6-åring blev helt förändrad efter magsjuka - snälla hjälp
Hej forumet.
Vi har en 6 år gammal kille (som blir 7 år i sommar) som är en glad och pigg grabb som har sina intressen och är världens bästa, framför allt är han världens bästa storebror. Något ängslig av sig när det gäller att testa lite nya saker, men kommer alltid igång när han väl har testat och gillar de han gör.
För cirka 3 veckor sedan så åkte vi på en magsjuka här hemma, grabben vart sjuk först av oss, väldigt mild magsjuka med våra mått mätt, han kräktes 2 gånger på en kväll och var sedan väldigt trött i 2 dagar efteråt, innan han vart återställd.
Resten av familjen följde i magsjukan några dagar senare, var likadant åt oss allihopa.
Efter denna magsjuka så har han blivit helt förändrad.. Allt började med att han inte ville äta, vilket är förståeligt eftersom att han nyligen varit magsjuk.
Men värre blir det, han vill inte längre gå till skolan, kan säga att han har ont i halsen för att slippa, han lyckades faktiskt lura oss i ett par dagar med detta innan vi synade bluffen. Vi pratade med honom om något var fel med skolan, och han berättade då att det var en kille som inte var snäll mot honom på skolan.
Vi tog det såklart på allvar, ringde till skolan och berättade, och dom sa då att dom inte hade upplevt att våran kille skulle varit osams med den andre killen, eller att våran kille hade berättat något för lärarna.
Vi kom överens om att dom skulle peppa våran kille i skolan och hålla ett öga på när dom lekte, och vi berättade såklart för våran grabb att om något händer så måste han berätta för både oss och för lärarna både på skolan och fritids.
Dagarna går, han är fortfarande ängslig, vill inte äta, vill inte gå till skolan, vill inte äta på skolan, han vill bara vara hemma och verkar vara nöjd med att få vara hemma och göra sitt. Allt går väl bra ända tills man försöker få honom att äta, han vägrar då, håller på med annat och kan bli ledsen, säga att vi är dumma mot honom och snälla igen dörren på sitt rum.
Han berättar även att den andre killen på skolan inte varit snäll, igen, kontaktar då skolan som säger att dom har lekt med varandra jättebra, och att dom har haft personal som haft koll på dom utomhus på rasterna, och då har dom inte ens lekt när dom varit ute, utan hållit på med olika saker (den ena spelar bandy, våran kille spelar alltid fotboll eller leker med annat).
Vi frågar då specifikt vad som hänt när vi pratar med våran kille hemma, han kan inte förklara vad som har hänt riktigt.. Jag personligen upplever den här killen på skolan som lite svår att prata med, han är något tyst av sig, men absolut inte otrevlig utan verkar vilja leka med sig själv mycket. Jag försöker ta båda sidor i beaktande, jag misstror inte min son, men samtidigt så känns det som att det inte är så illa som han berättar, jag misstänker att den här andra killen kanske har sagt att han vill vara ifred och leka, och att våran kille överreagerar..
Han äter heller inte på skolan, även fast personalen till och med erbjuder honom att äta annat än det som serveras. Han brukar äta en eller två bananer om dagen, vilket är absolut för lite för att stå sig en hel dag i skola och fritids. Även fast han inte äter mer på skolan så vill han heller inte äta hemma heller..
Vi försöker på alla dess sätt att prata med honom, men han stänger bara in sig i sig självt, blir ledsen eller arg och vi kommer ingenstans alls..
Jag blir så himla ledsen, han har alltid varit superglad i mat, och alltid varit otroligt peppad på skolan, fritids, även förskola när han gick för tidigare, det har aldrig varit några som helst problem. Sen vända allting uppochner. Allting blir såklart värre av att han blir trött och vresig av att inte äta, men vi kan ju heller inte tvinga honom.
Till råga på allt så verkar bägge barnen nu bli förkylda, vilket jag inbillar mig kommer ta längre tid och bli sämre av att han inte vill äta..
6-års trotsen känns det heller inte som, även om det finns inslag som jag känner igen när jag läser om det, men det här känns extremt.. Vad ska vi göra? Kan någon snälla ge oss lite råd, vi föräldrar blir själva ledsna och illrådiga..
Mvh// superledsen pappa