Inlägg från: Anonym (Prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Något har slagit slint. Det han säger och gör verkar helt ologiskt. Om han inte brukar vara sån så kan det vara en stressreaktion. (Brukar han vara sån klarar du dig förmodligen bättre utan honom.) Är han en i övrigt bra man (trots att han inte är föräldraledig eller tar ansvar för sina barn - varför???) så hade jag gett honom en chans och försökt ta reda på var skon klämmer. 

Med det sagt. Du skaffar flera barn med en man som inte tar ansvar för dem. Som typ tycker att du ska göra en illegal abort och som önskar dig den fysiska och psykiska smärta som ett sent missfall innebär. Är det så klokt egentligen att bilda familj med en sån? Vad kommer barnen att få för bild av relationer och föräldraskap? Men det är väl egentligen en annan fråga. 

• Anonym (Prata)
    Embla twopointoh skrev 2022-03-22 07:45:43 följande:

Det är psykisk misshandel att behandla någon som din man behandlar dig. Att vägra prata med dig tills du gör som han vill, lägga skulden enbart på dig för att ni har haft oskyddad sex, att hota med att han avsäger sig vårdnaden, det är inte friskt. Antingen är han en manipulativ skitstövel, eller så är han i chock. Vilket det är är svårt att säga när man inte känner honom, det har du bättre koll på. Är hans reaktion väldigt okaraktäristisk, hade du inte förväntat dig något liknande från honom, så är det nog chock. Om inte så skulle jag allvarligt överväga att lämna honom.

Exakt. Det är inte direkt någon trevlig människa TS beskriver. 
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Bob) skrev 2022-03-27 08:18:18 följande:

Kan du citera paragrafen?

4 §   Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden skall kunna bedömas.

Detta kan så klart innebära att man bestämmer att var och en ensam förfogar över en viss bestämd summa - om det är något man kommer överens om tillsammans.

En annan intressant paragraf i sammanhanget är nr 2. 

2 §   Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa.

Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19