• Anonym (Tips!)

Mat/sömn rutiner 6-månaders bebis?

Hur såg era rutiner ut när era bebisar var 6 månader? Hade ni rutiner?

Mat då, hur mycket gav ni erättning?

Vi kom igång med smakprover fint och smakade på allt nyfiket! Hon åt en gång gröt riktigt ordentligt , bara en gång alltså ordernligt man såg verkligen hur hon ville ha mer och mer , detta var då havregrynsgröt med hallonsmak.
    Men nu tex vanlig havregrynsgröt är vi tillbaka på "smakandet" igen , gäller allt annat också (kött , potatis, kyckling osv) hon äter sig bara mätt via flaska och då ersättning (välling har funkat några gånger också)

Jag känner mig lite vilse, ska hon kunna äta sig mätt på annat än ersättning nu eftersom hon är +6 månader ?

Sen det här med att sitta... hon kan inte ens sitta i matstolen än :( inte ens i sittern utan att hon efter ca 15 min ramlar åt sidan och blir ledsen lver de..  Kan de va något som är fel? Är med i en mamma grupp och alla andra som är i hennes ålder ocj till och med yngre kan sitta i matstol..

• Svar på tråden Mat/sömn rutiner 6-månaders bebis?
  • Anonym (Tips!)

Just de glömde fråga de om sömnen.. 

Vad har hänt med den.. Hon som började sova så bra vid 4-månaders ålder och vi hade många hela nätter bakom oss. Nu har hon börjat vakna mellan klockan 23-01 och gråter och är verkligen ledsen.. Tonläget på gråten är helt ny, man hör hur ledsen hur är när jag försöker hyssa och rör på henne tills jag lyfter upp henne då slutar hon.. Så fort jag lägger ner henne sparkar hon och börjar gråta.. 

• Anonym (....)
    Anonym (Tips!) skrev 2022-03-25 23:44:30 följande:

Just de glömde fråga de om sömnen.. 

Vad har hänt med den.. Hon som började sova så bra vid 4-månaders ålder och vi hade många hela nätter bakom oss. Nu har hon börjat vakna mellan klockan 23-01 och gråter och är verkligen ledsen.. Tonläget på gråten är helt ny, man hör hur ledsen hur är när jag försöker hyssa och rör på henne tills jag lyfter upp henne då slutar hon.. Så fort jag lägger ner henne sparkar hon och börjar gråta.. 

Ja hon vill ha närhet, är väl inte så konstigt..? Alla barn går igenom olika faser. Bara för att man sovit bra en tid, kan det lika gärna ändras. Utvecklingen.
  • Anonym (Tips!)
    Anonym (....) skrev 2022-03-26 00:03:15 följande:
    Ja hon vill ha närhet, är väl inte så konstigt..? Alla barn går igenom olika faser. Bara för att man sovit bra en tid, kan det lika gärna ändras. Utvecklingen.
    Om de "bara" är närhet som behövs så är det såklart okej. Allt är så nytt bara. :)
    Blev mest orolig över de där sparkander och att hon slår så hårt i madrassen med händerna, verkar så orolig över något men kanske hör till då.

Det med maten då? Ska hon kunna äta sig mätt på tex gröt eller kött och potatis nu? Man kan ju inte tvinga i en bebis heller .. Det blir fortfarande 800-1000 ml ersättning per dygn. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Tips!) skrev 2022-03-26 00:08:49 följande:
    Om de "bara" är närhet som behövs så är det såklart okej. Allt är så nytt bara. :)
    Blev mest orolig över de där sparkander och att hon slår så hårt i madrassen med händerna, verkar så orolig över något men kanske hör till då.

Det med maten då? Ska hon kunna äta sig mätt på tex gröt eller kött och potatis nu? Man kan ju inte tvinga i en bebis heller .. Det blir fortfarande 800-1000 ml ersättning per dygn. 
    Hon behöver absolut inte äta hela måltider, låt henne styra och så provar ni olika tillvägagångssätt, t ex börja med mat och avsluta med ersättning eller tvärtom. Stressa inte, låt maten vara kul och spännande, hon äter så mycket hon vill ha!

