Anonym (Elin79) skrev 2022-03-22 10:03:34 följande:
Jättesvårt att svara på, utan att veta vad för tjänst och framför allt hur du är som person.
Försäljning är en sak. Men ofta kan behovet eller kravet från ansvarig chef om merförsäljning vara det som man egentligen fiskar efter.
Att alltid fråga om det är något mer man kan hjälpa till med, fråga har du sett xx som hänger där borta, i kassasituationen fråga om hen inte behöver märkpenna/strumpor/vantar eller vad som nu är på tapeten och säljs framme vid kassan. De vill veta om du är kreativ i såna lägen, om du har "problem" med att föreslå saker som kunden kanske inte förstått att hen behöver.
Sån är inte jag. Jag har jobbat med försäljning och det jag tyckte var så tacksamt då var att kunderna som vi skulle hjälpa hade avtal om att exklusivt kontakta oss. Försäljning i det läget handlade om att presentera alternativ, förklara vilka av dessa som kunden själv hade avtal på och som därmed innebar lägre kostnad men i slutänden säkerställa att kunden fick det hen ville ha. För mig personligen och för mitt företag spelade det ingen roll för vår intäkt om kunden valde ett dyrare alternativ, det vi tjänade pengar på var arvoden för själva tjänsten, servicen. Däremot fanns det såklart i vårt intresse att hjälpa kunden att styra mot avtal, att hålla nere kostnad och bidra med mervärde på så vis.
Det jag vill komma fram till är att jag aldrig hade haft samvete att sitta och föreslå saker som jag förstått vore helt irrelevanta bara för att de skulle ge mig/oss nån slags kick-back. Jag blir själv obekväm i såna lägen när jag känner att det här säger personen bara för att hen måste, de har kampanj och då jobbar man hårt för att nå de målen.
Det bästa är väl att du är ärlig. De vill inte anställa någon som inte kommer att klara av att jobba på det sättet och du vill inte ha det jobbet så det är bara kostsamt i både tid och pengar att gå vidare i så fall. Mitt tips är att ställa en motfråga - hur menar du där? Så köper du dig några sekunder av betänketid och kan fiska lite efter vad det är dom menar.
Tack. Ja det är väl lite så jag tänker själv, att det är liksom merförsäljning de är ute efter, men jag kan inte fejka om jag inte tror på att personen är mottaglig för att köpa mer. Det känns som att jag blir en 'jobbig försäljare' i kundens ögon då.
Just den här tjänsten så vill de att man ska spela in ett svar på denna fråga och skicka med i själva ansökan. Och det känns så konstigt... Jag är mer en 'spontan' person och får sådan scenskräck om jag ska 'förbereda' och filma mig själv... Känns så märkligt...
Att samtala med en person och få frågan då irl, det är lättare...
Tror inte jag är rätt för det här jobbet.