• Sussies

    Förstoppad

    Har svårt att bajsa efter förlossning (10dagar sen) Får ont i magen, och Får ibland ut lite på egen hand men ofta slutar det med att jag får använda microlax för att bli av med magontet. Har tagit lactulos sen förlossningen men jag tycker snarare att magen blir trögare var dag än tvärtom. Sitter länge på toa men inget händer. vad kan jag göra för att få igång tarmarna (förutom promenera o dricka vatten)? Är rädd att bli beroende av microlax om detta fortsätter, men vågar inte låta bli när det gör Ont i magen av rädsla för att det liksom sitter som en propp därinne. 

  • Svar på tråden Förstoppad
  • Jag är bara jag

    Jag tyckte inte heller Lactulos funkade. Beroende på om du ammar eller inte finns ju annat att testa. Movicol tex. Annars linfrön, kaffe, fibrer, sockerfritt godis.

  • Anonym (Eva)

    Karrinplommon, torkade aprikoser, en matsked hela linfrön i ett glas vatten som du sväljer. Kontakta avdelningen för du födde, det kanske har blivit något fel? 

  • Sussies

    Jag fick andra gradens bristning men de sa inget om att nåt var fel. Pratade med min barnmorska dagarna efter oxå o hon sa bara det vanliga; håll något mot mellangården om obehag osv. Jag har ju oxå klarat av att bajsa några gånger, men det är som att det liksom hårdnat mer än tvärtom. Kanske bara måste ge det lite mer tid, dricka mer o äta bättre. Har inte haft så mkt aptit så har blivit mest mackor o lösgodis. gör kanske inte under för magen?

  • Anonym (Eva)
    Sussies skrev 2022-03-22 16:16:24 följande:

    Jag fick andra gradens bristning men de sa inget om att nåt var fel. Pratade med min barnmorska dagarna efter oxå o hon sa bara det vanliga; håll något mot mellangården om obehag osv. Jag har ju oxå klarat av att bajsa några gånger, men det är som att det liksom hårdnat mer än tvärtom. Kanske bara måste ge det lite mer tid, dricka mer o äta bättre. Har inte haft så mkt aptit så har blivit mest mackor o lösgodis. gör kanske inte under för magen?


    Om du bara har ätit mackor och lösgodis så förstår jag att du är förstoppad. Jag fick andra gradens bristning efter min förlossning och var också förstoppad i början. Tog promenader, åt bra mat, drack mycket vatten. Katrinplommon är söta som godis och hjälper bra. Jag fick med mig Microlax hem men gillade inte att ta det. Sen gick det över av sig själv. MEN det upptäcktes i efterhand att ett muskelfäste i mellangården hade gått av under förlossningen så jag fick operera mig. Kanske har det att göra med något sånt för dig också.
  • Sussies
    Anonym (Eva) skrev 2022-03-22 16:20:43 följande:
    Om du bara har ätit mackor och lösgodis så förstår jag att du är förstoppad. Jag fick andra gradens bristning efter min förlossning och var också förstoppad i början. Tog promenader, åt bra mat, drack mycket vatten. Katrinplommon är söta som godis och hjälper bra. Jag fick med mig Microlax hem men gillade inte att ta det. Sen gick det över av sig själv. MEN det upptäcktes i efterhand att ett muskelfäste i mellangården hade gått av under förlossningen så jag fick operera mig. Kanske har det att göra med något sånt för dig också.
    Oj, märkte du av något av det på något sätt? Kunde du ta i osv? Jag känner inte att något skulle vara fel iaf, det känns som jag kan ta i osv, men jag vet förstås inte.
  • Anonym (Eva)
    Sussies skrev 2022-03-22 16:27:01 följande:
    Oj, märkte du av något av det på något sätt? Kunde du ta i osv? Jag känner inte att något skulle vara fel iaf, det känns som jag kan ta i osv, men jag vet förstås inte.
    Jag märkte att det var som en glipa ner mot mellangården och jag kände inte så mycket när jag knep åt. Jag märkte det månaderna efter förlossning, kände mindre vid sex tex. Även om magen funkade. Men operationen var väldigt enkel och jag blev fullt återställd så oroa dig inte! Det är ju supervanligt att magen krångla efter förlossning. Tänk vad magen har fått stå ut med liksom. 
  • Sussies
    Anonym (Eva) skrev 2022-03-22 16:20:43 följande:
    Om du bara har ätit mackor och lösgodis så förstår jag att du är förstoppad. Jag fick andra gradens bristning efter min förlossning och var också förstoppad i början. Tog promenader, åt bra mat, drack mycket vatten. Katrinplommon är söta som godis och hjälper bra. Jag fick med mig Microlax hem men gillade inte att ta det. Sen gick det över av sig själv. MEN det upptäcktes i efterhand att ett muskelfäste i mellangården hade gått av under förlossningen så jag fick operera mig. Kanske har det att göra med något sånt för dig också.
    Oj, märkte du av något av det på något sätt? Kunde du ta i osv? Jag känner inte att något skulle vara fel iaf, det känns som jag kan ta i osv, men jag vet förstås inte.
  • Anonym (Xup)

    Fick något som smakade white russian Med mig hem efter förlossningen. Vitt, mjölkig, lite oljig dryck. Kommer inte ihåg vad det hette.

