• ellen83

Förändrad kroppstemperatur utan feber

Hej!

Jag har alltid, så länge jag kan minnas, haft en låg kroppstemperatur och legat kring 35,7-36,1. Nu har den helt plötsligt höjts sen några månader tillbaka med en grad, jag upptäckte det då jag var småkrasslig kring nyår och sen dess har den inte sjunkit. Sen dess har jag tagit tempen varje dag (ja osunt ofta och ja, jag har en släng av hälsoångest absolut)

Det är oklart hur länge jag haft förhöjd temperatur men troligtvis rör det bara sig om några månader. Min temperatur ligger mellan 36,7-37,1 som oftast nu för tiden. Så helt enkelt en grads förhöjning, känner mig inte sjuk i övrigt. Och jag VET att det inte är feber, eller ens subfebril men kroppstemperaturen har trots allt höjts. 

Min läkare har tagit CRP, SR, LPK, HB, Trombocyter, calcium, Magnesium, B12, Tyrotropin, APT-tid, TIBC, Järn, Ferritin, Kalprotektin, Transferrinmättnad, TSH, vitamin D, folat, HbA1c utan anmärkning förutom järnet som ligger i botten. Min läkare säger att det inte är någon fara då min nya kroppstemperatur inte klassas som feber. Jag kan dock inte riktigt släppa detta och vill veta varför, och det äter liksom upp mig.

Började med sertralin i december, skulle det kunna vara en bieffekt av det? Har googlat sönder internet men hittar faktiskt ingenting. Någon som känner igen sig eller har någon idé vad det kan vara?

• Svar på tråden Förändrad kroppstemperatur utan feber
  • Anonym (P)

Jag har, utan mediciner, fått högre kroppstemperatur med åren. Jag gissar att det har med hormoner och annat att göra. Från att aldrig ligga över 37, ligger ju nu aldrig under.

• ellen83
    Jag är bara jag skrev 2022-03-23 17:43:06 följande:

En snabb googling gav till svar att feber kan vara en biverkan till Sertralin.

Tänker du på serotoninergt syndrom? För det har jag högst troligtvis inte. Är ju egentligen inte feber utan förhöjd kroppstemperatur. Men absolut sertralinet skulle kunna vara boven, har dock gått på sertralin när jag var yngre och hade inte detta problem då.
  • ellen83
    Anonym (P) skrev 2022-03-23 17:46:25 följande:

Jag har, utan mediciner, fått högre kroppstemperatur med åren. Jag gissar att det har med hormoner och annat att göra. Från att aldrig ligga över 37, ligger ju nu aldrig under.

Så kan det ju också vara och vore väl inte så konstigt, det är dock en förklaring jag har så svårt att acceptera. Är självklart livrädd att det ska vara något väldigt farligt som läkaren missat.
  • Jag är bara jag
    ellen83 skrev 2022-03-23 17:54:08 följande:
    Tänker du på serotoninergt syndrom? För det har jag högst troligtvis inte. Är ju egentligen inte feber utan förhöjd kroppstemperatur. Men absolut sertralinet skulle kunna vara boven, har dock gått på sertralin när jag var yngre och hade inte detta problem då.
    Nej, det har jag ingen aning om vad det är. Jag googlade Sertralin och läste biverkningarna.
  • Sockerikaffet

Har du alltid mätt med samma termometer? Eller flera olika både före och efter temperaturhöjninen? Alla termometrar har en viss felmarginal, och kan troligtvis också bli felkalibrerad. 

• ellen83
    Sockerikaffet skrev 2022-03-23 18:47:20 följande:

Har du alltid mätt med samma termometer? Eller flera olika både före och efter temperaturhöjninen? Alla termometrar har en viss felmarginal, och kan troligtvis också bli felkalibrerad. 

Nej inte samma termometer alltid, men jag sökte dock i min journal på 1177 för jag ville dubbelkolla att jag inte fått för mig att jag är lågtempare, men där är det också noterat temperaturer så som 35,9-36.

Har en ny örontermometer som ska vara bra, samt att läkaren tog tempen för några veckor sedan när vi pratade om detta. Då visade den på 36.9. Alltså ej feber men än dock förhöjd.
Svar på tråden Förändrad kroppstemperatur utan feber