• NMFTG

Pappan och jag förstör barnrn

Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Skilde mig från barnens pappa för 3 år sen. Mitt yngsta barn, idag 12 år, har alltid varit lite ?svår?. Men nu har det nått en nivå som är ohållbar. Han spårar bara ut hos mig och inte hos sin pappa. Till saken hör att pappan har efter skilsmässa valt en slappare uppfostran och jag tycker att sonens beteende och mående har blivit sämre de senaste åren, medan pappan tycker att sonen mår bra och han har inga bekymmer med honom. Pappan vill helt enkelt inte samarbete kring regler och jag tycker han gör sonen en otjänst, samtidigt som jag inte klarar av att förklara saker för sonen längre och få han att göra saker för han totalvägrar och går inte att resonera med. Nån som kan ge råd?

• Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn
  • Guldnovan
    Anonym skrev 2022-04-02 10:12:07 följande:
    Exakt, precis.

Det är skrämmande hur allvarligt många ser på dessa "problem". Vad spelar det för roll?
    Mm. Min son är ungefär som ts. Efter att han tillslut blev hemmasittare, låg i sängen ett helt sommarlov och ville dö var inte mjukisbyxor så viktiga längre. 
  • Anonym
    Guldnovan skrev 2022-04-02 10:19:08 följande:
    Mm. Min son är ungefär som ts. Efter att han tillslut blev hemmasittare, låg i sängen ett helt sommarlov och ville dö var inte mjukisbyxor så viktiga längre. 
    Men oj, hur gick det sen?
    Mår han bra idag?
  • Guldnovan
    Anonym skrev 2022-04-02 10:20:29 följande:
    Men oj, hur gick det sen?
    Mår han bra idag?
    Inte suicid längre och kämpar på med IM. Visade sig ha två diagnoser. Aspberger och ADD enligt tidigare benämning. 
  • Anonym (Bobi)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-02 10:02:38 följande:
    Så gör dig av med alla mjukisbyxor och köp andra kläder! Så svårt är det inte. Han är 12 år, det är du som fortfarande ska ta ansvar för inköpen, särskilt om han inte kan välja bra kläder.

Öppna och vädra. Det går som sagt att köra hårdare metoder. Lägg tillbaka hans saker i hans rum om det är där de ska vara. Sånt som han inte städar undan går i soppåse nästkommande måndag. Och eftersom det är en hälsofråga så måste du städa åt honom om han inte gör det själv.

Det går faktiskt att göra sig av med paddan, den är inte livsviktig. Vad gör han ens på den? Håller han på med bra appar som språkutveckling mm är det ok men att bara slöa bort tre timmar känns inte särskilt konstruktivt.
    Eller låt honom använda mjukisbyxor vad är problemet? Det finns faktiskt fina mjukisbyxor att använda. Vilka kläder ens barn sätter på sig får man sluta bestämma om när de börjar bli runt 3-4 år så länge det är helt rent och efter säsong.
    Särskilt för tonåringar är kläder ett viktigt uttryck.

Det är olagligt att slänga andras saker.

Du sitter aldrig själv med mobil, padda eller dator och slöar bort tid? Det kan faktiskt vara skönt att få slöa bort tid efter skola, jobb, måsten för ALLA. 
  • Anonym (Bobi)
    Anonym skrev 2022-04-02 10:10:54 följande:
    Att frivilligt dra in soc i sin familj är det absolut sista man ska göra.
    Detta var det sämsta råd i mannaminne.
    Beror väl på vi har haft en del kontakt med dem och de är ENBART hjälpsamma. Finns tex stöd till föräldrar som inte hamnar i någon dator eller journal utan är bara muntliga möten som inte syns någonstans i deras system.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bobi) skrev 2022-04-02 10:37:58 följande:
    Eller låt honom använda mjukisbyxor vad är problemet? Det finns faktiskt fina mjukisbyxor att använda. Vilka kläder ens barn sätter på sig får man sluta bestämma om när de börjar bli runt 3-4 år så länge det är helt rent och efter säsong.
    Särskilt för tonåringar är kläder ett viktigt uttryck.

Det är olagligt att slänga andras saker.

Du sitter aldrig själv med mobil, padda eller dator och slöar bort tid? Det kan faktiskt vara skönt att få slöa bort tid efter skola, jobb, måsten för ALLA. 
    Nej det finns inga "fina" mjukisbyxor och jag sa inte att ts skulle faktiskt slänga sakerna.
  • Anonym (Bobi)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-02 10:40:24 följande:
    Nej det finns inga "fina" mjukisbyxor och jag sa inte att ts skulle faktiskt slänga sakerna.
    Smaken är väl som baken, jag tycker att det finns mjukisbyxor som är helt ok i alla lägen för barn att använda.
  • Anonym
    Guldnovan skrev 2022-04-02 10:24:12 följande:
    Inte suicid längre och kämpar på med IM. Visade sig ha två diagnoser. Aspberger och ADD enligt tidigare benämning. 
    Vet inte vad IM betyder men det spelar kanske mindre roll.
    Hoppas att han finner sig själv och ett bättre mående.

I jämförelse så är mjukisbyxor och lite svett ingenting. Jag önskar att folk kunde inse det istället för att vända upp och ner på världen pga skitsaker.

Kram till dig.
  • Anonym
    Anonym (Bobi) skrev 2022-04-02 10:40:14 följande:
    Beror väl på vi har haft en del kontakt med dem och de är ENBART hjälpsamma. Finns tex stöd till föräldrar som inte hamnar i någon dator eller journal utan är bara muntliga möten som inte syns någonstans i deras system.
    Det är vad du tror...
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-02 10:40:24 följande:
    Vad menade du med att göra sig av med om du inte menade att slänga?
    Det är lika olagligt att ge bort andras saker.

Man är inte utan rättigheter för att man inte är myndig.
Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn