• Anonym (M)

Kronisk spänningshuvudvärk!

Jag har huvudvärk varje dag och jag orkar inte längre!

Jag har träffat läkare som säger att det med största sannolikhet är kronisk spänningshuvudvärk och att det inte går att göra så mycket mer än att göra avslappningsövningar för att minska på spänningarna men det hjälper inte. Även när jag inte är stressad får jag huvudvärk.

Inget hjälper och det förstör hela mitt liv. Jag blir trög när jag har huvudvärk och kan inte tänka klart. Jag blir glömsk. Jag blir irriterad och arg. Jag kan inte leva ett normalt liv och jag vet aldrig från den ena dagen till nästa hur jag kommer att må.

Det spelar ingen roll hur mycket jag sover, vad jag äter eller gör huvudvärken kommer alltid.

Prövade att lägga ifrån mig mobilen ett dygn för att se om det blev skillnad men det blev det inte. När jag har ägglossning och mens är huvudvärken ännu värre än vanligt, då är den som en tung blöt mössa som sitter i konstant under flera dygn.

Jag har kollat upp min syn och den var bra förutom brytningsfel men Inget jag behöver glasögon eller linser för enligt optikern.

Finns det någon annan som har samma problem? Vad har hjälpt er? Har ni fått någon hjälp ifrån sjukvården?

• Svar på tråden Kronisk spänningshuvudvärk!
  • Anonym (Maria)

Hur länge har du haft huvudvärk varje dag? Har själv mycket problem med migrän, särskilt vid mens, ägglossning. Har mediciner som fungerar bra att ta till Treo, olika Triptaner, Diklofenak. Men jag har fria perioder mellan detta.
    Äter även förebyggande medicin varje dag, blodtrycksmedicin betablockerare Metoprolol. 

Visst man kan göra mycket själv, kosten t ex ät så naturlig mat som möjligt, undvik tillsatser det kan ge huvudvärk och migrän. Tycker du borde gå till en ny läkare och bli uppkoppad ordentligt. Har man tagit alla värden gällande hb, järn, sköldskörtelprover nyligen? Blodtryck?
    Jag vet alltför väl hur huvudvärk kan förstöra hela livet just att man aldrig vet om man kommer fungera el inte. Nu har jag mediciner som är bra men man är ju ändå en skugga av sig själv dessa dagar. 

• Anonym (Botox)

Har du rådfrågat läkaren gällande botox?

inte gällande estetiskt syfte utan medicinskt?

finns forskning och studier som tyder på att det kan hjälpa. det hjälper dock att man gör det kanske 1 gång per halvår.

prata Med din läkare om det för att få ett medicinskt utlåtande om det 

• Alexi

Men vad har du gjort då? Vilka mediciner har du testat, har du varit på massage, hos naprapat osv?

• Anonym (Fysioterapeut)

Jag tycker en fysioterapeut (tidigare sjukgymnast) ska göra en undersökning och sedan ge det ett år med behandlingar för att du ska lära dig för verktyg "än bara avslappning". Krävs ingen remiss, bara att boka tid själv. Mycket möjligt att det hittas orsaker till vad i kroppen som orsaker spänningar, t ex hållning, gångmönster eller att t ex akupunktur, värme, tens eller speciell sorts träning hjälper just dig. 

• Anonym (Plus)
    Anonym (Fysioterapeut) skrev 2022-03-27 08:22:06 följande:

Jag tycker en fysioterapeut (tidigare sjukgymnast) ska göra en undersökning och sedan ge det ett år med behandlingar för att du ska lära dig för verktyg "än bara avslappning". Krävs ingen remiss, bara att boka tid själv. Mycket möjligt att det hittas orsaker till vad i kroppen som orsaker spänningar, t ex hållning, gångmönster eller att t ex akupunktur, värme, tens eller speciell sorts träning hjälper just dig. 

Jag håller med ovan TS. Se till att få gått igenom kroppen ordentligt, se om där finns låsningar eller spänningar någonstans som skulle kunna vara orsaken. Kika på nervglidnings och nervmobiliserings övningar för hand, arm, axel och nacke. Jag får ofta inklämmningar av nerver i nacken, som orsakar spänningar. Vagus nerv övningar/massage skulle möjligtvis kunna få spänningarna du upplever att släppa, men du får nog ställa in dig på att i ditt fall så kan du behöva repetera övningarna ofta. Samt lägga lite mer tid per session på det. 

