• Anonym (Pengar)

Vän med ekonomiska problem

Jag har en vän som bara ut ur luften öppnade sig om sina ekonomiska problem som han kommer ha nu under 2 månaders tid innan lönen kommer igång helt. (Han kommer få 50%då)  
    Han verkar väldigt stressad såklart över de och jag sitter ich funderat på och hjälpa honom. Han kanske sa de till mig som ett tyst rop på hjälp eller så ville han bara prata av sig?? 

Ska jag erbjuda min hjälp eller tänkte kanske bara skicka pengar utan att han frågar eller hur hade ni gjort om ni ville hjälpa? 
     Jag har ekonomiska möjligheter att hjälpa till som ett bidrag då till honom. 

• Svar på tråden Vän med ekonomiska problem
  • Anonym (ööö)

Jag skulle inte gjort något utan avvaktat och sett hur det gick. Även om en person får in mindre pengar en period kanske personen ändå klarar sig, har lite sparat, säljer saker osv. Jag skulle inte på steg 1 erbjuda pengar om det kanske inte behövs. 

Inte för att jag är snål utan för att en del vill reda sig själv, och en del kanske fiskar efter det och blir då lite curlade. 
    Bror lite på hur väl man känner varann också. 

Man kan ju hjälpa genom att bjuda på mat ibland, eller dyka upp hemma där med en matkasse, etc. 

• Friger

Hjälp en vän i nöd och han skall minnas dig när han behöver hjälp igen.

Med det sagt... Var jävligt försiktig. Har någon enstaka gång lånat ut till släktingar som varit i tillfällig nöd. Även hjälpt en av ungarna i en svacka mellan gymnasiet och jobb. Men då fick ungen pengarna.

Men vänner som velat låna större penningbelopp har uteslutande varit sådana som snarare har kroniska penningbekymmer. De har redan tankat av släktingarna pengar tills de började säga nej.

• Anonym (Pengar)
    Anonym (ööö) skrev 2022-04-01 11:16:48 följande:

Jag skulle inte gjort något utan avvaktat och sett hur det gick. Även om en person får in mindre pengar en period kanske personen ändå klarar sig, har lite sparat, säljer saker osv. Jag skulle inte på steg 1 erbjuda pengar om det kanske inte behövs. 

Inte för att jag är snål utan för att en del vill reda sig själv, och en del kanske fiskar efter det och blir då lite curlade. 

Man kan ju hjälpa genom att bjuda på mat ibland, eller dyka upp hemma där med en matkasse, etc. 

Tänkte lite i dom banorna också att han kanske inte ens tycker de är ok att man hjälper om han vill klara dig själv så kan han se de som ett övertramp.
    Så då funderarde jag 1 på fråga  vill du ha hjälp ? 
    Men att han kan säga nej för att han inte vill vara till besvär fast han egentligen vill ha hjälp, och bara skicka utan i fråga. Eller alt 3 som du skriver vänta o se. 
  • Anonym (jaha)

Ibland undrar jag om inte människosläktet är på väg tillbaka till apstadiet för vi verkar helt ha tappat förmågan att kommunicera.

Någon skriver... inte erbjuda pengar för att vissa vill klara sig själva.... dvs ge fan i att kommunicera och kör på gissningar och antaganden i stället... kommunicera INTE, det är det värsta du kan göra för herre gud tänk om du inte får medhåll... det är ju katastrof!!!

TS svarar... tänkte lite i dom banorna... dvs jag går på mina gissningar istället för att ta reda på vad personen vill för herregud tänk om jag skulle säga fel... katastroof!!!!

Alltså vafan är problemet egentligen? Har alla blivit så sjukligt rädda att säga något mottagaren inte håller med om att de hellre låter bli att hjälpa vänner?

• Anonym (ööö)
    Anonym (jaha) skrev 2022-04-01 11:42:38 följande:

Ibland undrar jag om inte människosläktet är på väg tillbaka till apstadiet för vi verkar helt ha tappat förmågan att kommunicera.

Någon skriver... inte erbjuda pengar för att vissa vill klara sig själva.... dvs ge fan i att kommunicera och kör på gissningar och antaganden i stället... kommunicera INTE, det är det värsta du kan göra för herre gud tänk om du inte får medhåll... det är ju katastrof!!!

TS svarar... tänkte lite i dom banorna... dvs jag går på mina gissningar istället för att ta reda på vad personen vill för herregud tänk om jag skulle säga fel... katastroof!!!!

Alltså vafan är problemet egentligen? Har alla blivit så sjukligt rädda att säga något mottagaren inte håller med om att de hellre låter bli att hjälpa vänner?

