Anonym (G) skrev 2022-03-29 17:16:19 följande:
45 och plussat
Hej,
Jag har testat positivt på gravtest. Många tankar fram och tillbaka.. vad händer nu? Om det går vägen vilka test för att se avvikelser kommer jag få ta, och när sker dom? Finns det fler som är gravida i min ålder, eller har varit? Hur gick det? Hade folk åsikter om er ålder? Snälla, bara snälla svar tack.
Vi kanske skrev med varann i en annan tråd? Jag svarar här också.
Jag är 77:a och väntar nu mitt femte barn, det tredje barnet som jag kommer få efter 40-årsdagen (har två tonåringar också).
Jag frågade mödravården vid den första av dessa tre graviditeter om det ses som en riskgraviditet pga min ålder men det gör det inte.
Man kan göra nåt som heter NIPT från vecka 10+0. Det är ett blodprov som de tar i armen på en själv, i vilket det går att spåra fostrets DNA. Då kan de se om fostret har kromosomavvikelser. Jag har bekostat NIPT privat i vecka 10 dessa tre graviditeter, eftersom jag velat veta så fort som möjligt om det skulle vara nåt sånt konstigt.
Annars erbjuds KUB, en sorts sannolikhetsuppskattning av risken för kromosomfel, i vecka 12. Då gör man ett ultraljud där nackspalten mäts på barnet och så görs en beräkning på nåt vis. Får man dåliga siffror (i Stockholm att risken skulle kunna vara 1:200 så får man NIPT bekostat, men då blir ju NIPT kanske i vecka 13-14).
NIPT är väldigt säkra besked, till skillnad från KUB.
Med NIPT kan man också få veta fostrets kön, om man vill.