Inlägg från: Nyfikken |Visa alla inlägg
  • Nyfikken

    Bönder med kossor, se hit!

    Hej!

    Snart börjar det bli dags för mig och min sambo att köpa hus.
    Har länge haft sådan längtan efter att ha mjölkkor, växte upp med morföräldrar som hade bondgård men växte själv upp med allergisk förälder så har inte varit "helt uppvuxen med bondelivet". Vill inte ha egen bondgård men lite självförsörjning av mjölk (och ägg.. men det är en annan historiaFlört).

    Jag vet att man måste ha fler kor och att de kan producera rikligt med mjölk, antagligen mer än två personer kan dricka upp själva. Så jag tänkte om det finns någon som har en "lösning" på detta? Små koraser, typ Dexter? Kanske fler som är intresserade och har gått ihop för en gemensam ladugård där alla ansvarar för "sin ko"? Eller om någon bonde där ute skulle kunna tänka sig att hyra ut en stallplats där sin egen ko får gå tillsammans med bondens flock? 

    Tänkte att det skulle vara ett kul koncept... Men förmodligen bara önsketänkande haha! Om någon har erfarenhet av detta får ni jättegärna svara i tråden Glad

  • Svar på tråden Bönder med kossor, se hit!
  • Nyfikken

    Det skulle ju också vara intressant att höra från just kobönder, skulle ni vara intresserade av att låna ut en plats i flocken? Vad tycker ni finns för stora nackdelar med det? Glad

  • Nyfikken
    Jemp skrev 2022-03-31 12:02:02 följande:

    För husbehov kan du ju ha nån lantras, typ fjällko, och låta kalven gå kvar. 


    Tack för tipset!
    Kanske en dum fråga, men räcker det alltså med en ko och en kalv, blir de inte för ensamma? Och hur länge kan man mjölka kon... Tills kalvenr ett år? Längre? Kortare? 
  • Nyfikken
    Gaskarl skrev 2022-03-31 12:16:47 följande:
    sverigesradio.se/artikel/6543144
    Precis! Kossor behöver kompisar (om jag tolkar länket rätt så behövs EN kompis). Min fråga är då om kalven fortfarande ränkas som den kompisen eller om det behövs en till vuxen kokompis?

    #5 hmm, blir lite osäker eftersom jodbruksverket specifikt skrivit att de behöver "kontakt med annan nötkreatur" . Räknas verkligen får då? 
  • Nyfikken

    #7 du har helt rätt i det, tänkte inte på att de äkta mjölkbönderna självklart har striktare regler osv. Det försvårar ju såklart. Tack! 

  • Nyfikken

    #10 nja, svar på det mesta om skötsel och regler kanske. Men desto mindre om hur man gör som självförsörjare med väldigt liten mjölkproduktion. Hittar t.ex. inte information om man skulle kunna ha en ko med kalv, samt en tjur som går tillsammans. Då blir det ju bara en ko att mjölka, men att den ändå har en kokompis.. Vet någon om detta skulle fungera, alltså att ha en ko med kalv och en tjur i samma hage? Har för mig att tjurar kan vara lite arga och besvärliga.. Men kan ha fel? Glad

  • Nyfikken
    Jag är bara jag skrev 2022-03-31 13:47:04 följande:
    Det är ingen bra idé såvida du inte vill ha nya kalvar hela tiden. Tjurar har en enda sak i huvet om de går med en ko Du måste dessutom ha godkänd lagård. Det är rätt ovanligt att bara ha nån ko för egen mjölkförsörjning, men det förekommer förstås. Man måste dock ha minst 2 kor- eller möjligen en kalv också. 
    Som jag misstänkte då, hade väl hoppats på att de skulle matcha in lite snyggt när kossorna slutat mjölka sin första kalv haha Rynkar på näsan

    Jo precis det som är lite extra jobbigt med godkände av ladugårdar osv, därför hade jag hoppats på att de var lite vanligare att "hyra in sig" hos en äkta bonde. Men tyvärr så verkar det ju också ganska svårt. Man kanske får leta rätt på lite hobbybönder som kanske vill slå sig ihop någon gång senare när det blir aktuellt..

    Annars skulle det ju vara perfekt som Gaskarm skriver, om det är okej att kor går med andra djur
  • Nyfikken

    #16 tack Veta!
    Det låter ju väldigt rimligt och smart att ha kor som turas om! Glad sen om em ko går att mjölkas längre än ett år så är det ju bara positivt, även om man får mindre mängd och "bara mjölk". Hur länge skulle du säga att det är möjligt/lämpligt att mjölka en ko för självförsörjning, alltså inte ekonomisk vinst? 

  • Nyfikken
    Anonym (Veta) skrev 2022-03-31 14:14:33 följande:
    1,5 år ca. Sen är mjölken ganska innehållslös
    Det är inte högra krav att hålla 2-4 nöt. Behöver ett vindskydd bara med tre vägger så har du djuren på lösdift. Mycket enkelt, sen ett bås att mjölka. Finns små maskiner för husbruk för en ko.
    Det låter ju faktiskt inte helt omöjligt. Googlade vidare lite och antar då att vindskyddet ska vara en ligghall (som inte behöver isoleras/värmas) samt att mjölkbåset måste vara isolerat, eller hur? 
  • Nyfikken
    Anonym (Veta) skrev 2022-03-31 14:51:07 följande:
    Precis, väldigt enkelt och behöver inte värme. Djuren behöver skydd från regn och vind samt fri tillgång till foder. 

    Ja för er bekvämlighet och för utrustning är det väl bra om de iaf är plusgrader. 
    Tack för alla svar, nu känner jag att man har lite mer kött på benen iallafall! Och helt omöjligt låter det ju inte heller. 
    Har nog mest varit inne på dexterkossor, då de verkar små och trevliga (iallafall dom jag hälsat på.. Kanske varierar haha). Behöver de lika stort utrymme, alltså mark, som större koraser? Hur mycket mark brukar man räkna per ko?
Svar på tråden Bönder med kossor, se hit!