• Anonym (Magen)

Tips till alla med förstoppning!

Hej alla!

Jag tänkte bara dela med mig till alla er som, liksom jag, har lätt för att bli förstoppade (för att komma direkt t tipsen, hoppa över detta stycke). Jag har haft problem med "hård mage" sen jag var barn, och jag har testat ALLT - alltifrån allmänt mer fiberrik mat via fibertillskott som fiberform, till rena laxermedel - men ingenting har funkat (eller, laxermedlen har ju funkat, men dem ska man ju å andra sidan bara ta tillfälligt). Sen för ca två år sen fick jag kontakt med en fantastisk dietist, som förklarade att jag (i) drack alldeles för lite till mina fibrer, och (ii) tog fibrerna på fel sätt (ofta koncentrerat på frukost). 

Så, den metod jag kör med nu (och som har funkat i snart två år nu) är så här:

Frukost: 7 gram kruskakli (ca 2 msk, men det blir exaktare om man väger), utspritt över måltiden (jag alternerar alltså mellan lite kli som jag sköljer ned med vatten, några tuggor övrig frukost, lite kli som jag sköljer ned med vatten, några tuggor övrig frukost, osv). Total mängd vatten som jag sköljer ned kliet med är minst 3 dl, och detta är då utöver vanlig måltidsdryck (som brukar vara ett glas juice (2 dl) och en kopp te).

Lunch: 7 gram kruskakli, utspritt över måltiden (alternering och mängd vatten utöver vanlig måltidsdryck samma som på frukost; vanlig måltidsdryck brukar bli 1-2 glas (á 2 dl) tranbärsdryck eller liknande)

Mellanmål: 4 gram kruskakli utspritt över måltiden (alternering som tidigare; minst 1,7 dl vatten utöver vanlig måltidsdryck (som brukar vara ett glas juice (2 dl) och/eller en kopp te))

Middag: 10 gram kruskakli utspritt över måltiden (alternering som tidigare; minst 4,3 dl vatten utöver vanlig måltidsdryck (som brukar vara 1-2 glas mjölk))

Anledningen till att det är lite olika mängd vid olika måltider är att jag äter ungefär samma mängd mat till frukost och lunch, lite mer till middag, och mindre till mellanmålet. Det är alltså anpassat till mängden mat.

De viktiga sakerna att komma ihåg är:

1. Att dricka tillräckligt mycket utöver vanlig måltidsdryck.
    2. Att ta kliet tillsammans med övrig mat, vid alla måltider, samt att alternera mellan kli och mat under måltiderna.
    3. Att använda just kruskakli, som har en betydligt högre fiberhalt än vanligt vetekli.

Hoppas att detta kan hjälpa någon på samma sätt som det har hjälpt mig - det är visserligen lite jobbigt att dricka så sjukt mycket vatten, men det är samtidigt så otroligt värt det att ha en helt fungerande mage! Nuförtiden går jag på toa med 1-3 dagars mellanrum, och jag har i princip aldrig ont i magen längre - jag som tidigare kunde gå i 2-3 veckor utan toabesök, och som hade konstant ont i magen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-27 18:42
    På förekommen anledning får jag väl lägga till att jo, jag har alltid vetat att man måste dricka mycket för att fiberrik kost ska funka, men jag visste inte tidigare att man måste dricka så *enormt* mycket mer.

• Svar på tråden Tips till alla med förstoppning!
  • Anonym (....)

De allra flesta vet att man måste dricka mycket oavsett vilken metod mot förstoppning man använder... gäller även laxerande medel. Vätska är a och o för att få bukt med förstoppning. Seriöst, är det något du aldrig har vetat??

• Anonym (Magen)
    Anonym (....) skrev 2022-03-27 18:28:10 följande:

De allra flesta vet att man måste dricka mycket oavsett vilken metod mot förstoppning man använder... gäller även laxerande medel. Vätska är a och o för att få bukt med förstoppning. Seriöst, är det något du aldrig har vetat??

Vad trevligt att du bara kunde hitta saker att klaga på... Klart att jag har vetat att man måste dricka mycket, och jag skrev även det först, men sen blev inlägget så himla långt så jag tog bort det (och lite annat), för att göra inlägget lite kortare. Det jag inte tidigare visste är att man måste dricka så enormt mycket mer. Det är ju bra för dig om du redan visste detta, men jag är ganska säker på att det finns många som liksom jag inte vet detta. Titta bara på rekommendationerna man får till många fiberpreparat, de brukar inte ange i närheten av så mycket vätska som faktiskt behövs.
  • Anonym (Magen)
    Anonym (....) skrev 2022-03-27 18:28:10 följande:

Dessutom är ju detta med vätskan bara en av sakerna jag tar upp. Lika viktigt är att sprida ut det, och att alternera under måltiderna. Samma sak med detta: många vet att det är bäst att sprida ut det, men många vet inte det med att alternera, utan de tar sin påse movikol i ett halvt glas vatten i början av måltid, och tror att det ska funka.
  • Anonym (mimmi)

Hm... jag hade otroligt trög mage i ett antal år innan jag fick veteallergi.

D.v.s. jag kände flera år innan att gluten inte var bra för min mage och tarm och drog ner till att bara äta bröd vid frukost för att låta magen fungera. Men till sist gick inte det heller.

Nu äter jag naturligt glutenfritt, färska blåbär varje morron (är lösande, till skillnad från kokta som är stoppande) och har knappt inga problem längre.

• Anonym (Magen)
    Anonym (mimmi) skrev 2022-03-27 18:52:23 följande:

Hm... jag hade otroligt trög mage i ett antal år innan jag fick veteallergi.

D.v.s. jag kände flera år innan att gluten inte var bra för min mage och tarm och drog ner till att bara äta bröd vid frukost för att låta magen fungera. Men till sist gick inte det heller.

Nu äter jag naturligt glutenfritt, färska blåbär varje morron (är lösande, till skillnad från kokta som är stoppande) och har knappt inga problem längre.

Åh, jag trodde att blåbär i alla former var stoppande! Där ser man. Hur som helst underbart att du också lyckats få ordning på din mage!  
  • Anonym (Lisa)

Katrinplommon och vatten med mat håller min mage igång .

• Anonym (Magen)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-27 19:59:55 följande:

Katrinplommon och vatten med mat håller min mage igång .

Som du alltså tar på samma sätt som jag beskriver med kliet? Att du tar det under dina vanliga måltider? Spännande att höra om andras knep! :)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Magen) skrev 2022-03-27 21:13:19 följande:
    Som du alltså tar på samma sätt som jag beskriver med kliet? Att du tar det under dina vanliga måltider? Spännande att höra om andras knep! :)
    Ja,eller äter det till maten på kvällen.
  • Anonym (Vatten)

Hur drack du innan du fick dessa råd och hur dricker du i övrigt?

Jag hade också problem med hård mage som barn och tonåring och det första min nya läkare frågade när jag var 18 var "hur mycket vatten dricker du på en dag?" och himlade med ögonen när jag kom fram till att det var ungefär en halvliter... 

• Anonym (Morgan)

Äter man någorlunda fiberrik mat och dricker tillräckligt med vätska och rör på sig regelbundet så räcker det. Om man utöver det måste ta hjälp av något så kanske man bör kolla upp vad som föranligger förstoppningen

• Anonym (Magen)
    Anonym (Vatten) skrev 2022-03-27 22:55:12 följande:

Hur drack du innan du fick dessa råd och hur dricker du i övrigt?

Jag hade också problem med hård mage som barn och tonåring och det första min nya läkare frågade när jag var 18 var "hur mycket vatten dricker du på en dag?" och himlade med ögonen när jag kom fram till att det var ungefär en halvliter... 

Innan drack jag väl ca 1,5 liter eller lite mer per dag. Och nu dricker jag alltså minst 2,5-3 liter.
    Anonym (Morgan) skrev 2022-03-27 23:29:48 följande:

Äter man någorlunda fiberrik mat och dricker tillräckligt med vätska och rör på sig regelbundet så räcker det. Om man utöver det måste ta hjälp av något så kanske man bör kolla upp vad som föranligger förstoppningen

Ja, det har kollats och kollats och kollats, men man har inte hittat nåt fel. Men det har väl inte varit nåt fel heller, utan bara att jag inte drack tillräckligt innan plus att jag inte fattade att jag måste varva fibrer och mat.
Svar på tråden Tips till alla med förstoppning!