  • Ocdmänniska

    Dricker du kaffe? Min brors fru drack kaffe efter hon hade fött för att få igång magen så kanske det kan hjälpa 

  • Anonym (E)

    Dulcolax. Det är det enda som funkat bra för mig efter mina förlossningar. 1-2 omgångar av sånt och sen har magen varit som vanligt igen för mig.

  • Sussies
    Ocdmänniska skrev 2022-03-22 17:51:25 följande:

    Dricker du kaffe? Min brors fru drack kaffe efter hon hade fött för att få igång magen så kanske det kan hjälpa 


    Japp, har inte hjälpt..
  • Sussies
    Anonym (E) skrev 2022-03-22 17:55:20 följande:

    Dulcolax. Det är det enda som funkat bra för mig efter mina förlossningar. 1-2 omgångar av sånt och sen har magen varit som vanligt igen för mig.


    Funkar de typ som lactulos o mjukar upp bara eller blir det mer microlax effekt o panik? Jag tycker nämligen det är svårt o gå på första impuls ibland -jag ammar, tröstar barn eller vad det nu kan vara.
  • Jag är bara jag
    Sussies skrev 2022-03-22 19:46:12 följande:
    Funkar de typ som lactulos o mjukar upp bara eller blir det mer microlax effekt o panik? Jag tycker nämligen det är svårt o gå på första impuls ibland -jag ammar, tröstar barn eller vad det nu kan vara.
    Nej, helt akut blir det aldrig med dom. Inte för mig i alla fall. Däremot har det varit vanskligt med doseringen. Ett piller ger effekt så småningom, men det känns som att magen hade skött sig ändå inom den tiden. 2 piller ger rejäl effekt så man får kanske gå 2 ggr. Har du provat babysitter eller barnvagn inne på toa så bebisen är med dig där inne så du kan sitta den tid det tar? Ibland måste man ju helt enkelt göra det man ska och det går ju inte med bebis i knät menar jag.
  • Anonym (Sara)

    Tryck in ett finger i slidan och känn om du känner bajs ner mot tarmen, massera lite försiktigt så kan du hjälpa den hårda klumpen ut.

  • Sussies
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-23 00:35:12 följande:

    Tryck in ett finger i slidan och känn om du känner bajs ner mot tarmen, massera lite försiktigt så kan du hjälpa den hårda klumpen ut.


    Men om det vore hård klump borde den väl kommit ut med microlaxen? Jag kämnet inget särskilt, men jag har ju aldrig känt efter bajs tidigare så vet inte vad jag letar efter riktigt..! ????
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-03-22 20:52:34 följande:
    Nej, helt akut blir det aldrig med dom. Inte för mig i alla fall. Däremot har det varit vanskligt med doseringen. Ett piller ger effekt så småningom, men det känns som att magen hade skött sig ändå inom den tiden. 2 piller ger rejäl effekt så man får kanske gå 2 ggr. Har du provat babysitter eller barnvagn inne på toa så bebisen är med dig där inne så du kan sitta den tid det tar? Ibland måste man ju helt enkelt göra det man ska och det går ju inte med bebis i knät menar jag.
    Ja men jag blir ändå stressad av att hon ska bli missnöjd o börja gråta osv. Men är väl eg inte nån fara. Jag kanske ska pröva med de där tabletterna då ist. Vill ju ha igång magen o inte bara hjälpa bajset ut o så kanske det är dumt o använda microlax.
  • Jag är bara jag
    Sussies skrev 2022-03-23 11:31:02 följande:
    Ja men jag blir ändå stressad av att hon ska bli missnöjd o börja gråta osv. Men är väl eg inte nån fara. Jag kanske ska pröva med de där tabletterna då ist. Vill ju ha igång magen o inte bara hjälpa bajset ut o så kanske det är dumt o använda microlax.
    En bebis far inte illa av några minuters gråt eller missnöjdhet. Ta med henne, ha henne nära, prata lugnt och håll en hand på henne. Långvarig förstoppning och speciellt där man "måste" ta till laxeringsmedel är inte bra. Prova pillren. De ska inte tas ofta heller, men ibland går bra. Och försök äta och dricka mer "magvänligt".
Svar på tråden Förstoppad