Pokemama skrev 2022-04-21 16:07:38 följande:
Var inne på gynakuten idag pga extrem smärta i vänster nedre sida (vid äggstockar typ)
Är i vecka 5 (4+5) . Dom gjorde vul och såg en hinsäck och gulesäck som stämde överens med den veckan jag är i. Men dom kunde inte utesluta att det även sitter en graviditet i min vänstra äggstock ????
Fick ta hcg-prov, som ser bra ut (4316 enheter) Men ska tillbaka på lördag för att ta ytterligare ett, utesluta utomkveds helt enkelt.. (dom vill att det dubblar helt enkelt) Har nån av er erfarenheter av detta? Nån som kan berätta isåfall? ??
Vad händer om det är ett utomkveds OCH en graviditet som sitter och utvecklas son den ska? ????
Inget utomkveds i bagaget, men 5 missfall...
Kan det vara att det är så tidigt och att de därför inte helt kunde utesluta (pga smärtan), eller sa de något om att de anade något på ultraljudet? Jag hade själv utomkveds i höstas, dock inte något foster i livmodern utan endast i äggledaren. Så det hjälper nog dessvärre inte så mycket med info om min hcg-nivå och åtgärd då jag inte samtidigt hade en pågående normal graviditet.
Men, mitt onda blev i alla fall värre och värre, vilket är vanligt vid utomkveds då smärtan blir svårare i takt med att fostret växer (om man väl fått smärta, inte alla som får det då det är beroende på hur och var den sitter). Så har din smärta försvunnit helt eller mildrats betydligt utan smärtstillande, så skulle jag (utifrån min erfarenhet och vad läkarna sa till mig) säga att det ät ett gott tecken

Och har ditt hcg dessutom dubblats på lördag och VUL ser bra ut så lär du vara helt utanför riskzon. Håller mina tummar och tår för det!
Men om du känner mycket oro och det är mycket frågetecken efter idag så tycker jag du ska kontakta mottagningen för att kunna få klarhet i allt och vad det finns för eventuella åtgärder, OM det mot all förmodan skulle visa sig att du har ett samtidigt utomkveds