Mat/sömn rutiner 6-månaders bebis?
Den gången hon verkligen åt och njöt och ville ha mer var då hon fick färdig gröt med smak av hallon, det var så fint att se henne njuta av de, hon gjorde det där ljudet "äh äh " och öppnade munnen stort "ge mig mer" . Men.. fick då höra att det inte är bra att ge färdig gröt och inte med någon smak för då blir dom vana med det. Nu har jag gjort egen havregrynsgröt för bebisar men då blir de 2-4 te skedar och hon är inte lika glad..
Vi tränar fortfarande det här med att ligga på mage. Först vid 4-5 månaders ålder kunde hon ligga på mage utan att börja gråta direkt. Nu orkar hon ca 5-10 minuter innan det blir för tungt med huvudet. Hon kan fortfarande inte vända på sig , men lägger sig på sidan så ser ut att de är så nära men nej..
Vem har sagt att ?industrigröten? inte är bra? Det är ju den de rekommenderar oftast från BVC eftersom den innehåller många saker som barn behöver. Ska man göra egen så ska man väll tänka på en del saker för att den ska bli så näringsrik som möjligt. Hade jag vart du hade jag givit henne den gröten hon gillar med hallonsmak. Har ni testat att bulla upp matstolen så hon får stöd runt sig? De fick vi göra med vår äldsta dotter som va lite sen motoriskt.
Tänk oxå på att alla barn är olika och lär sig i olika takt. Jag har 4 barn idag är de snart 9, 7, 2 samt en nyfödd på 3 veckor och mina har vart olika i utvecklingen både vad gäller tal, motorik och mat.