Har du fått utskrivet muskelavslappnande medicin föresten? Inget man skall förvänta sig några under av, men kan som ta bort den värsta toppen av muskelspänningarna. 

• Anonym (Huvudvärk)

Jag led av kronisk huvudvärk i många år. Levde på smärtstillande vilket jag egentligen visste var fel.

Detta i kombination med ont i ryggen gjorde att jag sökte mig till kiropraktor. Trivdes inte med den första jag träffade så jag bytte. Kiropraktorn har gjort underverk för mig, jag har i princip aldrig ont i huvudet längre och min kropp känns mil bättre än tidigare. Jag går dit varannan månad och har gjort i fyra år nu, så värt för mig och kanske värt för dig att prova?

• Anonym (M)

Tack för att ni tog er tid och svarade. 

Jag ska nog kolla upp mitt blodtryck och blodsocker och parallellt kolla möjligheten att träffa en sjukgymnast eller en kiropraktor och se vad det kostar. Läkaren var i alla fall säker på att det var spänningshuvudvärk när jag uppgav symptomen.
    Massage ger tillfällig lindring men jag har inte råd att gå och få det regelbundet. 

Jag har funderat på om det är psykiskt. Att jag är utmattad och inte har ork men ändå fortsätter och att det helt enkelt blir för mycket för psyke och kropp. Jag kanske behöver mer återhämtning men inte lyssnar på det utan tänker att orkar andra så orkar jag. 

Huvudvärken har verkligen förstört mitt liv i så många år, jag har haft den sedan jag var runt 20 och nu är jag 32 år.  Jag har fått lägre studieresultat och inte orkat med lite mer krävande jobb där jag måste vara snabbtänkt och alert då huvudet har känts som gröt. Det känns tungt om jag ska ha såhär resten av livet.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (M) skrev 2022-03-27 01:35:59 följande:
    Kronisk spänningshuvudvärk!

Jag har huvudvärk varje dag och jag orkar inte längre!

Jag har träffat läkare som säger att det med största sannolikhet är kronisk spänningshuvudvärk och att det inte går att göra så mycket mer än att göra avslappningsövningar för att minska på spänningarna men det hjälper inte. Även när jag inte är stressad får jag huvudvärk.

Inget hjälper och det förstör hela mitt liv. Jag blir trög när jag har huvudvärk och kan inte tänka klart. Jag blir glömsk. Jag blir irriterad och arg. Jag kan inte leva ett normalt liv och jag vet aldrig från den ena dagen till nästa hur jag kommer att må.

Det spelar ingen roll hur mycket jag sover, vad jag äter eller gör huvudvärken kommer alltid.

Prövade att lägga ifrån mig mobilen ett dygn för att se om det blev skillnad men det blev det inte. När jag har ägglossning och mens är huvudvärken ännu värre än vanligt, då är den som en tung blöt mössa som sitter i konstant under flera dygn.

Jag har kollat upp min syn och den var bra förutom brytningsfel men Inget jag behöver glasögon eller linser för enligt optikern.

Finns det någon annan som har samma problem? Vad har hjälpt er? Har ni fått någon hjälp ifrån sjukvården?

Jag hade så när jag började arbeta heltid när barnen var små. Sov väldigt lite på natten då ett av barnen vaknade mycket. Efter ett antal år ordnade det till sig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fysioterapeut)

Ja, men gör verkligen det. Tycker det blivit väldigt knasigt att läkaren känt sig nöjd med att sätta en diagnos, men sedan inte gett fler tips om hur du kan gå vidare. 
    På sättet som du beskriver att massage hjälper så tror jag en fysioterapeut kan hjälpa dig så att du faktiskt kan behandla dig själv, bli självständig i att hålla huvudvärken borta. Eftersom det blir bättre med massage så finns det andra metoder som också bör hjälpa. Jag känner mig hoppfull! Och får du inte hjälp av första fysioterapeuten så prova en annan. Kompetensen ser olika ut som i vilken yrkesgrupp som helst. Viktigt att man trivs med sin behandlare. Man betalar i regel 200 kr per besök upp till högkostnadsskyddet. 

Kiropraktor kan ju också vara bra, men det är ju mer en manipulation där det krävs att man underhåller och går tillbaka och får fler behandlingar. Men prova båda.

Svar på tråden Kronisk spänningshuvudvärk!