• NMFTG

    Pappan och jag förstör barnrn

    Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Skilde mig från barnens pappa för 3 år sen. Mitt yngsta barn, idag 12 år, har alltid varit lite ?svår?. Men nu har det nått en nivå som är ohållbar. Han spårar bara ut hos mig och inte hos sin pappa. Till saken hör att pappan har efter skilsmässa valt en slappare uppfostran och jag tycker att sonens beteende och mående har blivit sämre de senaste åren, medan pappan tycker att sonen mår bra och han har inga bekymmer med honom. Pappan vill helt enkelt inte samarbete kring regler och jag tycker han gör sonen en otjänst, samtidigt som jag inte klarar av att förklara saker för sonen längre och få han att göra saker för han totalvägrar och går inte att resonera med. Nån som kan ge råd?

  • Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn
  • Anonym (Mamma)

    Sonen är utåtagerande hos dig för att han känner sig trygg hos dig. Det är det enkla svaret.

    Om pappan inte vill samarbeta så kan du inte tvinga honom, du kan ge sonen en god uppfostran hemma hos dig själv däremot. Dina regler gäller i ditt hem, det är den gräns du måste sätta för din son.

  • NMFTG
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-01 20:05:46 följande:

    Sonen är utåtagerande hos dig för att han känner sig trygg hos dig. Det är det enkla svaret.

    Om pappan inte vill samarbeta så kan du inte tvinga honom, du kan ge sonen en god uppfostran hemma hos dig själv däremot. Dina regler gäller i ditt hem, det är den gräns du måste sätta för din son.


    Men problemet är att han inte längre respekterar reglerna här och förra helgen gick det så långt att han åkte till sin pappa och stannade där i 3 dagar (bara 3 timmar efter han kommit hit).
  • Spucks

    Du får väl skriva lite mer om du vill ha vettiga svar. Som exempel på regler du har som han inte vill följa, hur du tycker han borde uppfostras och vad pappan tycker, hur sonen gör när han "spårar ur".

  • NMFTG
    Spucks skrev 2022-04-01 20:55:32 följande:

    Du får väl skriva lite mer om du vill ha vettiga svar. Som exempel på regler du har som han inte vill följa, hur du tycker han borde uppfostras och vad pappan tycker, hur sonen gör när han "spårar ur".


    Han vägrar duscha efter träning om jag inte gör något för honom som jag redan sagt nej till. 


    Han vägrar ha på  sig något annat än mjukisbyxor även om vi ska på kalas.

    Han vägrar städa sitt rum. 


    Han respekterar inte sina speltider med padda.

    Pappan är för flexibilitet och förhandlingar. Men detta leder här till att det konstant blir tjat om speltider, sovtider, städning, etc här. Och att allt ska förhandlas. Vägrar förhandla om självklara saker som han bara borde göra, vilket leder till utbrott hos sonen som varar i flera timmar.

  • NMFTG
    Tow2Mater skrev 2022-04-01 21:16:41 följande:

    Släpp på dina regler till en lagom nivå, annars kommer barnet flytta heltid till pappa.


    Det är detta som är problemet. Ska inte en 12-åring duscha efter träning? Ska han få sitta hur mycket som helst med sin padda? Ska han själv få välja när han lägger sig (när han dessutom är sömnkänslig och leder till dåligt humör)? Ska jag dela hans äpplen för det gör hans pappa och han vägrar äta äpplen här då jag inte förbudet längre? Ska han inte behöva städa sitt rum (2 ggr per månad)?
  • Tow2Mater

    Hur ser dina tillåtna speltider ut? Läggtider?

    Min pojke duschar inte efter träning, han brukar duscha på morgnarna, och han äger inget annat än mjukisbyxor och mjukisshorts. Ganska fria speltider så länge skola och träningar/matcher skots. Fredag ikväll, midnatt brukar gälla som generell läggdagstid.
    Så jag är på pappans och din sons sida.

  • Anonym (Bobi)
    NMFTG skrev 2022-04-01 21:17:04 följande:

    Han vägrar duscha efter träning om jag inte gör något för honom som jag redan sagt nej till. 


    Han vägrar ha på  sig något annat än mjukisbyxor även om vi ska på kalas.

    Han vägrar städa sitt rum. 


    Han respekterar inte sina speltider med padda.

    Pappan är för flexibilitet och förhandlingar. Men detta leder här till att det konstant blir tjat om speltider, sovtider, städning, etc här. Och att allt ska förhandlas. Vägrar förhandla om självklara saker som han bara borde göra, vilket leder till utbrott hos sonen som varar i flera timmar.


