• Kvinna1989

6 månader, kan inte vända/lyfter rumpan .

Min dotter är alltså 6 månader nu och kan fortfarande inte vända sig från rygg till mage. Och ofta när hon ligger på rygg lyfter hon upp rumpan i luften. 

Någon som vart med om liknande och hur gick det sen? Vad berodde det på osv?

Vi har fått remiss till fysioterapeut .. Men undrar nu om någon vart med om liknande lanske?

Annars har hon utbecklad sig som hon ska, äter bra osv. Men orkar inte sitta så länge förän ryggen blir sne. 

• Svar på tråden 6 månader, kan inte vända/lyfter rumpan .
  • Kvinna1989

Ingen?

Hon vänder sig ofta på sidan, men inte till magen. 

Sen gör hon ofta så att hon ligger på ryggen och lyfter upp rumpan i luften, jag vill så gärna veta vad det beror på, om någon vart med om samma tex?

BVC sa idag bara att fysioterapeuten ska kika på de..

• Anonym (Inte)

Det kunde inte vår tjej heller göra. Mage till rygg gick bra men inte tvärtom. Och hon sköt också upp rumpan så, nästan som man gör en yoga pose 

Hon kröp inte heller utan ålade sig fram men hon var ca 8 månader då när hon kom på att hon kunde göra det och först så kunde hon bara åla bakåt, tog nog en månad till innan hon tog sig framåt.

Men sen däremot när hon lärde sig gå (ca 13 månader) så kom all motorik på plats och jävlar vad jobbigt det blev för vår del om än kul för henne haha 

• Kvinna1989
    Anonym (Inte) skrev 2022-04-01 14:09:23 följande:

Det kunde inte vår tjej heller göra. Mage till rygg gick bra men inte tvärtom. Och hon sköt också upp rumpan så, nästan som man gör en yoga pose 

Hon kröp inte heller utan ålade sig fram men hon var ca 8 månader då när hon kom på att hon kunde göra det och först så kunde hon bara åla bakåt, tog nog en månad till innan hon tog sig framåt.

Men sen däremot när hon lärde sig gå (ca 13 månader) så kom all motorik på plats och jävlar vad jobbigt det blev för vår del om än kul för henne haha 

Ja samma hos oss, hon kan från mage till rygg men inte tvärtom. Det hsr sett ut ca 1 månad att de är väldigt nära, men händer bara inte!

Annars gör hon allt annat, tar tag i leksaker, byter hand mellan leksaker, har upp bena i luften ,håller upp huvudet fint på mage, jollrar som bara den, älskar all mat hon fått hittils osv osv.. 

Men vänder sig inte från rygg till mage. 
  • Anonym (Inte)
    Kvinna1989 skrev 2022-04-01 14:13:29 följande:
    Ja samma hos oss, hon kan från mage till rygg men inte tvärtom. Det hsr sett ut ca 1 månad att de är väldigt nära, men händer bara inte!

Annars gör hon allt annat, tar tag i leksaker, byter hand mellan leksaker, har upp bena i luften ,håller upp huvudet fint på mage, jollrar som bara den, älskar all mat hon fått hittils osv osv.. 

Men vänder sig inte från rygg till mage. 

Utifrån min erfarenhet med vårt barn så är det inget att oroa sig, speciellt om erat barn ändå klarar av mycket annat. 

vill du ändå att nån kikar på henne så kan dom ju göra det men jag tror det är lugnt 

• Kvinna1989
    Anonym (Inte) skrev 2022-04-01 15:08:18 följande:

Utifrån min erfarenhet med vårt barn så är det inget att oroa sig, speciellt om erat barn ändå klarar av mycket annat. 

vill du ändå att nån kikar på henne så kan dom ju göra det men jag tror det är lugnt 

Bra att höra att fler varit med om samma och att de går bra.
    Nja, jag hade nog varit mer orolig om hon inte kunde göra allt de där andra, är väll mest frustrerad (om de nu är rätt ord) . Hon orkar liksom inte sitta länge och det kan tydligen ha samband med att hon inte kan vända sig.

Så ja, en fysioterapeut kan ju kolla på de , vi förlorqr ju ibget på de så. :)
  • Anonym (Inte)
    Kvinna1989 skrev 2022-04-01 15:16:47 följande:
    Bra att höra att fler varit med om samma och att de går bra.
    Nja, jag hade nog varit mer orolig om hon inte kunde göra allt de där andra, är väll mest frustrerad (om de nu är rätt ord) . Hon orkar liksom inte sitta länge och det kan tydligen ha samband med att hon inte kan vända sig.

Så ja, en fysioterapeut kan ju kolla på de , vi förlorqr ju ibget på de så. :)

Vår tjej orkade inte sitta så länge heller. visste inte att det kunde finnas ett samband. 

ja men som sagt, även om allt är som det ska och du inte har en oro så why not liksom :) skadar ju inte.

• Anonym (Sade)

Vår vände sig från rygg till mage vid 8 mån. Kröp 11 mån. Gick 14 mån. 
    inga problem idag!

• Kvinna1989
    Anonym (Sade) skrev 2022-04-01 21:57:20 följande:

Vår vände sig från rygg till mage vid 8 mån. Kröp 11 mån. Gick 14 mån. 
    inga problem idag!

Okej, fint att höra! :)
  • Spucks

Barnen rör sig på olika sätt för de testar vad de kan göra med sina kroppar. Det finns inte alltid en "varför". Att rulla runt, krypa osv. är ju också enbart ett resultat av att testa olika saker och pga slump hitter något de gillar eller som är till deras fördel.
    Sonen lyfte ocks
    å rumpan när han låg på rygg. Han gjorde det när han ville att jag lyfter honom. Han rullade inte åt något håll förran han var 7 månader.

• Kvinna1989

Fortfarande inte vänt sig.  ALLA som ser henne på golvet säger "det är så nära, vilken sekund som hellst" men ja det har varit så "nära" otroligt länge nu..

Det är hennes arm som alltid ligger i vägen.

Förut var jag inte så orolig men nu börjar jag bli det. Jag är med i en "mamma grupp " där min är den enda 5-7 månaden som inte vänder sig, ställer sig upp i spjälsängen osv osv. 

Ärligt nu, vad är de som KAN vara fel? Allvarligt eller "bara" otroligt sen? 

Min sambos mamma säger hela tiden "vissa är bara otroligt tidiga .." men det kan ju inte va att alla andra (över 10 st) är "otroligt tidiga" dom är nog i vanlig utvecklng och min otroligt sen.

Allt annat har ju som sagt gått inom kurvan. Jollret var hon dock tidigt med.

Svar på tråden 6 månader, kan inte vända/lyfter rumpan .