• Anonym (G)

45 och plussat

Hej,

Jag har testat positivt på gravtest. Många tankar fram och tillbaka.. vad händer nu? Om det går vägen vilka test för att se avvikelser kommer jag få ta, och när sker dom? Finns det fler som är gravida i min ålder, eller har varit? Hur gick det? Hade folk åsikter om er ålder? Snälla, bara snälla svar tack. 

• Svar på tråden 45 och plussat
  • Anonym (Gammal mamma)

Du skriver in dig som vanligt på mvc, men det är mycket möjligt att du får gå på specialmödravården. Graviditeter i din ålder räknas nämligen som riskgraviditeter. Tester vet jag mindre om för jag ville inga göra själv. Men antar att det är KUB och ev. fostervattensprov.
    Vissa hade åsikter om min höga ålder. Värst var läkaren som tyckte jag skulle göra abort med första barnet. Jag bytte självklart läkare. men andras åsikter kvittade för vi ville ju ha barn.

• Anonym (Väntar)

Hej och grattis
    Vet du ca hur många v . Själv blir jag 45 strax efter bf om allt går vägen  har haft några missfall på vägen så vågar inte helt tro på det än, inte ens ringt bm. Ska till gyn nästa v och mäta ett myom, hoppas väl då kunna se ett hjärta och efter det dra igång allt. Är 7+0.
    Kub kommer du bli erbjuden.
    Följs gärna åt om du vill.

• Zakopane
    Anonym (G) skrev 2022-03-29 17:16:19 följande:
    45 och plussat

Hej,

Jag har testat positivt på gravtest. Många tankar fram och tillbaka.. vad händer nu? Om det går vägen vilka test för att se avvikelser kommer jag få ta, och när sker dom? Finns det fler som är gravida i min ålder, eller har varit? Hur gick det? Hade folk åsikter om er ålder? Snälla, bara snälla svar tack. 

Vi kanske skrev med varann i en annan tråd? Jag svarar här också. 

Jag är 77:a och väntar nu mitt femte barn, det tredje barnet som jag kommer få efter 40-årsdagen (har två tonåringar också). 

Jag frågade mödravården vid den första av dessa tre graviditeter om det ses som en riskgraviditet pga min ålder men det gör det inte. 

Man kan göra nåt som heter NIPT  från vecka 10+0. Det är ett blodprov som de tar i armen på en själv, i vilket det går att spåra fostrets DNA. Då kan de se om fostret har kromosomavvikelser. Jag har bekostat NIPT privat i vecka 10 dessa tre graviditeter, eftersom jag velat veta så fort som möjligt om det skulle vara nåt sånt konstigt.

Annars erbjuds KUB, en sorts sannolikhetsuppskattning av risken för kromosomfel, i vecka 12. Då gör man ett ultraljud där nackspalten mäts på barnet och så görs en beräkning på nåt vis. Får man dåliga siffror (i Stockholm att risken skulle kunna vara 1:200 så får man NIPT bekostat, men då blir ju NIPT kanske i vecka 13-14). 

NIPT är väldigt säkra besked, till skillnad från KUB.

Med NIPT kan man också få veta fostrets kön, om man vill.
  • Zakopane

Jag känner mig lite udda på så sätt att jag inte känner nån som har fem barn, och mina kompisar har ju lämnat småbarnsåren bakom sig för länge sen.

Men annars tar jag det ganska mycket med ro. Just åldersfrågan har inte känts komplicerad för mig. Det jag mer kan oroa mig för är att vara hemma med bebis och lyckas hålla ställningarna med en 4-åring och en 3-åring, som kanske inte är på sitt mest samarbetsvilliga humör, samtidigt som min sambo nu pluggat klart och ska ut på nytt jobb.

De två senaste föräldraledigheterna hade vi möjlighet att vara hemma samtidigt och tillsammans, vilket var ett stort plus.

Men föräldraledighet och sånt går ju ganska snabbt. Jag kanske kommer känna mig lite ensam, men erfarenheten sedan tidigare kommer hjälpa mig igenom.

• Zakopane
    Anonym (Väntar) skrev 2022-03-30 20:52:03 följande:

Hej och grattis
    Vet du ca hur många v . Själv blir jag 45 strax efter bf om allt går vägen  har haft några missfall på vägen så vågar inte helt tro på det än, inte ens ringt bm. Ska till gyn nästa v och mäta ett myom, hoppas väl då kunna se ett hjärta och efter det dra igång allt. Är 7+0.
    Kub kommer du bli erbjuden.
    Följs gärna åt om du vill.

