• Cocomelonmamman

Smärta längst med ryggraden

Hej, jag är gravid med mitt andra barn i vecka 36+4. Har haft som kraftig mensvärk till och från, kortare stunder i några dagar. Även haft som nypningar i nedre regionen så att säga. Men nu har jag börjat få en extrem smärta som sitter i själva ryggraden. Gör riktigt ont vid rörelser, känns som att någon tar tag i ryggraden på mig och drar isär den. Finns det någon som vet vad det kan vara, eller som har varit med om liknandeSolig

• Svar på tråden Smärta längst med ryggraden
  • EnAnonumius

Du skriver ju att du är i vecka 36+4..

Så ditt problem i ryggen är just graviditeten som orsakar. Innan du avfärdar med att "så var det inte med min första graviditet", så skall jag bara påminna dig om att ingen graviditet är den andre lik, inte ens hos samma individ.

Det som har hänt är att du har blivit "framtung" p.ga av fostret och det kan belasta ryggen otroligt mycket.

Du kan försöka avlasta ryggen genom att "lyfta och stötta" med att lägga en arm runt nedre delen av magen.. Eller skaffa ett sådant "avlastningsbälte" eller som det också kallas för "gravidbälte", för att avlasta ryggen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cocomelonmamman

Tack för svar, jag vet att alla graviditeter är olika. Har ett sånt bälte redan sedan förra, så får bli bättre på att använda det. Återigen tack för svar! 

• Elin pelin

Jag hade bara ryggsmärta när jag skulle föda mitt första barn. Inga värkar, inga krystvärkar utan bara ryggsmärta. Sen är det nog inte vanligt att man har det så utan ryggsmärtan är nog mer troligt pga graviditeten och inte för att det är en förlossning på gång!

• Cocomelonmamman

Nej jag fick värkar med första, men när jag tog upp just denna frågan med min barnmorska sa hon att jag skulle höra av mig vid eventuella känningar bara

Svar på tråden Smärta längst med ryggraden