Vem har skrivit att man inte ska kommunicera? Om det var det du läste ut ur min kommentar så tja, jag är ledsen men ska man verkligen behöva täcka in precis allt när man skriver ett kort inlägg? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-04-01 11:32:03 följande:
     Tänkte lite i dom banorna också att han kanske inte ens tycker de är ok att man hjälper om han vill klara dig själv så kan han se de som ett övertramp.
    Så då funderarde jag 1 på fråga  vill du ha hjälp ? 
    Men att han kan säga nej för att han inte vill vara till besvär fast han egentligen vill ha hjälp, och bara skicka utan i fråga. Eller alt 3 som du skriver vänta o se. 
    Om du ska hjälpa han så ska ni skriva ett papper på att lånet har skett! Och summan får inte understiga 5000kr då polisen inte går vidare med rån /tvister under 5-tusen kr. 

Har lånat ut många gånger till olika som varit i jättebehov. Men aldrig fått några pengar tillbaka!!! På sin höjd kanske 200 kr av snarare 20 tusen! 

Du kan alltså inte bara skicka han pengar utan hans vetskap om ni blir osams senare ang pengarna. För då har du ju gett han pengarna!! Utan att han ens har bett om dem! 

Men tycker det någon annan skrev, någon mat kasse är väl perfekt. Men de pengarna får du nog räkna med som borta helt enkelt. Vill du hjälpa på riktigt så gör det.

Men vill du hjälpa för att vara snäll, så skriv papper på lånen! 
  • Friger
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-01 11:54:32 följande:
    Om du ska hjälpa han så ska ni skriva ett papper på att lånet har skett! Och summan får inte understiga 5000kr då polisen inte går vidare med rån /tvister under 5-tusen kr. 

Har lånat ut många gånger till olika som varit i jättebehov. Men aldrig fått några pengar tillbaka!!! På sin höjd kanske 200 kr av snarare 20 tusen! 

Du kan alltså inte bara skicka han pengar utan hans vetskap om ni blir osams senare ang pengarna. För då har du ju gett han pengarna!! Utan att han ens har bett om dem! 

Men tycker det någon annan skrev, någon mat kasse är väl perfekt. Men de pengarna får du nog räkna med som borta helt enkelt. Vill du hjälpa på riktigt så gör det.

Polisen löser väl inga tvister?

Lånar du ut pengar och inte får tillbaka dem är det civilrättsligt.

Men dina erfarenheter att inte få tillbaka pengarna kan ju vara en indikation till TS.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-01 11:54:32 följande:

Alltså jag tänker inte att han behöver betala tillbaka han kanske hjälper mig med annat istället,  så man hjälper varandra. Att skicka utan vetskap så ser han att de kommer från mig och jag behöver inte få pengarna igen jag klarar mig ändå. 
  • Anonym (Hjälp)

Jag har hjälpt vänner i ekonomisk tuff sitts men då har jag handlat matkassar åt dom.

Beroende på vem det har vart och hur mkt det har rört sig om så har jag kunnat lägga allt från 500kr-1500kr

Jag tjänar hyfsat bra och har möjlighet att hjälpa till utan att jag själv märker av det, så dessa matkass-pengarna har jag inte begärt att det ska betalas tillbaka, utan mer att mina vänner ska kunna betala en extra räkning eller köpa nödvändigheter till sina barn. 

Att jag gör på det sättet är för att min storasyster ofta hade ekonomiska problem förut och då kunde jag ge nån 1000-lapp hit och dit (ensamstående med en dotter som då var 8-10år) men fick sen reda på att hon gick på krogen och åkte taxi?.. efter det så valde jag istället att en gång i månaden åka och handla en matkasse (främst år hennes dotter) men även kläder som hon behövde, etc skor/jacka/jeans.

• Anonym (jaha)
    Anonym (ööö) skrev 2022-04-01 11:45:28 följande:
    Vem har skrivit att man inte ska kommunicera? Om det var det du läste ut ur min kommentar så tja, jag är ledsen men ska man verkligen behöva täcka in precis allt när man skriver ett kort inlägg? 
    Anonym (ööö) skrev 2022-04-01 11:16:48 följande:

Varför ska man avvakta med att hjälpa någon?
    Om nån brutit benet ska du avvakta och se om personen kan hoppa fram på ett ben ändå... varför inte bara fråga med en gång om personen behöver hjälp och så får personen själv välja?

Varför hålla på och spekulera om personen kanske tänker si eller så och kanske låta bli att hjälpa om man gissar att personen inte vill det. Är det inte bättre att låta bli att spekulera och ta reda på vad personen vill genom att fråga?

Exakt vad är det som är så himla farligt med att bara fråga om personen vill eller inte vill ha hjälp?
Svar på tråden Vän med ekonomiska problem