• Kitsuneofsweden92

Allmän fråga

Hej jag har hört mycket från mina tjejvänner hur mycket de skulle uppskatta om flera killar/män hade en separat soptunna för bindor och tamponger samt att de ska ha nödfalls bindor/tamponger hemma utifall att de skulle glömma och jag har funderat på att fixa något sånt hemma hos mig men är fortfarande osäker på om det skulle vara en bra ide och om jag skulle göra det vad vore bäst: att köpa bara bindor för så väl dag som natt eller om jag ska köpa både bindor och tamponger. så skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Allmän fråga
  • Tow2Mater

Ett pack bindor och en ask tamponger är väl inga stora problem att ha i badrummet för den som skulle behöva, liksom extra rullar med toapapper. Finns hos oss.

• Kitsuneofsweden92
    ödmjukman skrev 2022-03-29 17:29:43 följande:

Hur svårt kan de vara o ta ansvar för sitt liv o köpa egna bindor ? Hur gamla är dem ? lösningen kan inte vara att någon annan ska ta ansvar att köpa hem bindor.  

jo visst är det väll klart att de ska hålla koll men vet själv av mig att ibland glömmer man att fixa sånt man kan behöva så tänkte mer att det skulle varit en god lösning så att t.ex. soffan eller sängen inte blir förstörd. sen mina tjej vänner är mellan 20 och 30 år gamla. Sen är det ju inte så lätt för alla att komma ihåg häller när deras mens ska komma och ibland kan den ju bara komma av sig själv för tidigt eller för sent och då är de inte alltid beredda på att den kommer och inte har plats i sin väska för just bindor/tamponger. 
  • nomina

Jag tycker inte man behöver köpa bindor etc.
    Det får man liksom ordna med själv.

Däremot är det alltid tacksamt när det finns en soptunna i badrummet för att kasta använda bindor/tamponger.
    Jag vet inte hur många gånger jag varit hos min nuvarande mans familj när vi precis träffats och inte fanns soptunna där. Jag fick smussla ut dem i mina fickor och gömma i resväska. Ville inte kasta o köket ju.
    Det kan verkligen göra en kvinna obekväm!

• callmepreggoornot

Det börjar bli jättevanligt att ha detta hemma även för män så TS har rätt i att det faktiskt brukar vara efterfrågat. Ger många pluspoäng att ha detta.

En speciell soptunna skulle jag inte ha då det känns utpekande utan satsa på en ny med lock för allt då det inte är kul att se något av som slängs i en badrumssoptunna.

Skulle inte välja den tunnaste bindan (se droppar) men du behöver inte nattbinda också. Tampong i någon mellanvariant. Du kan ju nämna när dina tjejkompisar upptäcker lådan att de gärna får lämna någon sort där som de har över.

• MrsPJ
    Kitsuneofsweden92 skrev 2022-03-29 16:02:58 följande:
    Jo men vet att många av mina tjej vänner är rätt glömska av sig och inte alltid har koll när den kommer så de planerar inte alltid. sen den speciella soptunna är mest för att den soptunna jag har just nu saknar lock och har hört av samma vänner hur otrevligt det är att behöva se sånt. jag själv är inte så brydd med tanke på att mens är en kroppsligt funktion men vet att många blir lite obehagliga när de ser använda bindor/tamponger.
    Man kastar ju inte tamponger eller bindor i papperkorgen utan att vira in den i nåt. Har man binda lägger man den gamla i den nya bindans plast och rullar ihop och en tampong virar man in i papper. Eller gör inte folk det? Jäkla märkligt i så fall. 
  • Gameofthrones
    Kitsuneofsweden92 skrev 2022-03-29 16:04:29 följande:
    det låter som en fantasktisk ide. tänkte inte själv på den
    :)

Det är sååå mycket val av bindor med vingar extra långa tunna, breda, utan vingar, regular fit, nattbindor, mm. Massor. Av val. Samma med tamponger small, x small. mm.
    Alla kvinnor blöder olika lite, mkt, mittemellan. Supermycket 

Du är jättesnäll, verkligen.

Ett bra tänk har du iaf. :) 
  • Cusoon

Det börjar ju bli allt vanligare att arbetsplatser har en låda med intimhygienprodukter, värktsbletter och plåster på toaletterna, alla mina kvinnliga vänner har också menstruationsprodukter tillgängliga för oss vänner som kommer på besök så jag tycker det är schysst när även manliga polare har förståelse för att medhavda skydd kan ta slut under dagen och att ha en pedalhink med lock på toa är väl nästan standard..? Vill du ha bindor/tamponger hemma utifall att dina vänner skulle behöva så köp en mindre förpackning där det står normalt flöde, du behöver inte tänka på att avancera till att ha skydd för alla möjliga flöden och olika preferenser på märken och modeller. Dina vänner blir garanterat tacksam att du tänkt på dom så det iallafall finns något skydd om det skulle behövas.

• Lilith81

Nej, de får allt själva se till att ha bindor/tamponger till nödfalls i sina handväskor.    Det trodde jag att alla tjejer/kvinnor har?     Inte förlita sig på att andra ska lösa det åt dem. 
    Ingen separat soptunna heller, nån måtta får det vara.  
    Man lindar in den gamla bindan i den nya bindans förpackning innan man slänger den.  Tamponger lindar man in i lite toapapper.   Hur svårt kan det vara? Eller så skaffar du EN sophink med lock.  

• Tow2Mater
    Lilith81 skrev 2022-03-29 21:14:19 följande:
    Nej, de får allt själva se till att ha bindor/tamponger till nödfalls i sina handväskor.    Det trodde jag att alla tjejer/kvinnor har?     Inte förlita sig på att andra ska lösa det åt dem. 
    Ingen separat soptunna heller, nån måtta får det vara.  
    Man lindar in den gamla bindan i den nya bindans förpackning innan man slänger den.  Tamponger lindar man in i lite toapapper.   Hur svårt kan det vara? Eller så skaffar du EN sophink med lock.  
    Nu antar du alla tjejer/kvinnor går omkring med handväskor, vilket inte är fallet. Inte alla går omkring med ryggsäck/alternativ väska, eller ens stora fickor, heller.
Svar på tråden Allmän fråga