• Anonym (Arv?)

Arv?

Kan (nya) syrran ta pengarna?

Min pappa dog för ett par veckor sedan. Vi hade ej kontakt men han hade tydligen bra kontakt med hans andra dotter (hon e myndig). (vi har inte samma mamma). Hon samt hennes mamma hävdar att de använder advokaterna för att lös bouppteckning och vi andra syskon ska skriva på papper som ger (nya) syrran fullmakt att hantera detta. Kan hon genom denna ha rätt till att ta ev. Pengar från hans konton / dödsboet?

• Svar på tråden Arv?
  • Anonym (Y)

Hon kan inte ta pengar från konton eller dödsbo men däremot  har hon rätt till sin laglott vid bouppteckningen.

• Anonym (Moa)

Jag tror att det vore bra om ni andra syskon skaffar er ett eget juridiskt ombud, i alla fall om det är mycket pengar det gäller. Att skriva på en fullmakt, utan att förstå vad den innebär, verkar riskabelt. Ni behöver någon kunnig som står på er sida.

• Anonym (syster med halvsyskon)

Ja det är så det brukar gå till.
    Jag har halvsyskon som bor utomlands och när min mamma dog var det jag som hade kontakt med juristerna och fullmakt att sköta dödsboets räkningar mm tills allt är klart, då fick jag fullmakt för men det går inte att "stjäla" pengar osv.
    Likadant när en äldre släkting utan barn dog, då fick ett av syskonbarnen fullmakt att ha kontakten med juristen, betala räkningar mm fullmakt.
    Det brukar vara en släkting som gör på det här sättet. Men du kan självklart kontakta den juristen som din syster har kontakt med, ibland kan det vara en som begravningsbyrån har. Sen kommer ju du få papper på allt som skett.
    Men det är så det oftast går till.

• Anonym (Rätt)

Hon har rätt till sin del av bouppteckning/arv oavsett om hon har fullmakt eller ej.

Fullmakten ger henne endast makt till att sköta allt med myndigheterna etc.

Även om du eller annan släkting har fullmakt så får hon sin andel ändå 

• Anonym (öööö)

Om du/ni inte vill att just hon ska ha fullmakt så måste man kunna säga det, och nån annan får det, eller? Vad säger ni som vet här i tråden? 

• Gameofthrones

Det finns ngt som heter laglott. 

Hon ska inte röra kontot!

Huvudregeln vid bouppteckningen är att alla tillgångar (och skulder) som den avlidne lämnat efter sig ska med i bouppteckningen enligt 20 kap. 4 § ärvdabalken. Konsekvensen av att man ljuger om tillgångarna i bouppteckningen eller förflyttar tillgångarna innan arvskiftet är att man kan bli stämd för bedrägeri och/eller förskingring av egendomen. Det kan även bli så att den arvinge som tagit egendomen ur boet måste återbära egendomen eller ersätta dess värde enligt 18 kap. 6 § ärvdabalken. Det är därmed ej tillåtet. Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en advokatbyrå om ni önskar vidta rättsliga åtgärder i frågan. Försök dock först säkerställa att brodern förstår att det var ett icke tillåtet handlande och be honom att återställa dödsboets egendom.

• Anonym (syster med halvsyskon)
    Anonym (öööö) skrev 2022-03-30 19:50:27 följande:

Om du/ni inte vill att just hon ska ha fullmakt så måste man kunna säga det, och nån annan får det, eller? Vad säger ni som vet här i tråden? 

Det vanliga är att ett barn, ett syskon eller annan släkting har en fullmakt just för att betala räkningar, man kommer inte åt pengarna utan man är bara den som ordnar allt dvs har kontakt med banker mm. Det helt normalt förfarande och har inget med arvet att göra.

Var syrrans mamma gift med din pappa när han dog? var dom sambo?
    Alla ni barn har samma arvsrätt och kommer att få lika mycket.
  • Anonym (Arv?)

Vi andra syskon vill att hon/de sköter allt för de har haft kontakt, inte vi 

"Pappa" och syrrans mamma var varken tillsammans eller gifta vid dödsfallet, han var singel 

Vi vill såklart att hon ska ha sin del också, menade bara om det var hon som skulle distribuera allt om hon fick fullmakten och på så sätt kunde ta mer eller ljuga om hon fick kontroll över hans konton men så verkar de inte vara! 

Tack för alla svar, ni har varit väldigt hjälpsamma! 

• Anonym (MnM)
    Anonym (Arv?) skrev 2022-03-30 22:00:14 följande:

Vi andra syskon vill att hon/de sköter allt för de har haft kontakt, inte vi 

"Pappa" och syrrans mamma var varken tillsammans eller gifta vid dödsfallet, han var singel 

Vi vill såklart att hon ska ha sin del också, menade bara om det var hon som skulle distribuera allt om hon fick fullmakten och på så sätt kunde ta mer eller ljuga om hon fick kontroll över hans konton men så verkar de inte vara! 

Tack för alla svar, ni har varit väldigt hjälpsamma! 

Jag lägger in en brasklapp för att det beror helt på vad fullmakten omfattar och hur den är utformad, det går således inte att säga utifrån de uppgifter du lämnat här. Med andra ord bör ni se till att endast ge henne fullmakt för de ändamål ni faktiskt vill. Jag jobbar själv uteslutande med arvsrätt och vet att det tyvärr ofta ges alldeles för omfattande fullmakter fastän det inte varit tanken från fullmaktsgivaren.
    Om ni endast vill att hon får fullmakt att sköta bouppteckningen, låt då fullmakten endast omfatta det.
  • Anonym (Arv?)
    Anonym (MnM) skrev 2022-03-31 07:33:53 följande:
    Jag lägger in en brasklapp för att det beror helt på vad fullmakten omfattar och hur den är utformad, det går således inte att säga utifrån de uppgifter du lämnat här. Med andra ord bör ni se till att endast ge henne fullmakt för de ändamål ni faktiskt vill. Jag jobbar själv uteslutande med arvsrätt och vet att det tyvärr ofta ges alldeles för omfattande fullmakter fastän det inte varit tanken från fullmaktsgivaren.
    Om ni endast vill att hon får fullmakt att sköta bouppteckningen, låt då fullmakten endast omfatta det.
    Ja, det står bara om fullmakten, inget annat! Tack för din input!
Svar på tråden Arv?