Inlägg från: 986247391 |Visa alla inlägg
  • 986247391

Bf December 2022 ????

Jag hänger gärna med här! plussade på BIM igår efter att ha försökt sen augusti. Jag är 27 och min man är 30, detta blir första barnet för oss båda! 

• 986247391

Är det någon av er som är duktiga på att räkna ut vilken vecka man är i? Senaste mensens första dag var 6/3, och när jag räknar får jag det till 4+1 men de gravid-appar jag har säger 4+6? Jag får inte riktigt ihop det? 

• 986247391

Det är rätt lugnt här också. Hade telefonsamtal med barnmorska igår och fick veta att det är en månads väntetid på inskrivning och att första ultraljudet blir i början på juni. Det känns ofantligt långt bort, så imorgon ska jag undersöka möjligheten till privat ultraljud tidigare. 
    När det kommer till symtom har jag inte så mycket, lite ömmande bröst och molvärk till och från, hade gärna haft lite mer symtom som ?försäkring? att allt står rätt till där inne!

• 986247391

Jag jobbar extra inom äldreomsorgen (pluggar annars) och ska även göra det i sommar. Vad jag fattat det som kommer jag inte få jobba längre än till v 20, som ?tur? är har jag bara skrivit upp mig på schema tom den veckan jag är i v20, så jag tror det kommer lösa sig, men att jag inte kan jobba något extra sen resten av sommaren/hösten.  Jag tänkte prata med samordnaren på jobbet, men har inte riktigt bestämt mig när än, om jag väntar till v12 är det bara 3v innan jag går på mitt schema. 

• 986247391
    yasee skrev 2022-04-06 09:03:14 följande:

En liten nyfiken fråga, men hur gamla är ni? Är det första, tredje, femte, elfte barnet som ni har i magen ? Var bor ni ? 

Är själv 31, är gravid med tredje med bf någonstans mellan 1/12-5/12. Ja eller mitt tredje barn, men min mans första. Mina två pojkar födda 2015 och 2019 är från ett tidigare förhållande och de bor hos oss varannan vecka. Vi bor i Västernorrland. 

Jag fyller 28 senare i år, min man fyller 31 nu i maj. Jag pluggar och kommer förhoppningsvis hinna med större delen av termin 5 (av 6) innan bebis kommer. Min man jobbar. Vi bor i Östergötland och detta blir första barnet för oss båda. 
  • 986247391

Idag har jag bokat VUL, dock inte förres 6/5 men känns ändå lugnande. Hittade en mottagning i ?lilla? grannkommunen där det bara kostade 200kr, jag hade räknat med att betala runt 1000-lappen och behöva åka 2,5h till Stockholm Så det var verkligen en överraskning! 

Har ni berättat för någon förutom er partner än? Jag har berättat för två vänner, en jag träffar regelbundet ( som vet vetat att vi försökt sen i höstas) och en vän som bor på andra sidan jordklotet. Just nu vill jag bara berätta för allt och alla. Igår sa en vän till mig att hon hoppades att någon hon känner skulle skaffa barn så hon får gulla med bebisar, och ytterligare en vän stämde in. Jag stod där och snällt höll masken även om jag hade lust att berätta

• 986247391

Godmorgon! 

Idag är oron på topp, igår kväll svimmade jag i duschen och hamnade sen på akuten. Som tur var såg allt bra ut och det var nog bara ett blodtrycksfall (jag hade haft ryckningar  innan jag vaknade så dom på 1177 ville utesluta krampanfall) 
    Just nu är jag mest orolig att det ska ha hänt något som leder till missfall, men ska försöka hålla mig lugn tills VUL i början på maj 

• 986247391
    FrökenCharlotte skrev 2022-04-12 18:28:30 följande:

Testade positivt i lördags! BF 16/12:) någon som ska göra tidigt ultraljud? Jag har bokat 4/5.

Vi ska göra VUL den 6/5, så taggad men samtidigt livrädd över att det ska vara något fel. Eller hur egentligen är jag mest rädd att det ska se bra ut på VUL men dåligt vid nästa ultraljud den 8/6 
  • 986247391

BF I DECEMBER 2022 (nov/Jan) 

Frusig BF 22/11 33år (4e barnet) Umeå 
    borisund BF 13/12 28 år (1:a barnet) Sundsvall
    Cinapuffen BF 24/12 40år (3e barnet) Gävle 
    986247391 BF 11/12 (1:a barnet) Linköping

• 986247391
    Nugget skrev 2022-04-17 10:13:04 följande:

Hej! 

När hade ni er sista mens(första dag)? Min mens är 3-4 dagar sen & fick negativt test när den var 1 dag sen. Kan jag ha testat för tidigt? 

