Inlägg från: Springlady |Visa alla inlägg
  • Springlady

Jag känner att man inte kan bli kär i mig - Man

Anonym (Hanna) skrev 2022-03-25 19:54:22 följande:

TS, har du hört talas om anknytningsmönster? Att våra känslor kring relationer i mångt och mycket grundar sig på hurdan relation vi hade till våra föräldrar som små. Jag tror att det kan förklara en hel del i ditt fall. Dina föräldrar var inte riktigt den trygga punkt de borde ha varit, och det gör att du har svårt att tro att någon kan älska dig. Men det är bara i ditt huvud det är så. De människor du möter ser dig inte på det viset. De kan mycket väl bli kära i dig. Kanske någon redan har varit det utan att du vetat om det!

Jag håller med Anonym (Hanna).

Själv har jag lämnat önskan att någon ska vara "kär" i mig för länge sen eftersom det verkade inte hända. Inte ens min egen älskade partner har varit "kär" i mig  utan kärleken och vänskapen kom med tiden. Jag skulle egentligen inte byta ut de band vi har nu med tillfälliga hormoner i kroppen men jag förstår din önskan fullt ut. Jag har tidigare trott att kärleken måste börja med en förälskelse (med att någon bli "kär i mig" och jag i den personen), och kände mig olyckligt länge.

Det kanske låter klyschigt men jag har upptäckt att när man kommer från trasiga förhållanden så är det viktigaste att ta hand om dig själv först innan man kan bygga en djupare relation med någon annan. Att man lär sig att behandla sig själv på ett bra sätt, hittar sina egna behov och respekterar sig själv. När man till exempel lovar sig själv något så ska man hålla det, etc.

Ta hand om dig!

Svar på tråden Jag känner att man inte kan bli kär i mig - Man