Panikångest! Jag blir inte fri!?
Vagus nerve exercises / resets / massage. Man börjar meditera, exempelvis Trataka meditation. Utesluter ur kosten sådant man märker förvärrar stress reaktionerna/ångesten. Kroppen är antagligen i ett väldigt känslig läge, så man kan behöva skala bort aktiviteter och måsten - det kanske funkar att exempelvis rita i 30minuter, men efter 60minuter får man nån knepig stress reaktion. Man har överansträngt sig alltså. Att laga mat kanske gör en stressad, ja men kan man nöja sig med färdigrätter ett par gånger i veckan? Sånt måste man fundera över. Kosttillskottet KSM66 i kombo med Neurol eller Valerina, effekt fås inte direkt - tar 3-4 veckor.
Har fått skaplig bukt med skiten nu. Ovan är det jag gjort/gör. Men är extremt känslig, minsta lilla plötsliga oförberedda sak (eller överansträngning) och det blir en sju jäkla stress reaktion i kroppen. Vi snackar tok-darrar. Blir knäsvag. Musklerna blir som stålfjädrar och hjärtat rusar. Vagus nerve grejerna biter på det, så man återfår kontrollen och blir lugn. I mitt fall blir kroppen försvagad och matt under resten av dagen.
Som bakgrund. Tidigare varit rejält utbränd (över 10 år sedan), så är överlag stress känslig sedan dess. Å tyvärr har dom här två senaste åren varit katastrof. Skiten har avlöst varandra. Nu i början på året sa kroppen tvärstopp. Nått helt extremt. Vart så pass illa tillslut att jag inte kunde sova, på flera nätter och hade en skenande stress/ångest i kroppen att det kändes som att man skulle gå fysiskt i tusen bitar snart. Men det är hanterbart nu.