• Anonym (Orolig)

Hur litet kan man bo?

Hej! 
    Jag har precis blivit ensam med mina två små barn(båda under 5 år) 
    Pappa kommer inte finnas med i bilden, dvs jag kommer ha dem 100%/heltid. 

Jag håller på att sälja mitt nuvarande boende pga omständigheter och letar nytt. 

Hittat en fin lägenhet som jag har råd med, kommer kunna betala räkningar utan ångest och kunna spara undan. Har ingen superlön men ca 20-25 efter skatt.

Nu till problemet; lägenheten är 48kvm. Den är smart byggd med ett sovrum och en sovalkov. Kök osv är separat. Det är en fin altan/bottenplan och barnen kan vara ute. 

klarar man sig på det i några år Eller blir det misär för barnen? tänker Att de kan dela rum i några år sen får andra barnet alkoven och jag har en loftsäng i vardagsrummet så vi får plats

• Svar på tråden Hur litet kan man bo?
  • Skosulans

Klart ni kan bo så! Det låter ju härligt ändå. Går ju att hitta jättefiffiga lösningar med våningssäng/loftsäng och myshörnor under. Anstränger man sig lite går det att få supermysigt även fast det blir lite trångt. Huvudsaken är att alla är glada och att det finns pengar så att man klarar sig

• Anonym (Tillräcklig, vilket är skitbra)

Den är fullt tillräcklig för er, vilket är jättebra. Att den inte är så stor är en bra sak när du träffar någon ny, för trots att du har barn blir du då flyttbar.

• Anonym (Sm)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-29 19:23:46 följande:
    Hur litet kan man bo?

Hej! 
    Jag har precis blivit ensam med mina två små barn(båda under 5 år) 
    Pappa kommer inte finnas med i bilden, dvs jag kommer ha dem 100%/heltid. 

Jag håller på att sälja mitt nuvarande boende pga omständigheter och letar nytt. 

Hittat en fin lägenhet som jag har råd med, kommer kunna betala räkningar utan ångest och kunna spara undan. Har ingen superlön men ca 20-25 efter skatt.

Nu till problemet; lägenheten är 48kvm. Den är smart byggd med ett sovrum och en sovalkov. Kök osv är separat. Det är en fin altan/bottenplan och barnen kan vara ute. 

klarar man sig på det i några år Eller blir det misär för barnen? tänker Att de kan dela rum i några år sen får andra barnet alkoven och jag har en loftsäng i vardagsrummet så vi får plats

Misär? Ligger lägenheten i Baku?
  • Anonym (Ja)

Låter helt perfekt. Klart du ska prioritera en smidig vardag framför flera rum som barnen ändå inte kommer vara i.

småbarn vill alltid vara i närheten av sin förälder, de har inget behov av eget rum. Det är bara ett ängsligt relativt nutida påfund.

vi bodde i många år fyra barn och två vuxna personer på 66 kvm länge. De små sov hos oss föräldrar och de större tjejerna delade ett rum. Vi prioriterade låga fasta kostnader, bo kvar i området med de äldres skola, att vi älskar området i sig. Osv.

• Anonym (Absolut)

Jag bodde på 15 kvm själv innan och tycker att många bor onödigt stort. Klart att ni kan bo så! Låter mysigt! 

• Anonym (Hon)

Jag går mot strömmen o svarar att det är väldigt litet. Men har man inget val så klart det går. Jag hade hellre valt annat som var större om det fanns chans till det, exempelvis flytta längre från stan etc. Snart vill barnen ha kompisar hemma. Men ett år eller två går det kanske. Eller som sagt det går ju hela livet men det känns inte som en standard jag kan tänka mig mer än i absoluta nödläge.

• Anonym (Huga)

Det är klart att det går om man måste och verkligen inte har ett val. För egen del hade jag kreverat däremot. Finns det verkligen inget annat boende?

• Anonym (Jo)

28 m kvm bodde jag i, det fungerade bra.

• Fiakakan

Jag har sett lösningar där man satt upp skjutdörrar/industriväggar i kök eller vardagsrum för att skapa extra rum. Går det att göra i din lägenhet? 

• Jemp

Jag tycker det låter bra, åtminstone i några år.

Svar på tråden Hur litet kan man bo?