Jag hade sista mensen 6 mars, BIM 29 mars. Tog ett negativt test 28/3, svagt positivt 29/3 och ?normal? positivt 30/3. 
    Jag hade testat att ta ett test igen om jag var du! Håller tummarna att du får det resultat du önskar <3 
  • 986247391

Jag har också blivit himla illamående, har tagit prostafen i 3 dagar nu men blir så fruktansvärt trött istället då. Tänkte prata med BM på inskrivningen om illamående, men samtidigt känns det ohållbart att vara såhär trött i 3 veckor till. När har/hade ni inskrivning? Jag är i v 6+2 nu och har inskrivning om ca 3 veckor. Känns som det är så långt bort? 

• 986247391
    Lowi skrev 2022-04-24 16:13:41 följande:

Hej på er, jag är 32 år och gravid med tredje barnet som  jag tror beräknas komma runt julafton :) har inte ringt barnmorskan än. Men tänkte göra det imorgon :) så spännande.

Tyvärr så fick vi missfall i januari och  när jag läste igenom tråden så såg jag att en del av er också haft det i år :( det är tufft, speciellt nu när man är gravid igen så är man så rädd. Hoppas vi kan stötta oss igenom det här tillsammans . Jag funderar på att göra ett tidigt vul, jag har aldrig gjort det innan men det hade varit skönt att se så det är bra med bebis. Glad

Jag jobbar som förskolelärare, är det någon som vet hur det är nu med covid ? Min kollega gick hem vid årsskiftet för att hon var I vecka 20, men vet inte om det är så längre ? Isåfall måste man tala om för chefen extra tidigt att man är gravid tänker jag. För jag är nog i vecka 20 runt augusti, isåfall hinner jag inte komma tillbaka efter semestern. 

Nu jobbar jag förvisso inom äldreomsorgen, men jag kommer inte få jobba längre än till v 20 som det ser ut just nu. Jobbar extra och min nya chef ringde för att stämma av lite inför sommaren i torsdags, så jag passade på att fråga henne då. Hon sa att direktiven fortfarande gäller, men att det ju är ett par veckor kvar så det är möjligt att det ändras tills dess. 

Jag har bara schema till när jag är i v20+4 så för min del blir det inte många dagar som går bort, men trist att inte kunna jobba extra något sen under sensommaren/hösten. (Pluggar på universitetet annars)

• 986247391

Undra om det kan vara så att det är ?mer koll? på sjukhuset än inom te äldreomsorgen? (Och förskolan för den delen) Nu har jag inte jobbat något sen januari pga risk för smitta inför praktik och allmänt upptagen med studier men jag kan ju inte säga att rutinerna när jag jobbade i Jan (med covid-patient) var särskilt tydliga. 

I nuläget är jag så trött och illamående att jag har svårt att få ihop vardagen, så just nu är inte extrajobb aktuellt, även om jag gärna hade jobbat lite. 

• 986247391
    Omermammashjerta skrev 2022-04-25 15:15:08 följande:

Hej tjejer, 

måste bara fråga när ni berättade eller tänkt berätta för jobb familj och vänner osv? 

jag har ett hyfsat nytt jobb och vet inte hur jag ska lägga fram min graviditet. Är i vecka 8 tänkt berätta efter KUB. Dock är jag riskpatient och vet redan nu jag kommer bli sjukskriven innan v.20.  Just nu vet ingen om det mer än jag och min man. 

behöver verkligen lite stöttning och råd.. 
    vet inte hur jag ska lägga upp det eller när. 
    ska också säga att jag är konsult på företag jag är i just nu vilket ger mig lite skuldkänslor som att man sätter dem i dålig sits.

Jag är under provanställning fortfarande men den är jag inte lika orolig över att förlora då vi har eget företag som går väldigt Bra så behöver jag inte jobba men är uppvuxen med att man måste arbeta samt att jag älskar mitt yrke.

Dock tror jag inte min konsultchef skulle sparka mig Då jag faktiskt sköter och kan mitt arbete väldigt bra. 

vad ska jag göra ? Och hur ska jag göra? Eller rättare sagt när och hur ska jag lägga fram det. 

tacksam för svar! 

Jag har berättat för två vänner, en som visste att vi börjat försöka och en som jag berättade för strax efter att jag plussat. Vi har bokat ett VUL den 6/5 och efter det tänkte jag berätta för min bästa kompis och min syster. (Hade kunnat berätta för min bästa vän samma dag som vi plussade om det varit så, men vi har inte träffats sen dess och vill säga det personligen)  Planen var att vänta tills efter UL i juni med att berätta för resten av familj/vänner (kommer nog vara i v14 då) men just nu mår jag så illa så vi kommer eventuellt berätta tidigare. Igår när jag pratat med min mamma i telefon blev jag akut illamående från 0-100 så nästan slängde på luren och sprang till toan, som tur var kunde jag skylla på att jag var kissnödig hehe 

• 986247391
    Butembobaby skrev 2022-04-28 07:46:44 följande:

Gick in i v8 (7+1) idag och illamåendet har ökat markant. Jobbar hemifrån idag, vilket känns skönt då jag redan behövt springa till ton och kräkas 3 gånger idag. 

