Jag är bara jag skrev 2022-04-07 13:22:24 följande:
Jag har aldrig sett kvinnor bli skammade för att de ger upp amning. Min poäng är att de kvinnor som verkligen vill amma många gånger blir motarbetade av Bvc som bara propagerar för ersättning pga ren okunskap. Bara rådet här ovan om att amma var 3.e timme är vansinnigt! Ju oftare man ammar desto mer mjölk får man.
Jag blev det när jag höll på att gå sönder helt i början.
Kvinnor som sa att jag bara ammade fel, ammade för lite, misstolkade mitt barn. Att visst, etsättning kunde jag ju ta men då missunnade jag mitt barn mycket gott och nyttigt och jag skulle få ett flaskberoende barn och mjölken skulle sina. Inget av det senare har hänt trots att vi struntade i det och körde både flaska och amning det vi kunde och ersättning när det krävdes.
Jag vet också att detta med att ju mer du ammar desto mer mjölk får man inte är en 100% sanning. Har fler kvinnor i min närhet där det faktiskt inte hänt. Det i sig blev en enorm stress för dem och för mig, eftersom vi ju uppenbart bara gjorde fel. Eller så var nåt fel på barnet. De kommentarerna saboterade en hel del i början.
För mig vände det mentalt när jag började lita på mig själv mer och vad jag ville och inte ville. Och vi har nu kört på med en härlig mix av allt i 6 månader, och det blev bra nog för oss.
Sen är det såklart inte bra när BVC inte är inlyssnande heller.