym (Stina) skrev 2022-03-24 19:30:25 följande:

Det här landet är inte så jävla galet. Om du drar efter andan lite istället för att hata ditt eget land så kan du se att det finns massa statistik från socialstyrelsen. Här får du ett sammandrag:
    Andelen sena aborter (18 + veckor) utgör mellan 0,5 och 1 % av alla aborter. Det växlar från år till år och går upp och ner. Som ett exempel var 0,9 procent av alla aborter utförda efter vecka  år 1983 och 1 procent 2016. Däremellan har det gått upp och ner. Det är alltså så att folk födda på 60-talet eller tidigare gjorde lika ofta sena aborter som dagens kvinnor. Så vart har samhället tagit vägen? Ingenstans skulle jag säga. 

av de sena aborterna som godkänns handlar majoriteten - ca 75 % - om fosterskador. 25 % handlar om sociala skäl och av dessa får en fjärdedel avslag på sin ansökan. 

antalet sena aborter totalt var 538 st och av dessa var alltså 401 pga fosterskador. Resterande är
    pga sociala skäl eller sjukdom hos mamman. 

Så nej det har inte blivit värre. Tvärtom har fosterdiagnostik gjort att man kan upptäcka svåra skador tidigare. 

2/3 av aborterna som utförs efter vecka 18 är p.g.a. skador och sjukdomar på barnet, 1/3 av de som utförs är av sociala skäl.
  • Anonym (Jkjj)
    LFF skrev 2022-03-25 11:04:39 följande:
    Men lägg ner. Mord och abort är två helt skilda saker!
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-25 14:44:04 följande:

Nej det räknas inte som mord i Sverige. Man döms inte till mord för att ha gjort en illegal abort. 

Mord är en rätt snäv definition  Du kan inte bara hitta på saker såhär. Läs på igen och kom tillbaka och berätta om vilka länder som faktiskt räknar illegala aborter som mord. Det är inte många. Sen tar du och kollar hur situationen för kvinnor är i de länderna, kolla t ex Amnestys sida. 

Jo, det är straffbart i Sverige att exempelvis hålla en skalpell mot barnets huvud i slidöppningen så bebisen dör när den föds ut, mord. I andra länder är samma procedur en legal abort. 
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (^) skrev 2022-03-25 17:38:23 följande:
    Vänta, va? Finns det länder där man utför abort på det sättet?
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-25 18:20:58 följande:
    Ja, och i länder som har aktiv dödshjälp ses inte det som mord, och i länder som har dödsstraff ses inte det heller som mord... De här gränserna är som sagt inte skrivna i sten. Jag tycker inte att man kan gömma sig bakom lagarna i det land och den tid där man råkar leva i för tillfället. Jag menar, hade man råkat leva i Nazityskland, så hade det varit lagligt att döda en hel rad grupper av människor. Men hade det känts bra efter att kriget var slut, och en ny regim bestämde vad som var lagligt och inte? Knappast, va?

Lagarna kring abort kan komma att ändras i Sverige också. Jag tror att man måste lyssna till sitt eget samvete, när det gäller sådana här frågor. 
    Precis min poäng - enda anledningen till att abort "inte" är mord är för att vi har bestämt det. Vi har också bestämt att det finns en gräns där en abort inte är en abort, utan ett mord. Gränsen för det är olika i olika länder. Så det som är "abort" här är mord på andra ställen, och det som är "abort" på andra ställen är mord här. Det går därför inte riktigt att säga att abort inte är mord, det ÄR mord, mord som vi har bestämt är lagligt till en gräns.
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19