• SofiaaMariaa

Få kejsarsnitt vid graviditetshypertoni

Hej! 
    Jag har graviditetshypertoni och har varit inlagd 5 dygn för att få ner blodtrycket som med medicinering håller sig på en ganska ok nivå nu. Har blivit hemskickad från sjukhuset men får gå på kontroll 3 gånger i veckan.

Jag har fått tid för igångsättning på BF pga att det enligt läkaren är en onödig risk att gå över tiden med högt blodtryck.

Min fråga: Har jag rätt att vägra igångsättning och få ett kejsarsnitt istället? Eller får jag gå runt med högt blodtryck tills att förlossningen startar av sig själv isåfall..? Någon som vet

• Svar på tråden Få kejsarsnitt vid graviditetshypertoni
  • Anonym (Anni)

Gör som läkaren råder dig.
    VArför inte bli igångsatt?
    Varför lipa sig till ett snitt i onödan?

Jag blev igångsatt pga högt blodtryck, gick hur bra som helst.

• Anonym (puh)

Ja, du kan neka behandling. 

• Anonym (Anni)
    Anonym (puh) skrev 2022-03-28 15:23:43 följande:

Ja, du kan neka behandling. 

Absolut, men inte kräva snitt.
    Och riskera hälsan pga blodtrycket.
  • Anonym (Skapare av tråd)

Förtydligande..

Jag har 2 frakturer i bäckenet sen tidigare förlossningar och är livdd för att bryta igen. Enligt läkaren är det dock ingen medicinsk anledning till ett kejsarsnitt då en fraktur "bara är smärtsamt och läker på några månader" och inte är livshotande.. 

Jag vet att jag kan vägra igångsättning, men innebär det att jag får ett snitt istället?

• Anonym (R)

Du har rätt att vägra igångsättning men inte rätt att kräva snitt. Så vägrar du igångsättning får du istället vänta på att förlossningen ska starta av sig själv (och alltså eventuellt gå över tiden). Du kan absolut be om snitt men det är ingen rättighet att få det utan det är läkarna som bestämmer. Det är på många håll i landet väldigt svårt att få genom snitt och det ska till medicinska eller psykiska skäl för att få det beviljat, och det har du inte.

• Jag är bara jag
    Anonym (Skapare av tråd) skrev 2022-03-28 15:40:12 följande:
    Förtydligande..

Jag har 2 frakturer i bäckenet sen tidigare förlossningar och är livdd för att bryta igen. Enligt läkaren är det dock ingen medicinsk anledning till ett kejsarsnitt då en fraktur "bara är smärtsamt och läker på några månader" och inte är livshotande.. 

Jag vet att jag kan vägra igångsättning, men innebär det att jag får ett snitt istället?
    Nej, att vägra igångsättning kan inte i sig tvinga fram ett k.s. K.s görs av medicinska skäl. Föreligger inte det gör vården inte k.s Och ska självklart inte göra det heller. Blir det akut kommer de göra det, men inte annars.
  • Anonym (R)
    Anonym (Skapare av tråd) skrev 2022-03-28 15:40:12 följande:

Förtydligande..

Nej, det innebär det inte.
  • Anonym (L)
    SofiaaMariaa skrev 2022-03-28 15:17:31 följande:
    Få kejsarsnitt vid graviditetshypertoni

Hej! 
    Jag har graviditetshypertoni och har varit inlagd 5 dygn för att få ner blodtrycket som med medicinering håller sig på en ganska ok nivå nu. Har blivit hemskickad från sjukhuset men får gå på kontroll 3 gånger i veckan.

Jag har fått tid för igångsättning på BF pga att det enligt läkaren är en onödig risk att gå över tiden med högt blodtryck.

Min fråga: Har jag rätt att vägra igångsättning och få ett kejsarsnitt istället? Eller får jag gå runt med högt blodtryck tills att förlossningen startar av sig själv isåfall..? Någon som vet

Nej tyvärr. Kvinnor och barn ska kosta så lite som möjligt när det gäller svensk sjukvård , så chansen är nästan obefintligt att du får kejsarsnitt. 

