• Anonym (Y)

Era erfarenheter av kopparspiral

Vad är era erfarenheter av kopparspiral? Bra/dåligt? Biverkningar? Jag funderar på att skaffa det. Jag har haft p-stav och minipiller. Just nu har jag p-piller (har haft i två år) som egentligen funkar bra men jag vill prova på något utan hormoner för jag vill helst inte ta p-piller i flera år till då det blir så mycket östrogen. Som jag har förstått det så är det vanligt med rikligare mens och mer mensvärk när man har kopparspiral? 

• Svar på tråden Era erfarenheter av kopparspiral
  • Anonym (riklig)
    Anonym (Y) skrev 2022-03-23 16:20:41 följande:
    Era erfarenheter av kopparspiral

Vad är era erfarenheter av kopparspiral? Bra/dåligt? Biverkningar? Jag funderar på att skaffa det. Jag har haft p-stav och minipiller. Just nu har jag p-piller (har haft i två år) som egentligen funkar bra men jag vill prova på något utan hormoner för jag vill helst inte ta p-piller i flera år till då det blir så mycket östrogen. Som jag har förstått det så är det vanligt med rikligare mens och mer mensvärk när man har kopparspiral? 

Om du har minsta tendens till rikliga blödningar vid mens så skulle jag avråda dig. Jag höll på att förblöda och fick ta ut den akut efter tre månader. 

Har du funderat på hormonspiral? Det är väl mindre hormoner då den verkar mer lokalt? 
  • Anonym (Y)
    Anonym (riklig) skrev 2022-03-23 16:23:45 följande:
    Om du har minsta tendens till rikliga blödningar vid mens så skulle jag avråda dig. Jag höll på att förblöda och fick ta ut den akut efter tre månader. 

Har du funderat på hormonspiral? Det är väl mindre hormoner då den verkar mer lokalt? 
    Nu har jag inte mens när jag tar p-piller men har aldrig haft problem med rikliga blödningar vid mens så det borde inte vara några problem för mig. Aldrig haft problem med mensvärk heller.

Har läst om hormonspiral men den innehåller ju hormonet gestagen och samma hormoner är det i minipiller och p-stav, vilket inte funkade så bra för mig. 
  • Anonym (riklig)
    Anonym (Y) skrev 2022-03-23 16:28:35 följande:
    Nu har jag inte mens när jag tar p-piller men har aldrig haft problem med rikliga blödningar vid mens så det borde inte vara några problem för mig. Aldrig haft problem med mensvärk heller.

Har läst om hormonspiral men den innehåller ju hormonet gestagen och samma hormoner är det i minipiller och p-stav, vilket inte funkade så bra för mig. 
    Ja, då kan nog kopparspiral fungera. Det som är bra med den är att den kan tas ut direkt om den inte fungerar (alltså av barnmorska, men man behöver liksom inte invänta nån cykel eller så) och när den är ute så är den ute och ev biverkningar är borta. Mår man dåligt av tex hormoner så kan det ju ta ett tag innan det är ute ur systemet så att säga. 
  • Anonym (Frun)

Hade kopparspiral i 25 år och enda biverkning var att mensen blev lite mer utdragen. Blödde häftigare innan jag satte in den.

• Anonym (Spiral)

Jag hade ganska sparsam mens och i princip ingen mensvärk innan jag satte in min kopparspiral för nio år sedan. Nu med spiralen så har jag fått ett ändrat blödningsmönster och kraftigare blödningar + mer mensvärk, men inte tillräckligt illa för att jag ska tycka att det är för jobbigt. Två nätter/månad (aldrig fler!) behöver jag sova med dubbla mensskydd för att inte blöda igenom, och totalt använder jag mensskydd typ 10 dagar/månad, men fyra-fem av dagarna räcker det nog med trosskydd (jag använder menskopp). Ibland tar jag en ipren för mensvärken, men inte varje månad.

