• Grodanboll27

    Jobba deltid

    Om man jobbar 80% , får man då jobba 42,5 h en vecka?? Jag jobbar deltid av en anledning och på ett snitt ska väl jag jobba 30 h per vecka . Om några veckor ska jag jobba 45h en vecka , ser inte fram emot det. Jag har gått in i väggen för 5 år sedan och klarar inte av att jobba FÖR mycket på en vecka , då tar det på mina krafter.

  • Svar på tråden Jobba deltid
  • Anonym (Ellen)

    Det beror på vad ert kollektivavtal säger om beräkningsperioder. Jobbar man skift eller har scheman som varierar i tid så kan det vara så att vissa veckor innehåller fler timmar än andra, men att slår man ut tiden på beräkningsperioden (om den är 8v säger vi) så ska snittet ligga på 30h.
    Men det borde din chef eller er personalavdelning kunna svara på, vad som är rimligt. Det kanske är så att du, med din tidigare erfarenhet i ryggen, borde ha ett schema som inte varierar så mycket. 

  • Grodanboll27
    Anonym (Ellen) skrev 2022-03-24 20:24:12 följande:

    Det beror på vad ert kollektivavtal säger om beräkningsperioder. Jobbar man skift eller har scheman som varierar i tid så kan det vara så att vissa veckor innehåller fler timmar än andra, men att slår man ut tiden på beräkningsperioden (om den är 8v säger vi) så ska snittet ligga på 30h.
    Men det borde din chef eller er personalavdelning kunna svara på, vad som är rimligt. Det kanske är så att du, med din tidigare erfarenhet i ryggen, borde ha ett schema som inte varierar så mycket. 


    Vi har 4 veckors schema och ja , vi jobbar skift. Har pratat med chefen om det men han menar på att ibland kan det bli så ,  dock tycker jag det är mer logiskt med en mer snitt tid per vecka. Det är väl inte tanken att man ska jobba som tusan ena veckan och nästa vecka mycket mindre , hur får man då bra återhämtning? Det gäller alla , oavsett om man har gått in i väggen eller inte.
  • Anonym (Ellen)
    Grodanboll27 skrev 2022-03-24 21:48:55 följande:
    Vi har 4 veckors schema och ja , vi jobbar skift. Har pratat med chefen om det men han menar på att ibland kan det bli så ,  dock tycker jag det är mer logiskt med en mer snitt tid per vecka. Det är väl inte tanken att man ska jobba som tusan ena veckan och nästa vecka mycket mindre , hur får man då bra återhämtning? Det gäller alla , oavsett om man har gått in i väggen eller inte.
    Fast många scheman är uppbyggda så. Inom vården kan man ha väldigt intensiva veckor varvat med veckor då man tjänstgör en eller två dagar (om ens det, ibland ingår helt arbetsfria veckor).
    Och inom räddningstjänsten så varvar många förbund mellan 62h ena veckan och 24h andra veckan, för att schemat även innehåller nätter och hela dygn. 
    Scheman utgår från verksamhetens behov men är inte skrivna i sten. Det finns säkert andra modeller av schemaläggning som kan jämna ut antalet timmar mellan veckorna men ändå ge bra pass/turer för individerna och lagom antal arbetstillfällen. Det är bara att ta upp frågan med chef eller HR eller engagera sig fackligt lokalt, om man har såna synpunkter. Kanske är det fler som tänker som du?
  • Seven Costanza

    Vad är din arbetstid per månad? Om din normala arbetstid är standardtiden 40 timmar per vecka så är ju 30 timmar bara 75%. Håller med om att många säkert hellre hade haft ett jämnare schema och du får fråga facket vad du som tidigare utbränd har rätt till vad gäller anpassningar. 

Svar på tråden Jobba deltid