Inlägg från: Anonym (Kontroll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kontroll)

Panikångest! Jag blir inte fri!?

Vagus nerve exercises / resets / massage. Man börjar meditera, exempelvis Trataka meditation. Utesluter ur kosten sådant man märker förvärrar stress reaktionerna/ångesten. Kroppen är antagligen i ett väldigt känslig läge, så man kan behöva skala bort aktiviteter och måsten - det kanske funkar att exempelvis rita i 30minuter, men efter 60minuter får man nån knepig stress reaktion. Man har överansträngt sig alltså. Att laga mat kanske gör en stressad, ja men kan man nöja sig med färdigrätter ett par gånger i veckan? Sånt måste man fundera över. Kosttillskottet KSM66 i kombo med Neurol eller Valerina, effekt fås inte direkt - tar 3-4 veckor. 

Har fått skaplig bukt med skiten nu. Ovan är det jag gjort/gör. Men är extremt känslig, minsta lilla plötsliga oförberedda sak (eller överansträngning) och det blir en sju jäkla stress reaktion i kroppen. Vi snackar tok-darrar. Blir knäsvag. Musklerna blir som stålfjädrar och hjärtat rusar. Vagus nerve grejerna biter på det, så man återfår kontrollen och blir lugn. I mitt fall blir kroppen försvagad och matt under resten av dagen. 

Som bakgrund. Tidigare varit rejält utbränd (över 10 år sedan), så är överlag stress känslig sedan dess. Å tyvärr har dom här två senaste åren varit katastrof. Skiten har avlöst varandra. Nu i början på året sa kroppen tvärstopp. Nått helt extremt. Vart så pass illa tillslut att jag inte kunde sova, på flera nätter och hade en skenande stress/ångest i kroppen att det kändes som att man skulle gå fysiskt i tusen bitar snart. Men det är hanterbart nu. 

• Anonym (Kontroll)
    Anonym (Tiger) skrev 2022-03-24 16:56:40 följande:
    Har testat KSM66 men det fungerade inte på mig. Åt i 2 månader drygt.  Jag känner igen dina symptom. Kan bli så svag och darrig, framförallt i benen att jag knappt kan gå. Sen ostadighetskänsla och känslan av att man ska svimma på det, livet är underbart.

Har haft sömnproblem också. Fick reda på att jag hade järnbrist och sen jag började med järntabletter sover jag otroligt mycket bättre. Alltid något att glädjas sig åt.

Ja det är ju olika det där om man märker av någon effekt eller inte. Individuellt. Precis som med medicin. Men om du har järnbrist har du troligtvis B12 och B9 brister också. Båda, kan ge fysiologiska symptom som är väldigt lik på ångest. Ska du prova tillskott, se till att det är i den biotillgängliga formen. Inte syntetisk skit som är svår för kroppen att ta upp. Så metylkobalamin (B12) och metylfolat (B9). Ät B12:et i ca 3 veckor innan du lägger till B9. Kan bli rent fördjävligt annars, en icke korrigerad B12 brist när man påbörjar B9. Bespara dig det eländet. Jag får dessvärre ofta brist av just dessa två.  

Men vagus nerv joxet. Kan starkt rekommendera. Skitenkelt att göra med. 

Samt Trataka meditation - är inte det där hålla på att andas och sånt. Utan annat. Jäkligt bra meditation för att träna hjärnan till att upphöra med att vara så jäkla lättdistraherad och flyktig. Finns massor av olika sorters meditation egentligen, för specifika ändamål, som du aldrig stöter på om du bara gör en generisk googling på meditation. Gamla indiska tekniker, som är jäkligt häftiga. 

Svar på tråden Panikångest! Jag blir inte fri!?