Jag hoppas verkligen att det ligger sig snart, för det är ju typ omöjligt att få något gjort när man mår illa och är supertrött hela tiden Drömmer

Hur mår ni andra? 

Jag är också i v8 (7+3) och kom precis ut från badrummet hehe. Äter prostafen varje dag men kräks ändå till och från. 

Men jag håller helt med dig, det är svårt och få saker gjorda. Jag prioriterar att få mitt skolarbete gjort och min man sköter det mesta hemma med städ, matlagning och husdjur. Han har full förståelse och klagar inte men jag tycker det är jobbigt att  inte känna igen mig själv riktigt. Har inskrivning om 1,5 v så tänkte prata med BM då och hoppas jag kan få några bättre tabletter, men jag vet inte vad som anses ?normalt? att kräkas/må i början av graviditeten? 

• 986247391
    Emmfri90 skrev 2022-04-28 19:07:29 följande:

Ni som mår illa, jobbar ni hemifrån eller är ni på plats på jobben? Eller kanske hemma sjuka?:) 
    Skulle gärna höra lite hur ni tacklar jobb med illamåendet och eventuella kräkningar. 

Jag gick in i vecka 6 idag och har inte känt så mycket än, bara lite illamående när jag blir hungrig liksom och har kräkfobi. De är de jag fasar för mest med graviditeten och är lite orolig hur jag ska klara jobbet med illamåendet eller kunna va diskret med eventuella kräkningar på jobbet...

Jag pluggar och har som tur är inte schemalagt mer än 2-3 dagar i veckan. Denna vecka har det fungerat hyggligt med mycket småätande i pauserna. Antar att man kan säga att jag fått min första craving, gröna äpplen. Det går alltid ner när jag inte är sugen på något. Annars är isglass en räddare i nöden när det kommer till illamåendet 
  • 986247391

På fredag är det dags för VUL, både taggad och nervös! Har haft några bra dagar utan illamående men igår kväll kom det tillbaka och har hållit i sig idag också. Är det någon av er som testat någon receptbelagd medicin mot illamående? 

När har ni tänkt berätta för familj och vänner? Vi ska berätta för min bästa vän och min familj i helgen. Min syster fyller år i helgen så tänkte slå in ett paket med bebiskläder. Alla lär nog bli rejält chockade men glada :) 

• 986247391
    annieh897 skrev 2022-05-10 11:46:26 följande:

Är det någon mer som mår så illa att ni inte kan jobba? Snart varit hemma en vecka (skyllt på förkylning) och har telefontid med mvc i eftermiddag. Ligger i soffan hela dagarna och försöker tvinga i mig nåt att äta. Inte spytt än men det känns som att jag ska göra det flera gånger om dagen. Tar Postafen på natten så jag får sova men kan inte ta på dagen för då skulle jag sova cirka 20 timmar om dygnet.

Jag mår illa nästan hela dagarna, men kräks som tur är inte hela tiden. Jag var på inskrivningssamtal igår och BM tyckte jag skulle testa att äta B6 tabletter och postafen (som jag ätit ett tag nu)  Håller tummarna att det hjälper och annars skulle jag höra av mig.  Hur gick det för dig? Fick du någon hjälp av MVC? 
  • 986247391

Jag har inte heller varit så aktiv i tråden senaste tiden, är i v 10+5 idag. Vi har berättat för närmsta familj och bästa vännen. Jag ska nog berätta för mina vänner i början på juni (Vi pluggar ihop och vill berätta innan sommarlovet den 8/6) 

Har varit i princip konstant illamående sen i påskas och fick i torsdags legrigan comp utskrivet och det verkar faktist hjälpa! 

Vi har första ?riktiga? ultraljudet (utöver privat vul) den 8/6 och får då göra KUB samtidigt om vi vill. Är det någon av er som inte gjort KUB? Vi har inte riktigt bestämt oss än. 
    Kram på er alla! 

• 986247391

Hej! Nu var det länge sen jag skrev något i tråden, men tiden går sakta men säkert framåt, i v15 nu. 

Jag har börjat få en så konstig känsla under höger bröst, typ precis där bh-bandet sitter. Det kommer som en huggande smärta, speciellt när jag sitter ner.  Smärtan kommer och går, men kan sitta i rätt så länge. Någon som känner igen sig? 

Svar på tråden Bf December 2022 ????