Angående det med att sitta, får hon ligga mycket på mage? Det är bra för både balansen och motoriken, det går bra att bära en del på mage också.
  • Anonym (Tips!)
    Anonym (Nä) skrev 2022-03-26 00:34:42 följande:
    Hon behöver absolut inte äta hela måltider, låt henne styra och så provar ni olika tillvägagångssätt, t ex börja med mat och avsluta med ersättning eller tvärtom. Stressa inte, låt maten vara kul och spännande, hon äter så mycket hon vill ha!

Angående det med att sitta, får hon ligga mycket på mage? Det är bra för både balansen och motoriken, det går bra att bära en del på mage också.
    Okej tack för svar! Det är så vi har gjort faktiskt, först mat så mycket hon vill sen ersättning. Vi har provat med klämmisar 4 gånger och det verkar hon verkligen gilla mest (och välling då) men så läste jag att det inte rekomenderas att ge för ofta för det kan hända att dom bara vill ha allt via flaska(?). 

Den gången hon verkligen åt och njöt och ville ha mer var då hon fick färdig gröt med smak av hallon, det var så fint att se henne njuta av de, hon gjorde det där ljudet "äh äh " och öppnade munnen stort "ge mig mer" . Men.. fick då höra att det inte är bra att ge färdig gröt och inte med någon smak för då blir dom vana med det. Nu har jag gjort egen havregrynsgröt för bebisar men då blir de 2-4 te skedar och hon är inte lika glad..

Vi tränar fortfarande det här med att ligga på mage. Först vid 4-5 månaders ålder kunde hon ligga på mage utan att börja gråta direkt. Nu orkar hon ca 5-10 minuter innan det blir för tungt med huvudet. Hon kan fortfarande inte vända på sig , men lägger sig på sidan så ser ut att de är så nära men nej..
  • Anonym (Gasell)
    Anonym (Tips!) skrev 2022-03-26 00:44:29 följande:
    Okej tack för svar! Det är så vi har gjort faktiskt, först mat så mycket hon vill sen ersättning. Vi har provat med klämmisar 4 gånger och det verkar hon verkligen gilla mest (och välling då) men så läste jag att det inte rekomenderas att ge för ofta för det kan hända att dom bara vill ha allt via flaska(?). 

Den gången hon verkligen åt och njöt och ville ha mer var då hon fick färdig gröt med smak av hallon, det var så fint att se henne njuta av de, hon gjorde det där ljudet "äh äh " och öppnade munnen stort "ge mig mer" . Men.. fick då höra att det inte är bra att ge färdig gröt och inte med någon smak för då blir dom vana med det. Nu har jag gjort egen havregrynsgröt för bebisar men då blir de 2-4 te skedar och hon är inte lika glad..

Vi tränar fortfarande det här med att ligga på mage. Först vid 4-5 månaders ålder kunde hon ligga på mage utan att börja gråta direkt. Nu orkar hon ca 5-10 minuter innan det blir för tungt med huvudet. Hon kan fortfarande inte vända på sig , men lägger sig på sidan så ser ut att de är så nära men nej..

Vem har sagt att ?industrigröten? inte är bra? Det är ju den de rekommenderar oftast från BVC eftersom den innehåller många saker som barn behöver. Ska man göra egen så ska man väll tänka på en del saker för att den ska bli så näringsrik som möjligt. Hade jag vart du hade jag givit henne den gröten hon gillar med hallonsmak. Har ni testat att bulla upp matstolen så hon får stöd runt sig? De fick vi göra med vår äldsta dotter som va lite sen motoriskt. 

Tänk oxå på att alla barn är olika och lär sig i olika takt. Jag har 4 barn idag är de snart 9, 7, 2 samt en nyfödd på 3 veckor och mina har vart olika i utvecklingen både vad gäller tal, motorik och mat. 

• Anonym (Tips!)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-03-26 07:16:01 följande:

Vem har sagt att ?industrigröten? inte är bra? Det är ju den de rekommenderar oftast från BVC eftersom den innehåller många saker som barn behöver. Ska man göra egen så ska man väll tänka på en del saker för att den ska bli så näringsrik som möjligt. Hade jag vart du hade jag givit henne den gröten hon gillar med hallonsmak. Har ni testat att bulla upp matstolen så hon får stöd runt sig? De fick vi göra med vår äldsta dotter som va lite sen motoriskt. 

Tänk oxå på att alla barn är olika och lär sig i olika takt. Jag har 4 barn idag är de snart 9, 7, 2 samt en nyfödd på 3 veckor och mina har vart olika i utvecklingen både vad gäller tal, motorik och mat. 

