• Tom Araya

    Säkerhet och försvar

    Det här är en tråd om säkerhet och försvar, både i politisk och praktisk mening i Sverige samt om säkerhetsläget i omvärlden.

    Tråden är en fortsättning på en gammal tråd i samma ämne (länk nedan), då den gamla är lite inaktuell med sin inledning och rubrik.

    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less! - Sida 229 (familjeliv.se)

    Några av frågorna att diskutera här är vilket försvar Sverige bör ha (militärt och civilt) och om Sverige bör gå med i NATO eller ej.

  • Svar på tråden Säkerhet och försvar
  • Anonym (...)

    Går vi med i NATO så lär vi vara i deras fronttrupp när de anfaller Ryssland.

  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2022-03-25 08:50:32 följande:

    Går vi med i NATO så lär vi vara i deras fronttrupp när de anfaller Ryssland.


    Varför skulle vi det?

    Varför skulle NATO anfalla Ryssland?
  • Dr Nail

    Varför gå med i en krigsallians vars makt bygger på att skrämmas med kärnvapen. Bättre att bygga upp ett eget försvar, samt samarbeta med våra grannar.

  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2022-03-25 09:19:57 följande:
    Varför skulle vi det?

    Varför skulle NATO anfalla Ryssland?
    Undrar jag också.
    Senast ett Europeiskt land var i krig med Ryssland, det var under andra världskriget, då var det mig veterligen Tyskland som belägrade delar av Ryssland å andra sidan  invaderade Ryssland Finland.
    Om man ska likställa NATO med naziTyskland, då är man fel ute, eftersom Tyskland var i krig med många av de länder som idag tillhör NATO
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2022-03-25 09:22:13 följande:

    Varför gå med i en krigsallians vars makt bygger på att skrämmas med kärnvapen. Bättre att bygga upp ett eget försvar, samt samarbeta med våra grannar.


    Har du missat att Nato är en försvarsallians, att de aldrig har angripit och att de tvärtom har gjort allt för att inte bli indragna i krig? 
  • nattuw
    Dr Nail skrev 2022-03-25 09:22:13 följande:

    Varför gå med i en krigsallians vars makt bygger på att skrämmas med kärnvapen. Bättre att bygga upp ett eget försvar, samt samarbeta med våra grannar.


    Borde vi ha våra egna kärnvapen att skrämmas med? Kanske några taktiska kärnvapen för att störa en sammandragning av landstigningsbåtar och ett par strategiska för att terrorbalansens skull?
Svar på tråden Säkerhet och försvar