• Anonym (Orolig)

Ska utredas för tarmcancer - livrädd

För ett par veckor sedan kom det färskt blod i avföringen. Jag blev först livrädd, men bestämde mig sen för att försöka vara lugn. har ju hört att färskt blod oftast kan bero på något annat än cancer. 

Men efter detta så blev jag helt förstoppad. Gick inte på toa på flera dagar. har aldrig hänt förut, brukar alltid gå varje dag. DÅ blev jag orolig. Ringde VC och de sa att jag skulle dricka Movicol. Det hjälper sådär. Det blir löst, men det kommer inte så mycket. Känns som att jag inte får ut allt. Kommer mer som små lösa klumpar. 

Gick till VC och de tog blodprov och hon kände in i ändtarmen. Där var det ok, så om det är något så är det tjocktarmen. Har lämnat in avföringsprov men inte fått svar en. Blev remitterad för utredning så jag ska dit nästa onsdag. 

Är så orolig. Min mamma har tagit bort polyper i tarmen så det är ju ärftligt. Och jag har börjat komma upp i åldern. Är 48 år.

Någon som har haft samma eller har erfarenhet. hjälp vilken ångest! 

• Svar på tråden Ska utredas för tarmcancer - livrädd
  • McIris

Utredas för tarmcancer? utifrån din beskrivning låter det lite långsökt att redan tänka i de banorna. Har de verkligen uttryckt sig så i vården? Eller det din slutsats? Blod och förstoppning beror nog oftare på mycket annat, polyper, ibs, hemorrojder mm

• Anonym (Orolig)

Nej det är jag som tänker att jag ska göra det. Tänker alltid det värsta. Men hon sa inget som lugnade mig. 

Tänker om någon haft som jag och gjort en undersökning. Vad de fått för svar.

• Anonym (U)

Antar att du syftar på tjocktarmscancer/ändtarmscancer? Troligtvis är det inte det. De flesta är över 65 år när de får sjukdomen och bara 5% är under 50. Jag antar att du har nämnt att det finns en ärftlig risk i och med din mammas polyper? Då är det bra att de gör en utredning.

Jag upptäckte lite blod i min avföring idag (som en strimma eller ett streck typ), ljusrött. Inte mycket. Har hänt någon enstaka gång förut. Jag är inne på analfissur och är inte alls orolig för cancer. Jag är dock bara 21 och vad jag vet finns det ingen ärftlig risk här.

Förstår att du är orolig. Försök ta det lugnt och ta inte ut något i förskott. Du har ju inte fått något cancerbesked och troligtvis är det inget farligt alls. 

• Anonym (Stegvis)

Du ska väl i första hand utredas för vad dina problem beror på och inte just för cancer. Ta en sak i taget. Man måste ju inte måla fan på väggen innan man vet.

• Anonym (Orolig)

Tack, nä så är det, jag vet. Men jag har exakta symptom. Blod och plötslig förstoppning. Är exakt som det står. Och jag närmar mig 50. Åh vill bara få undersökningen gjord nu så att jag får veta. 

Tack för era svar. 

• EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-28 16:23:43 följande:

Tack, nä så är det, jag vet. Men jag har exakta symptom. Blod och plötslig förstoppning. Är exakt som det står. Och jag närmar mig 50. Åh vill bara få undersökningen gjord nu så att jag får veta. 

Tack för era svar. 

Finns många andra orsaker till det också. 
    Och förstoppning är inte det enda syntomet på tjocktarmscancer, är inte ens något man behöver ha. 

Vad har du mer för syntom? 
  • EpicF

Tack för era svar. 

Och förstoppning är inte det enda syntomet på tjocktarmscancer, är inte ens något man behöver ha. 

• Anonym (Stegvis)

Tack för era svar. 
    Nej, du har inte exakta symptom på just tarmcancer. Dina symptom beror vanligen på annat. Snittåldern för just tarmcancer var 75 år läste jag nyss.
  • Anonym (Orolig)
    EpicF skrev 2022-03-28 16:30:31 följande:

Bara det. Blödning och sedan plötslig förstoppning. Och exakt den meningen står på cancerförbundets hemsida.

Och förstoppningen ger sig inte trots att jag behandlar.

Men tack för att du lugnar. Måste hålla mig lugn tills jag vet mer. Försöka i alla fall. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-28 16:36:30 följande:
    Bara det. Blödning och sedan plötslig förstoppning. Och exakt den meningen står på cancerförbundets hemsida.

Och förstoppningen ger sig inte trots att jag behandlar.

Men tack för att du lugnar. Måste hålla mig lugn tills jag vet mer. Försöka i alla fall. 
    Det är två av många syntom. Dessutom är plötlsig förstoppning vanligt, det är det som händer när man blir förstoppad, det kommer plötsligt. 

