Inlägg från: snöblask |Visa alla inlägg
  • snöblask

Namnbyte på barn

Vi bytte precis när barnet skulle börja förskolan. Då hade vi velat sen Födseln. (1,5år) Eller jag hade. Vi hade även testat några olika namn. När vi fick plats på förskolan hade hon ett namn. Sedan när det var dags att börja fick jag ringa och säga att det var fel namn :) För oss blev förskolestarten deadline för bytet. Det andra namnet hängde med ett litet tag men de allra flesta var snabba på att rätta in sig i ledet :). Idag är barnet snart myndig och tycker det är roligt att hon föddes med ett annat namn. Har använt det som ?partytrick? till kompisarna. 2,5månad är ingen ålder. bara byta!

• snöblask
    Mimi93 skrev 2022-04-01 08:50:51 följande:
    Va skönt att det gick bra för er :) Ångrade du aldrig bytet? var det ingen som regerade negativt? vad sa ni till eventuella syskon? 
    Syskon hade hon inga men en hel drös kusiner som var mellan 1-10år. Ingen av barnen reagerade. Barn accepterar saker miljoner gånger bättre än vuxna. Några få vuxna tyckte jag var ?fjantig? men det kunde jag bjuda på. Skrattade bara bort det och gav mig inte in i några namndiskussioner. Jag bestämde mig för att när jag byter så byter jag. Innan var jag jättevelig och hade låååååånga diskussioner med min man, o ältade till höger och vänster. Men när jag uttalade beslutet var det så skönt. Det blev så rätt. Jag har inte ångrat mig en sekund. Jag släppte allt med att jämföra namn till höger och vänster, allt bara landade. Sen fick vi fler barn och där bestämde jag mig för att inte vela en sekund utan det uttalade namnet körde vi på. Det däremot kan jag ångra litegrann :)
  • snöblask
    Mimi93 skrev 2022-04-01 16:01:04 följande:

Det är som att du beskriver mig?jag har oändligt långa diskussioner med min man, jämför namn hela tiden, känns som att jag har startat hur många trådar som helst om namn. Läst så mycket om namn och jag velar så mycket att jag knappt vet vad jag vill längre. Det är ett mirakel att min man orkar med mig. 

Va skönt att veta att det blev rätt för dig till slut, hoppas det landar för mig med. 

Sätt en deadline för dig själv. Fram till det datumet får du vela och efter det så får du leva och sluta älta med valet du gör. Det kommer liksom inte komma fram fler för och nackdelar. Vi testade många olika namn på vårt barn hemma i ensamheten. Sen fick hon ett smeknamn typ ?gullis? o det kallade jag henne länge innan hon blev sitt nya namn helt.
Svar på tråden Namnbyte på barn