Jag följs också gärna åt. :)

Jag väntade till efter NIPT innan jag ringde barnmorskan, ville inte ta ut nåt i förskott. Gjorde också privat ultraljud i vecka 8 för att se att det verkligen var på riktigt.
  • Anonym (G)
    Zakopane skrev 2022-03-31 11:33:57 följande:
    Vi kanske skrev med varann i en annan tråd? Jag svarar här också. 

Jag är 77:a och väntar nu mitt femte barn, det tredje barnet som jag kommer få efter 40-årsdagen (har två tonåringar också). 

Jag frågade mödravården vid den första av dessa tre graviditeter om det ses som en riskgraviditet pga min ålder men det gör det inte. 

Man kan göra nåt som heter NIPT  från vecka 10+0. Det är ett blodprov som de tar i armen på en själv, i vilket det går att spåra fostrets DNA. Då kan de se om fostret har kromosomavvikelser. Jag har bekostat NIPT privat i vecka 10 dessa tre graviditeter, eftersom jag velat veta så fort som möjligt om det skulle vara nåt sånt konstigt.

Annars erbjuds KUB, en sorts sannolikhetsuppskattning av risken för kromosomfel, i vecka 12. Då gör man ett ultraljud där nackspalten mäts på barnet och så görs en beräkning på nåt vis. Får man dåliga siffror (i Stockholm att risken skulle kunna vara 1:200 så får man NIPT bekostat, men då blir ju NIPT kanske i vecka 13-14). 

NIPT är väldigt säkra besked, till skillnad från KUB.

Med NIPT kan man också få veta fostrets kön, om man vill.
    Ja, så vilken tråd ska vi hålla oss i? :)

Okej, det låter som alla prov sett bra ut för dig. Skönt. :)
    Vad kostar det att ta Nipt på egen bekostnad? Känns ju som en evighet man får vänta om man inte gör det själv i vecka 10+0. 
  • Zakopane
    Anonym (G) skrev 2022-03-31 11:58:25 följande:
    Ja, så vilken tråd ska vi hålla oss i? :)

Okej, det låter som alla prov sett bra ut för dig. Skönt. :)
    Vad kostar det att ta Nipt på egen bekostnad? Känns ju som en evighet man får vänta om man inte gör det själv i vecka 10+0. 
    Hehe, vi får klura ut nåt.

Ja, jag tänkte så, att om jag skulle ta ställning till abort så ville jag göra det så fort som möjligt. Stor skillnad att göra abort i vecka 10 jämfört med vecka 14-15, resonerade jag.

NIPT kostade 5000 kr. Jag gjorde det på en privat klinik som heter Vasamamma i Stockholm, på en torsdag eftermiddag lämnade jag blodprov. På måndagen ringde de och sa att allt såg bra ut. Otroligt snabbt besked! När jag gjorde NIPT 2017 och 2018, med de andra sladdis-graviditeterna, så tog det en vecka att få svar.
  • Zakopane

Jag sa inte till min barnmorska att jag hade gjort NIPT på egen hand, för jag ville gärna få chans att göra det tidiga ultraljudet som man gör på KUB. Det kändes bra att få se bebisen en extra gång i vecka 12.

• Zakopane

Ska väl tillägga att jag är beräknad till 5 september. Är i vecka 16-17 nu.

• Zakopane
    Anonym (Gammal mamma) skrev 2022-03-29 17:23:07 följande:

Du skriver in dig som vanligt på mvc, men det är mycket möjligt att du får gå på specialmödravården. Graviditeter i din ålder räknas nämligen som riskgraviditeter. Tester vet jag mindre om för jag ville inga göra själv. Men antar att det är KUB och ev. fostervattensprov.
    Vissa hade åsikter om min höga ålder. Värst var läkaren som tyckte jag skulle göra abort med första barnet. Jag bytte självklart läkare. men andras åsikter kvittade för vi ville ju ha barn.

Var det första barnet du väntade i åldern 40+? Då är det nog så som du fick besked om, att det kan ses som en riskgraviditet.

Jag fick motsatt besked (dvs att allt ses som en vanlig graviditet) när jag var gravid vid 40, 41 och 44 års ålder, men jag tror det beror på att jag också har två äldre barn och okomplicerade graviditeter/förlossningar bakom mig. 
Svar på tråden 45 och plussat