    Duscha - om det inte duschas efter träning så blir det helt enkelt ingen träning. Men det bästa här är nog att prata med träningsledaren om att prata med ALLA barn om vikten av att sköta hygienen efter träningen. Då kommer det även från annan vuxen och någon han säkert ser upp till.

    mjukiskläder på kalas - ta INTE den fajten. Låt honom ha mjukisbyxor.

    städa sitt rum - hans rum hans skit. Stäng dörren så slipper du se det. Kräv bara att disk och smutstvätt kommer ut. 


    speltid på paddan - ta ett snack, kom överens, förhandla. Låt honom få lite mer tid, så länge sömn och skola sköts så låt honom spela. Han tränar ju något så han rör sig ju annars.

    tycker han låter som en normal prepubertal tonåring.

  • Tow2Mater
    NMFTG skrev 2022-04-01 21:21:32 följande:
    Det är detta som är problemet. Ska inte en 12-åring duscha efter träning? Ska han få sitta hur mycket som helst med sin padda? Ska han själv få välja när han lägger sig (när han dessutom är sömnkänslig och leder till dåligt humör)? Ska jag dela hans äpplen för det gör hans pappa och han vägrar äta äpplen här då jag inte förbudet längre? Ska han inte behöva städa sitt rum (2 ggr per månad)?
    ha ha, jag brukar skära äpplena i tunna skivor, både pojken och maken brukar då äta dem... Helt äpple äter han bara ibland i skolan....
  • Anonym (Mamma)
    NMFTG skrev 2022-04-01 21:17:04 följande:

    Han vägrar duscha efter träning om jag inte gör något för honom som jag redan sagt nej till. 


    Han vägrar ha på  sig något annat än mjukisbyxor även om vi ska på kalas.

    Han vägrar städa sitt rum. 


    Han respekterar inte sina speltider med padda.

    Pappan är för flexibilitet och förhandlingar. Men detta leder här till att det konstant blir tjat om speltider, sovtider, städning, etc här. Och att allt ska förhandlas. Vägrar förhandla om självklara saker som han bara borde göra, vilket leder till utbrott hos sonen som varar i flera timmar.


    Först, vi har alla våra olika nivåer för hemmen osv men här är mina tankar.

    Dusch. Släpp det. Det är hans kropp. Om han luktar väldigt mycket kan du be honom duscha, eller annars vara på sitt rum.

    Mjukisbyxor. Släpp det. Det finns gott om människor som skämmer ut sig med fel kläder vid fel tillfällen. Om det är någon riktigt fin middag ska du så klart be honom klä upp sig. eftersom det är så man gör, men vid mer informella träffar kan det kvitta. Och köp inga fler mjukisbyxor.

    Han vägrar städa sitt rum. Är det ohygieniskt eller bara stökigt? Ohygieniskt - tvångsstäda dag X om han inte gör det själv. Stökigt - släpp det. Det finns också hårdare varianter där du ger honom helgen på sig att städa, allt som sedan dräller på golvet åker i en sopsäck.

    Speltider - Stäng av wifi när det är dags att lägga undan. Då lär han inte vara så sugen på att ligga uppe för länge heller.

    Låt sonen förhandla om vissa saker, om det får dig att åtminstone delvis nå dina mål. Vad kan du släppa på? T ex städning: han måste lägga undan alla grejer som dräller men han slipper dammsuga. Han vill fortsätta med paddan, ge honom en kvart till. Han vill inte duscha utan mutor, där skulle jag inte backa för det är honom det drabbar värst om han vill gå omkring och stinka och sådana saker ska han sköta ändå. Och självklart delar man inte äpplen åt en 12-åring! Visa honom var fruktkniven finns istället.

    Men som vi vet fungerar morot bättre än piska! Så här är fler tankar:

    Dusch - Låt honom själv välja ut några fräscha handdukar och duschcremer. Påpeka hur härligt det är att duscha, bli ren och hur man känner sig efteråt.

    Mjukisbyxor - Låt honom själv välja några nya häftiga byxor.

    Städning - Implementera ett system där det finns uttänkt plats för alla hans grejer, kanske också gå igenom för att göra er av med vissa prylar. Systemet måste funka för honom däremot, inte för dig. Påpeka hur härligt det blir att vara på sitt rum när det är städat. Kanske han vill ha något nytt till inredningen där.

    Speltider - Hitta något ni kan göra tillsammans en stund på kvällarna, kanske spela ett spel, se en film eller nåt annat han vill göra, eller bli delaktig i hans värld genom att utmana honom i nån app eller om han håller på med spel.
Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn