• Veronica18

    Bajsvägran

    Hejsan,

    min dotter på snart 4 år har haft en redig historia när det gäller nr 2.
    när hon va strax över 1 1/2 år började hon på dagis och fick mer eller mindre direkt magsjuka som startade hennes laktosintolerans (ärvd från mig) sen dess har dagis gett henne av och till ost och massa annat skit! Riktigt jävla resa med hennes mage.. detta försenade avblöjningen. Förra året då hon va strax över 2 så blev hon blöjfri när det gäller kiss. hon bajsade i blöjan fortfarande men började långsamt sitta på toaletten.. kom tillbaka till dagis efter sommaren och fick vattenkoppor och dom mesta runt rumphålet. Hon fick sååååå ont av att bajsa då att jag tror det skrämde henne.

    väl frisk och så gick hon tillbaka till dagis där personalen fortsatte ge henne ost och liknande så hon kom hem med ?magsjuka?.. SUCK!!! 
    hon bajsade i trosorna så vi gjorde tillfälligt att hon fick bajsa i blöja men hon gick tillbaka till att kissa där och kissa på sig utan blöja.. då sa jag att hon hellre fick bajsa på sig men dagis fortsatte ge henne laktos så allt bara rinner ur henne och dom skyller på laktos.

    nu har förskolan ääääääntligen lyssnat på mig när det gäller laktosen men tösen vääääääägrar bajsa på toaletten, förutom någon gång när det råååkar komma. Men att bestämt sätta sig och bajsa total vägrar hon. 


    och innan det kommer med förslag så har vi prövat allt. Läsa, sjunga, platta, sitta i timmar, ALLT!
    vi kan inte ge laxermedel för laktosintoleransen.
    läkarna gör inget, dagis hjälper då faaan inte till utan skickar hem trosor fulla med skit.

    motarbetad på dagis, jobbar fulltid till juni tills man går på FL och mannen som är första gångs pappa med denna 4 åring är en flamsa.

    jag har slut på idéer.
    hjäääääälp.

  • Svar på tråden Bajsvägran
  • Anonym (Muta)

    Vårt äldsta vägrade att sluta bajsa i blöja. Tillslut så mutade jag med att om hen bajsade på toaletten så fick hen isglass. Det var glass den enda gången sen var det inte längre ett problem. Då hade vi försökt i ett års tid. 

  • Elin pelin

    Skulle det fungera med belöningssystem (om ni inte provat det)? 
    Varje gång hon bajsat får hon sätta ett fint klistermärke och när hon uppnått ett visst antal klistermärken får hon någon belöning, bio, present i leksaksaffären?
    Går det att resonera med henne, att få henne att se fördelarna?
    Vad jobbigt för henne, och vad jobbigt att ni blivit så motarbetade...

  • Malinskaya

    Kolla med BVC, det ska vad jag hört, finnas psykologer på mag-tarm enheterna på sjukhus.  Det var nån av alla poddar med Louise Hallin jag hörde det.


    Sen får ju förskolan bara skärpa sig och sluta ge henne mat hon inte tål!

  • Veronica18

    Hej igen,

    jag tror inte vi försökt belöningssystem för vi har svårt att komma På vad som är belöning för henne.. men vi skall kolla in på det mer!

    bvc säger bara att ?det kommer?.. suck :((

    vi börjar ju känna att dagispersonalen inte blir superglada när tösen kommer till dagis pga bajsproblemen hon har.. hon är ju så supermysig tjej och är väldigt omtyckt så sätt men dom beter sig som att hon är problembarnet.. 
    jag får ju magknip varje gång vi släpper henne där. Vi försöker samtidigt byta dagis då jag inte litar på dom längre.

    igår satt hon i över 1 h på toaletten och grät över att hon ville bajsa men inte kunde. I lorse va det det föesta hon ville göra när hon vaknade? sätta sig och bajsa men icke :(

    stress ????

  • Anonym (ost)
    Veronica18 skrev 2022-03-27 18:39:01 följande:
    Bajsvägran

    Hejsan,

    min dotter på snart 4 år har haft en redig historia när det gäller nr 2.
    när hon va strax över 1 1/2 år började hon på dagis och fick mer eller mindre direkt magsjuka som startade hennes laktosintolerans (ärvd från mig) sen dess har dagis gett henne av och till ost och massa annat skit! Riktigt jävla resa med hennes mage.. detta försenade avblöjningen. Förra året då hon va strax över 2 så blev hon blöjfri när det gäller kiss. hon bajsade i blöjan fortfarande men började långsamt sitta på toaletten.. kom tillbaka till dagis efter sommaren och fick vattenkoppor och dom mesta runt rumphålet. Hon fick sååååå ont av att bajsa då att jag tror det skrämde henne.

    väl frisk och så gick hon tillbaka till dagis där personalen fortsatte ge henne ost och liknande så hon kom hem med ?magsjuka?.. SUCK!!! 
    hon bajsade i trosorna så vi gjorde tillfälligt att hon fick bajsa i blöja men hon gick tillbaka till att kissa där och kissa på sig utan blöja.. då sa jag att hon hellre fick bajsa på sig men dagis fortsatte ge henne laktos så allt bara rinner ur henne och dom skyller på laktos.

    nu har förskolan ääääääntligen lyssnat på mig när det gäller laktosen men tösen vääääääägrar bajsa på toaletten, förutom någon gång när det råååkar komma. Men att bestämt sätta sig och bajsa total vägrar hon. 


    och innan det kommer med förslag så har vi prövat allt. Läsa, sjunga, platta, sitta i timmar, ALLT!
    vi kan inte ge laxermedel för laktosintoleransen.
    läkarna gör inget, dagis hjälper då faaan inte till utan skickar hem trosor fulla med skit.

    motarbetad på dagis, jobbar fulltid till juni tills man går på FL och mannen som är första gångs pappa med denna 4 åring är en flamsa.

    jag har slut på idéer.
    hjäääääälp.


    Vanlig hårdost är ju laktosfri, så det borde ju inte ge henne problem ifall det är laktosintolerans hon har. Men att de ger henne skit att äta på förskolan låter ju rätt allvarligt!

    Och varför kan in inte ge henne laxerande för att hon har laktosintolerans? 

    Jag tycker det låter som att hon håller sig och genom det har skapat en förstoppning, förbi den förstoppningen kan det då komma så kallad förtoppningsdiarré. 

    Jobbigt också att pappan till barnet är en flamsa.
  • cosinus

    Man får nog tyvärr räkna med att få hem bajsiga underkläder från förskolan om man har barn som inte vill sitta på toaletten. Det är ju liksom det eller blöja.

    Har själv haft barn som nog genererat 3 bajskalsonger i snitt från dagis under flera års tid.

    Jag tänker att förstoppningen borde gå att behandla men kanske inte med alla läkemedel. Movicol hade vi till min ena son och den tror jag ska vara ok med laktoskänslighet (men jag kan ha fel).

    Är barnet ok med blöja så hade jag backat dit (alltså att barnet får be om en blöja att bajsa i, inte ha det hela tiden) tills förstoppningen var fixad och sen ge mig på toakampen igen.

    Med äldsta dottern hängde jag upp tablettaskar i taket i toaletten som fick hänga där och vänta på att hon skulle bestämma sig för att använda toaletten. Första tror jag hände 2 månader innan hon plockade ner den men sen gick det fortare och vet både de och man själv sen att de kan så går det ganska fort att fasa ut mutorna sen.

  • Elin pelin

    Jag har en kompis vars barn vägrade bajsa i annat än blöja. Det visade sig att barnet var förstoppade och de fick medicin (jag vet inte vad förstoppningen berodde på). Eftersom han var så förstoppade så var tjocktarmen uttöjd så det tog nog 6 mån innan det blev helt bra. Kanske är värt att kolla upp. Eller se om ni kan få något intyg från läkare med vad hon inte tål.

    Hittade en sida med information (riktar sig nog mer till sjukvårdspersonal, läste inte så noga)


Svar på tråden Bajsvägran