Om det är enbart de symtom du har så är inte tjocktarmscancer det första man tänker på. 
  • Anonym (I)

Jag förstår att du är orolig och som du säger är dina symptom vanliga symptom vid tjocktarmscancer/ändtarmscancer. Dina symptom kan också bero på något helt annat och mer vanliga åkommor. Nu utreds du väl inte för misstänkt cancer, utan de försöker ta reda på vad dina besvär beror på. Det måste inte alls vara cancer. Din ålder talar emot det. Tjocktarmscancer/ändtarmscancer kan dock uppstå i tidigare ålder om det föreligger en ärftlig risk: Det finns också ovanliga ärftliga polypsjukdomar som innebär en ökad risk för tjocktarmscancer eller ändtarmscancer, exempelvis Lynch syndrom och ärftlig kolonpolypos. Sjukdomarna gör att det bildas polyper i tjocktarmen som efter lång tid utvecklas till cancer.

De släkter som har Lynch syndrom och ärftlig kolonpolypos är ofta noggrant kartlagda. De personer som bär på arvsanlaget kontrolleras och får förebyggande vård. (Från 1177)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (I) skrev 2022-03-28 17:36:20 följande:

Jag förstår att du är orolig och som du säger är dina symptom vanliga symptom vid tjocktarmscancer/ändtarmscancer. Dina symptom kan också bero på något helt annat och mer vanliga åkommor. Nu utreds du väl inte för misstänkt cancer, utan de försöker ta reda på vad dina besvär beror på. Det måste inte alls vara cancer. Din ålder talar emot det. Tjocktarmscancer/ändtarmscancer kan dock uppstå i tidigare ålder om det föreligger en ärftlig risk: Det finns också ovanliga ärftliga polypsjukdomar som innebär en ökad risk för tjocktarmscancer eller ändtarmscancer, exempelvis Lynch syndrom och ärftlig kolonpolypos. Sjukdomarna gör att det bildas polyper i tjocktarmen som efter lång tid utvecklas till cancer.

De släkter som har Lynch syndrom och ärftlig kolonpolypos är ofta noggrant kartlagda. De personer som bär på arvsanlaget kontrolleras och får förebyggande vård. (Från 1177)

Jo jag vet och jag har ju ärftlig risk. Åh herregud, jag vet att det inte behöver vara det, men tydliga symptom och ärftlig risk känns som att risken är stor.

Fan att inte läkaren som tog bort min mammas polyper kunde informera att om hon hade barn skulle hon be mig gå och kolla. Då hade jag kunnat vara fri polyperna som kanske utvecklas till cancer. 

Lite arg på mamma också. Hon är sjuksköterska så hon borde väl kunna tänkt tanken. Men till skillnad från mig är hon lugn och oroar sig inte för nåt. Grrrr.... 
  • Anonym (I)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-28 18:38:29 följande:
    Jo jag vet och jag har ju ärftlig risk. Åh herregud, jag vet att det inte behöver vara det, men tydliga symptom och ärftlig risk känns som att risken är stor.

Fan att inte läkaren som tog bort min mammas polyper kunde informera att om hon hade barn skulle hon be mig gå och kolla. Då hade jag kunnat vara fri polyperna som kanske utvecklas till cancer. 

Lite arg på mamma också. Hon är sjuksköterska så hon borde väl kunna tänkt tanken. Men till skillnad från mig är hon lugn och oroar sig inte för nåt. Grrrr.... 

Jag förstår dig. Jag lider av hälsoångest och har vi det här laget haft alla möjliga sjukdomar. Allt ifrån hjärtproblem till leukemi. För något år sedan trodde jag på riktigt att jag hade leukemi. Har alltid fått blåmärken, ofta utan anledning. Fick ett riktigt stort blåmärke på vaden, helt utan anledning. Fick dessutom lila prickar i ansiktet och på benen och jag googlade och det såg ut som prickar man får vid leukemi. Dessutom fick jag veta att jag hade lågt blodvärde och det är vanligt vid leukemi och jag är ung och leukemi är en vanlig cancersjukdom bland unga. Var väldigt rädd och tänkte åka in akut men jag fick en tid på vårdcentralen där ena läkaren lugnade mig medan den andra skrattade åt mig. De tog blodprover som visade sig vara normala så leukemi kunde uteslutas. Den lättnaden jag kände då.. ja, den går inte att beskriva.

Jag tror inte att du har cancer men det enda du kan göra nu är att vänta och lyssna på läkarna. Det hjälper inte att måla fan på väggen redan. Dina symptom är vanliga vid många andra åkommor som är vanligare än cancer. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men försök ta det lugnt.

Svar på tråden Ska utredas för tarmcancer - livrädd