• Anonym (Anni)
    Anonym (L) skrev 2022-03-28 15:59:57 följande:

Nej tyvärr. Kvinnor och barn ska kosta så lite som möjligt när det gäller svensk sjukvård , så chansen är nästan obefintligt att du får kejsarsnitt. 

Vilket inte bara har med kostnader att göra utan att det är bättre för både mor och barn att barnet föds vaginalt.
  • Anonym (He)

Nej tyvärr innebär inte att vägra igångsättning att du istället får ett snitt.
    Dägemot kan du naturligtvis vägra igångsättning och finns risker för dig och barnet i att vänta med att förlösa så är det naturligtvis orimligt att sjukvården inte skulle snitta. Tyvärr är ju sjukvård helt idiptisk så jag skulle ändå inte räkna med att de snittar.

Tyvärr är det ju också så att havandeskapsförgiftning ökar risken för blödning. Har du hunnit få allvarligare havandeskapsförgiftning kommer de av denna anledning inte vilja snitta dig i första hand.

Nu är Du kanske långt gången. Men jag skulle bråka för att få ett beviljat snitt av humanitära skäl. Helt enkelt förlossningsrädsla och inte pga dina todigafe frakturer.

Du har inga skador sedan tidigare som gör att du har avföringsinkontinens? även vid lätt sådan i form av exemplevis soiling så rekommenderas nämligen kejsarsnitt

• Anonym (He)

Jag tycker du skall kräva en bäckenmätning. Om du googlar på detta så finner du att man i flera regioner erbjuds det om man sedan tidigare har frakturer 

• Mrs Moneybags

Jag tycker du ska ta upp dina farhågor igen med din läkare på specialmödravården. Säg allt du har sagt här, att du är rädd pga dina tidigare frakturer. 

Jag tycker det låter som ett fall där kejsarsnitt är befogat med tanke på dina tidigare upplevelser och ett högt tryck som är svårbehandlat. 

Det är så löjligt att de ska vänta tills förlossningen blir komplicerad och har pågått i x antal timmar innan de kommer på att ett kejsarsnitt vore bra. 

• SofiaaMariaa
    Anonym (He) skrev 2022-03-28 18:17:34 följande:

Nej tyvärr innebär inte att vägra igångsättning att du istället får ett snitt.
    Dägemot kan du naturligtvis vägra igångsättning och finns risker för dig och barnet i att vänta med att förlösa så är det naturligtvis orimligt att sjukvården inte skulle snitta. Tyvärr är ju sjukvård helt idiptisk så jag skulle ändå inte räkna med att de snittar.

Tyvärr är det ju också så att havandeskapsförgiftning ökar risken för blödning. Har du hunnit få allvarligare havandeskapsförgiftning kommer de av denna anledning inte vilja snitta dig i första hand.

Nu är Du kanske långt gången. Men jag skulle bråka för att få ett beviljat snitt av humanitära skäl. Helt enkelt förlossningsrädsla och inte pga dina todigafe frakturer.

Du har inga skador sedan tidigare som gör att du har avföringsinkontinens? även vid lätt sådan i form av exemplevis soiling så rekommenderas nämligen kejsarsnitt

Tack för bra svar!

Har försökt få det av humanitära skäl men östra sjukhuset i Göteborg beviljar inte snitt tyvärr..  Och när jag väl blev nekad så var jag för långt gången för att söka mig till närliggande sjukhus.. 
  • Anonym (He)
    SofiaaMariaa skrev 2022-03-28 18:28:02 följande:
    Tack för bra svar!

Har försökt få det av humanitära skäl men östra sjukhuset i Göteborg beviljar inte snitt tyvärr..  Och när jag väl blev nekad så var jag för långt gången för att söka mig till närliggande sjukhus.. 
    Ja östra? Vad ska man säga. Jag hade verkligen inte varit trygg med en igångsättning där pga deras idiotiska inställning till snitt och risk för att de inte avbryter för snitt i tid.
    Kan du välja ett annat sjukhus som förlossning? Alltså inte för att processa för snitt utan för att du åtminstone skall få en rimlig möjlighet till en okej förlossning ändå?
Svar på tråden Få kejsarsnitt vid graviditetshypertoni