• Anonym (Priser)

Allt blir dyrare

Man blir allmänt orolig när priset på allt stiger. Är jag ensam kring denna oro? Hur ska man ha råd att kunna ta sig till jobbet, betala den dyra elen och stigande matpriser pga dyrare bränsle. Jag klarar mig precis, och då har jag ändå ett ganska ok betalt jobb. Men jag måste lägga 6.000 i månaden för att kunna ta mig till jobbet och 15.000 på boendet. Sen kommer andra kostnader. Känns som Sverige håller på att bli ett "fattigt" land eller så kanske jag inte har så bra lön som jag trodde. Verkar som var och varannan här på FL har en lön över 50.000 minst av dessa som skriver.

• Svar på tråden Allt blir dyrare
  • Fossil

21000 bara för transport och boende är väldigt mycket.

Kan du inte ta dig till jobbet billigare så kanske det är dags att leta efter ett annat jobb?

• Anonym (Priser)
    Fossil skrev 2022-03-26 17:25:59 följande:

21000 bara för transport och boende är väldigt mycket.

Kan du inte ta dig till jobbet billigare så kanske det är dags att leta efter ett annat jobb?

Jobbet jag har är väldigt specifikt, har studerat 5 år för detta och tänker inte flytta. Detta är mitt hem jag byggt upp. Är inte direkt som att vara sjuksköterska och byta till en närmare vårdcentral eller sjukhus. Det finns 4 kontor i Vänstra Götaland. Bor på landet och kommer inte dit kollektivt.
  • Anonym (Sanna)

Jag är också orolig. Min man har bra lön, men företaget jag jobbade på innan föräldraledigheten har gått i konkurs - så jag oroar mig över att få nytt jobb när det är dags. I värsta fall får jag börja jobba på företaget min man arbetar, men det känns ju inte jättebra kanske att jobba ihop som man och fru. Priserna stiger på allt, börjat välja de billigare alternativen och skippa allt som heter ekologiskt - tyvärr. Handlar så mycket som möjligt på LIDL och ÖB, men det är ju betydligt dyrare än förr det med. Har tygblöjor på tvillingarna, men jag vette katten hur mycket vi tjänar på det egentligen med tanke på den ökade tvättmängden och vattenanvändandet och att tvättmedelspriset gått upp (det finns inte så många tvättmedel att välja på när man ska tvätta tygblöjor). Så ja, det oroar mig med. Just när världen ska börja återhämta sig från en lång pandemi - då ska Putin minsann förstöra allt.

• Tow2Mater
    Anonym (Priser) skrev 2022-03-26 17:29:56 följande:
    Jobbet jag har är väldigt specifikt, har studerat 5 år för detta och tänker inte flytta. Detta är mitt hem jag byggt upp. Är inte direkt som att vara sjuksköterska och byta till en närmare vårdcentral eller sjukhus. Det finns 4 kontor i Vänstra Götaland. Bor på landet och kommer inte dit kollektivt.
    Du kanske inte kommer ha råd att bo på landet. Inte alla förunnat.
  • Fossil
    Anonym (Priser) skrev 2022-03-26 17:29:56 följande:

Hur mycket har du i lön då?
    Du tycker att 50k är mycket, och det håller jag med om, så jag antar att du tjänar mindre.

Men, tänker du vare sig flytta eller byta jobb så får du ju bita i det sura äpplet.

Kör du ett dieselmonster? Kanske kan byta bil?
  • Anonym (Åsa)

Åk kollektivt och flytta till ett billigare boende. Det låter som att du lever över dina tillgångar. Som exempel så lägger jag 1000 kronor på resa (kommunalt) och 5000 på hyra. 

• Anonym (Tess)

Om du reser långt till och från jobbet med bil så kanske elbil kan löna sig, även om elpriserna stiger dubbelt så blir milkostnad med elbil låg i jämförelse med tex bensindrift. Uppvärmning och energikälla till huset går också att se över, tex installera solceller eller bergvärme om ni har eluppvärmning idag. Investeringarna kan tyckas dyra men om man kalkylerar på det så kan det sänka kostnaderna i längden och sett per månad ändå. 

• Tecum

Alla priser kommer att stiga och experter tror på tvåsiffriga procentpåslag på basvaror. Det gäller att se om sitt hus och för din del gäller det i första hand att spara. Kan du göra något på "övrigt" om det inte går på resekostnaden? Lönerna lär också stiga men det dröjer. Att investera i annan uppvärmning är det inte läge till om du inte kan betala kontant.

• Katjasvärld

Känner mig ej Spec orolig för vi har gott om pengar så höjda priser gör ingen skillnad. Men blir nog svårt för de som redan har det knapert 

• Anonym (Landet)

21000 är mer än dubbelt vad jag har i inkomst per månad. Så nånstans måste du spara in om det inte går runt i längden. Saker kostar vad de kostar så där kan man ju inget göra. Men man kan se över boende, ressätt, övriga utgifter. Mat. försäkringar, prenumerationer- finns massor som drar pengar där man kan dra ner.

Svar på tråden Allt blir dyrare