En spännande fördel är att jag nu för tiden ser min ägglossning väldigt tydligt, jag kan få en färgad flytning när det är dags. Det gjorde jag aldrig innan. Men det är å andra sidan så länge sen jag började med spiral att min kropp lär ha åldrats och förändrats på den tiden. 

• Anonym (Q)

Hade kopparspiral i ca. 9 månader tills då jag helt enkelt inte orkade mer.

Jag hade knappt mensvärk och min mens var sparsam innan, hade kanske mens i 4 dagar och då i en helt ok mängd. När jag satte in kopparspiralen så fick jag helt plötsligt mens i 10 dagar och då var det inte på tal om sparsamt utan niagarafall varje gång. Mensvärken var hemsk. Kallsvettades och behövde ligga ner när det var som värst. 

Förstår inte varför jag stod ut så länge men tänkte väl att det skulle gå över med tiden...

• Anonym (Skit)
    Anonym (Q) skrev 2022-03-23 19:44:25 följande:
    Hade kopparspiral i ca. 9 månader tills då jag helt enkelt inte orkade mer.

Jag hade knappt mensvärk och min mens var sparsam innan, hade kanske mens i 4 dagar och då i en helt ok mängd. När jag satte in kopparspiralen så fick jag helt plötsligt mens i 10 dagar och då var det inte på tal om sparsamt utan niagarafall varje gång. Mensvärken var hemsk. Kallsvettades och behövde ligga ner när det var som värst. 

Förstår inte varför jag stod ut så länge men tänkte väl att det skulle gå över med tiden...
    Precis samma här. Fattar inte heller varför jag inte tog ut skiten tidigare då jag verkligen blev sängliggande varje månad i sjuka smärtor. Spydde och kallsvettades i kramper. Tack och lov att jag slipper det nu.
  • Anonym (Fågel)

Hade det i 10 år, kunde inte använda hormoner alls så jag hade inte så mycket till val än kondom. Livrädd att bli gravid och bara kunna använda kondom i fast förhållande kändes sådär.  

Hemsk att sätta in, den fastnade varje gång vid uttag så det kändes som de ryckte ut allt där inne varken gång, extrem smärta vid mens och mer blödningar (hade väldigt lite mens och knappt någon mensvärk innan). 

Efter 10 år orkade jag inte längre och är numera steriliserad. 

Så måste du inte rekommenderar jag den inte.

• Anonym (riklig)
    Anonym (Fågel) skrev 2022-03-23 19:54:02 följande:

Hade det i 10 år, kunde inte använda hormoner alls så jag hade inte så mycket till val än kondom. Livrädd att bli gravid och bara kunna använda kondom i fast förhållande kändes sådär.  

Hemsk att sätta in, den fastnade varje gång vid uttag så det kändes som de ryckte ut allt där inne varken gång, extrem smärta vid mens och mer blödningar (hade väldigt lite mens och knappt någon mensvärk innan). 

Efter 10 år orkade jag inte längre och är numera steriliserad. 

Så måste du inte rekommenderar jag den inte.

Konstigt och lite sorgligt att du tyckte att spiralen som var hemsk att sätta in, gav extrem smärta vid mens och ökade blödningar var att föredra framför kondom som kändes sådär (för dig eller mannen?). 
  • cosinus

För min mamma funkade det klockrent med kopparspiral, tills hon blev gravid. Men hon klarade sig många år innan det hände.

För mig funkade det mindre bra. Jag fick så galet segdragen mens. Kunde blöda 12 dagar och med en cykel som ofta är 24-26 dagar så blev det inte kul. Mängden kunde jag leva med men inte antalet dagar.

Har provat 3 ggr, mellan alla barnen och det har funkat bra så länge jag inte fått tillbaka mensen efter barnet innan men sen blivit odrägligt. Jag har dessutom haft problem att både stoppa i och ta ur spiralerna och fått vara upp på gyn några ggr. Men det senare hade jag kunnat leva med om blödningarna varit rimliga.

Svar på tråden Era erfarenheter av kopparspiral