Inlägg från: Anonym (syster med halvsyskon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syster med halvsyskon)

Arv?

Ja det är så det brukar gå till.
    Jag har halvsyskon som bor utomlands och när min mamma dog var det jag som hade kontakt med juristerna och fullmakt att sköta dödsboets räkningar mm tills allt är klart, då fick jag fullmakt för men det går inte att "stjäla" pengar osv.
    Likadant när en äldre släkting utan barn dog, då fick ett av syskonbarnen fullmakt att ha kontakten med juristen, betala räkningar mm fullmakt.
    Det brukar vara en släkting som gör på det här sättet. Men du kan självklart kontakta den juristen som din syster har kontakt med, ibland kan det vara en som begravningsbyrån har. Sen kommer ju du få papper på allt som skett.
    Men det är så det oftast går till.

• Anonym (syster med halvsyskon)
    Anonym (öööö) skrev 2022-03-30 19:50:27 följande:

Om du/ni inte vill att just hon ska ha fullmakt så måste man kunna säga det, och nån annan får det, eller? Vad säger ni som vet här i tråden? 

Det vanliga är att ett barn, ett syskon eller annan släkting har en fullmakt just för att betala räkningar, man kommer inte åt pengarna utan man är bara den som ordnar allt dvs har kontakt med banker mm. Det helt normalt förfarande och har inget med arvet att göra.

Var syrrans mamma gift med din pappa när han dog? var dom sambo?
    Alla ni barn har samma arvsrätt och kommer att få lika mycket.
Svar på tråden Arv?