• Mirissa

Ni som gjort en Gastic Bypass

Hej.

Jag gjorde en GB för ca 4 månader. Gått ner ca 30 kg sen dess.

Är glad över det, då jag vägde rätt mycket

Men nu har detta gått över till något väldigt bitter och vresig.Dricket betydligt oftare än vanligt. Blir elak, uppgivelsen är total. Känns som jag lever konstant i ångest, har alltid lagat mat, idag kan jag knappt ärta något alls, utan bli dåligt.

Äter knappt en hela macka, det fungerar. Sen när det ska ätas så testar jag allt jag gjort innan, men som. tex fiskgratäng som jag gjorde igår, höll på 1h med att laga den, tog två skedar, sen fick jag ställa undan det och fick ont i magen.

Hur har ni upplevelser som hindrar er i vardagen?

Samt hur måd ni psykiskt?

• Svar på tråden Ni som gjort en Gastic Bypass
  • Anonym (Tålamod)

Inte gjort en GP själv, men när jag ser på andra som gör/gjort en så tar det tid innan allt faller tydligare på plats.
    4 månader är ingenting, utan fortfarande där du håller på och lär dig vad som fungerar eller ej.

Såg på en bekant hur otroligt dålig hon blev under en möhippa av lite tilltugg och nu 8-9 år senare är hon verkligen en helt ny människa.

Hon lever nyttigt och har lärt sig vad som fungerar. Hennes mor har också genomgått samma operation och är ganska tjock igen. Inte jättefet, men tjock, och hon verkar ha hoppats att GP liksom fixar allt.

Så kämpa på. Det handlar om mer än dina kg. Det handlar också om att hitta en livsstil som fungerar.

• Anonym (Akta dig)

Var försiktig

Om du har haft ett komplicerat förhållande till mat (dvs känsloreglerat med hjälp av maten eller haft matmissbruk) är det väldigt lätt hänt att du får liknande komplicerade förhållande till annat tex alkohol.
    Det är väldigt vanligt att människor som gjort gastric bypass får annat missbruk tex alkohol, shopping, spel eller sex.

Du behöver kanske få hjälp att hantera känslor på ett sunt sätt nu när du inte har maten.

Oavsett om du hade komplicerat förhållande eller inte så beskriver du ju en tomhet kring att det har förändrats. Fullt förståeligt.
    Kanske du behöver en samtalskontakt.

Nästan alla jag känner som gjort GP har dessvärre gått upp alla kilona igen för att de inte tog tag i grundproblematiken kring varför de åt.

Svar på tråden Ni som gjort en Gastic Bypass