• Anonym (Hm)

Sex 2-3 dagar innan ägglossning, stor risk?

Hade oskyddat sex och upptäckte att jag troligtvis hade ägglossning 2-3 dagar senare. Vet ju att spermierna KAN leva upp till 5 dagar men oftast (vad jag förstått) är det inte så vanligt. 

Undrar därför om det finns några här som blivit gravida trots att ni hade sex några dagar innan ägglossning? 

• Svar på tråden Sex 2-3 dagar innan ägglossning, stor risk?
  • SaraL77

Väldigt stor chans att du är gravid ja. Antar att ni försöker bli gravida eftersom ni hade sex precis innan din ägglossning? 

• Anonym (Ev)

Tycker mig minnas att chansen/risken är runt 30% vid varje ägglossning.
    Men 2-3 dagar innan ägglossning är ju bland de mest optimala dagarna för att bli gravid?

Du menar inte att ägglossningstest var positivt 2-3 dagar efter samlaget? För isf är ju risken åtminstone något mindre

• Anonym (V)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-26 18:46:46 följande:
    Sex 2-3 dagar innan ägglossning, stor risk?

Hade oskyddat sex och upptäckte att jag troligtvis hade ägglossning 2-3 dagar senare. Vet ju att spermierna KAN leva upp till 5 dagar men oftast (vad jag förstått) är det inte så vanligt. 

Undrar därför om det finns några här som blivit gravida trots att ni hade sex några dagar innan ägglossning? 

De flesta spermier lever upp till 5 dagar, vissa spermier från vissa män kan eva upp till 7 dagar. Den mest optimala dagen att ha sex om man försöker bli gravid är faktiskt just 2 dagar innan ägglossning. Det ger högst chans för graviditet rent statistiskt. Så ja, risken är stor. Siffran beror givetvis på din ålder men är upp mot 30% chans/risk om du är under 35. Lägre, runt 15%, om du är 35-39 år, äldre än så så är det ner mot 5% eller lägre ju äldre du blir.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ev) skrev 2022-03-26 18:53:02 följande:

Tycker mig minnas att chansen/risken är runt 30% vid varje ägglossning.
    Men 2-3 dagar innan ägglossning är ju bland de mest optimala dagarna för att bli gravid?

Du menar inte att ägglossningstest var positivt 2-3 dagar efter samlaget? För isf är ju risken åtminstone något mindre

Oj är det? Har alltid trott att det är samma dag som ägglossningen.. underlivet och flytningarna är väl mer gynnsamma då för spermier så att de kan ta sig igenom/överleva.

Ägglossningstestet var positivt dagen efter sexet.
  • Anonym (Ev)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-26 18:58:45 följande:
    Oj är det? Har alltid trott att det är samma dag som ägglossningen.. underlivet och flytningarna är väl mer gynnsamma då för spermier så att de kan ta sig igenom/överleva.

Ägglossningstestet var positivt dagen efter sexet.
    2 dagar före och fram till ägglossningen. så ni har nog lyckats pricka in det optimala tillfället för att bli gravid ja 
  • Drottningen1970

Ja det är en stor risk att ta om man har inte vill bli gravid. Just dessa dagar är ju högriskdagar.

Med det sagt, så är det ju även så att även om man vill bli gravid och verkligen aktivt prickar in ägglossning så är chansen större att inte bli gravid än att bli gravid.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ev) skrev 2022-03-26 19:09:00 följande:
    2 dagar före och fram till ägglossningen. så ni har nog lyckats pricka in det optimala tillfället för att bli gravid ja 
    Åh så typiskt.. men tack för svar. Är bara att vänta och se då. 
  • Anonym (Preggo)

2-3 dagar innan ÄL är du fertil så chansen att bli gravid då är stor. 

• Anonym (Kiddo)

Jag har blivit gravid 2 ggr då jag har haft sex 2-3 dagar före äl (medvetet)

• Drottningen1970
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-26 22:38:32 följande:
    Åh så typiskt.. men tack för svar. Är bara att vänta och se då. 
    Dagen efter piller fanns ju också som alternativ medan du funderade.

Du kanske ändå vill vara gravid.
Svar på tråden Sex 2-3 dagar innan ägglossning, stor risk?