Det är både svärföräldrarna och egns som påstår att om en bebis får färdig mat så kommer den bara vilja ha färdigmat redten av livet och inte vilja äta vanlig hemmagjord husmanskost, detta verkar min man verkligen vara super rädd för nu..

Men jag läste som du sa på nätet att gröt anpassqd för bebisar innehåller allt viktigt dom behöver.  

Så om jag ger tex hallongröt igen, kommer hon då bli en sån som vägrar äta "vanlig" gröt utan smak? 

Låter säkert konstigt, men det var en sån glädje att se henne njuta av den gröten med hallonsmak! 

Klämmisgröt med pumpa och morotsmak från semper är en hit också, har gett de som mellanmål. 
  • Anonym (Gasell)
    Anonym (Tips!) skrev 2022-03-26 08:06:58 följande:
    Det är både svärföräldrarna och egns som påstår att om en bebis får färdig mat så kommer den bara vilja ha färdigmat redten av livet och inte vilja äta vanlig hemmagjord husmanskost, detta verkar min man verkligen vara super rädd för nu..

Men jag läste som du sa på nätet att gröt anpassqd för bebisar innehåller allt viktigt dom behöver.  

Så om jag ger tex hallongröt igen, kommer hon då bli en sån som vägrar äta "vanlig" gröt utan smak? 

Låter säkert konstigt, men det var en sån glädje att se henne njuta av den gröten med hallonsmak! 

Klämmisgröt med pumpa och morotsmak från semper är en hit också, har gett de som mellanmål. 

Min 2 åring fick köpt gröt med olika smaker sen han va 4 månader. När han va drygt 1 år så bytte vi mot vanlig havregrynsgröt med en klick mos eller frukt. funkade hur bra som helst. Mina barn äter i princip allt nu men va jätte kinkiga när de va yngre. De där känns som något gammalt som jag inte skulle lyssna på. Ge henne de hon verkar gilla och testa med nya smaker regelbundet. Du kan ju varva hemmagjord med köpe om du vill men det är inget måste. Mina två stora åt aldrig någon burkmat då de inte gillade den men båda har druckit välling Och fått klämisar. 

Om du är osäker på något fråga BVC och lita på det som kunniga personer säger inte på vad någon tycker eller tror. 

• Anonym (G)

Vid 6 månader börjar man med smakportioner. det betyder inledningsvis en tsk som sedan öka successivt. så jag tycker inte du skall känna hets över att barnet inte äter ?hela portioner?.
    Köpesgröt är heller inte fel i sig, gör du egen så behlver du berika den med järn, men jag tycker du bör vara medveten om att när du köper en grötklämmis så är ungefär hälften av innehållet just gröt. resten är frukt och ikoncentrat.
    Det du eventuellt riskerar är att vänja barnet vid söta smaker och göra det svårare att äta sådant som inte har denna söta smak.

jJag personligen hade helt enkelt inte hetsats i att barnet måste äta och gett grötklämmis bara för att barnet skall få i sig, utan gett det för att barnet tycker det är gott ibland och i övrigt serverat annat så att barnet faktiskt nu redan från början får testa olika typer av smaker.

Oavswtt hur ni gör så kommer naturligtvis barnet inte vägra allt som inte är barnmat upp i vuxen ålder. Det händer ju liksom inte.
    Nu får väl helt enkelt fundera vad som är viktigt för er, och tänka på att barnet är så pass litet att hon inte alls behöver äta särskilt mycket ännu.

Har ni testat att låta barnet äta själv? känna och kladda? det kan ju vara så att maten blir mer intressant då.

Gällande att sitta så är barn naturligtvis olika i utveckningen. stötta upp i stolen eller ha barnet i erat knä vid måltiderna 

• Anonym (G)

Och vi körde hela bitar från start med Vårat barn. Vid 6 månader var absolut det hon åt sig mätt på bröstmjölk. Vi serverade inledningsvis bara ett mål mat för att öka till två och tre.
    Vårat barn var sedan ett riktigt matvrak och amningen fasades långsamt ut. Tycker inte du skall vara stressad över att barnet äter sig mätt på ersättning 

Svar på tråden Mat/sömn rutiner 6-månaders bebis?