• Amandatjejen

Att vara med någon från en annan kultur..

Hej,
    För 6 år sedan träffade jag min nuvarande kille. Vi har alltså varit ihop i 6 år, och bor ihop. Jag älskar honom extremt mycket och ser kanske en framtid med honom. Varför jag skrev just ?kanske? är för att han är från en annan kultur och religiös. 

När jag träffade honom för 6 år sedan så var vi båda ute och festade, det var en sommarkväll och jag hade en kort klänning, jag tog shots och fest rökte med mina vänner och hade roligt. Så han träffade mig så. Han såg ju på mig vilken typ av tjej jag är.

Klipp till att allt har varit bra men nu har han förändras, till exempel så får jag inte ha dom där korta klänningarna längre, ?visst? sa jag för jag tänkte att det har väl bara med respekt att göra. Han tyckte heller inte att jag ska röka, och inte dricka och det har känts FINE för min festperiod är ändå slut och jag är inte tonåring längre.

Men nu vet jag inte om jag börjar tappa bort mig själv, det är ramadan nu och vi bor ihop och han vill att jag också fastar och jag gör det nu. Men det känns lite konstigt..det känns så långt ifrån det som är ?jag?. Visst har jag väl försökt tro på gud när jag var yngre och jag tror på gud men jag vet inte vad jag tycker om att fasta en hel månad. Och då blev han besviken när jag sa det. Det konstiga är att jag har tjejkompisar som är med killar från andra kulturer och dom har varit ihop längre och dom får minsann klä sig hur dom vill, dom dricker och gör inte ramadan. 

En annan sak som han börjat med det senaste året är att han börjat be mig föra över hela min lön till honom varje månad. Och sen om jag vill gå ut och göra något med en kompis måste jag be om lov att få kanske 200 kronor. Och ibland kan han säga att han tycker att jag ska stanna hemma. Och jag är den som alltid handlar mat så då måste jag också be om lite pengar att få handla mat. Det får mig att känna mig som ett barn.

Är det någon som varit med någon från en annan kultur? Kommer det bara bli värre och värre? Eller har ni tagit er ut från ett sånt förhållande? 

(jag har träffat hans föräldrar och han säger att det inte finns en utväg för mig nu, att det kommer vara vi resten av livet), så trodde jag absolut inte att det skulle vara. Det är så annorlunda från min familj och hur jag är uppväxt, jag är en helt vanlig svensk och kanske varit naiv..

• Svar på tråden Att vara med någon från en annan kultur..
  • Anonym (Tänk efter)

Åhh... jag blir rädd för din skull. Det jag skulle råda är:

* Tänk efter vad som är viktigt för DIG i ditt liv!

En del som har den islamiska tron och praktiserar på ett konservativt sätt är förtryckande, begränsande och ett hot mot jämställdhet och demokratin.

Är inte du en myndig kvinna med rätten att bestämma över dig själv, din kropp, din ekonomi? Varför ska du behöva lämna över din lön som du tjänat ihop till din kille? Är han din chef? Skulle han acceptera att det vore tvärtom? Han vill att du fastar och följer hans religion, skulle han följa dina sedvänjor exempel äta griskött (om du gör det)?
    Han håller långsamt på att förändra dig till en människa utan egen vilja och eget liv. Du behöver planera för att lämna honom snarast möjligt, han hotar ju dig och sådant ska inte finnas i ett förhållande. 
    Ta hjälp av släkt, vänner, kvinnoorganisationer. Fort. Jag hoppas att ni inte har barn ihop. Dom blir ett vapen mot dig. Snälla följ din magkänsla och ta dig ur detta.

• Ocdmänniska

Det där handlar ju inte bara om att vara tillsammans med någon från en annan kultur, det där handlar om att din pojkvän försöker styra dig, helt och hållet. 
    Ser du när du läser allt detta hur långt det har gått? Låt aldrig någon annan människa styra vad du får och inte får göra.

• Xenia
    Amandatjejen skrev 2022-04-02 13:07:46 följande:
    Att vara med någon från en annan kultur..

Hej,
    För 6 år sedan träffade jag min nuvarande kille. Vi har alltså varit ihop i 6 år, och bor ihop. Jag älskar honom extremt mycket och ser kanske en framtid med honom. Varför jag skrev just ?kanske? är för att han är från en annan kultur och religiös. 

När jag träffade honom för 6 år sedan så var vi båda ute och festade, det var en sommarkväll och jag hade en kort klänning, jag tog shots och fest rökte med mina vänner och hade roligt. Så han träffade mig så. Han såg ju på mig vilken typ av tjej jag är.

Klipp till att allt har varit bra men nu har han förändras, till exempel så får jag inte ha dom där korta klänningarna längre, ?visst? sa jag för jag tänkte att det har väl bara med respekt att göra. Han tyckte heller inte att jag ska röka, och inte dricka och det har känts FINE för min festperiod är ändå slut och jag är inte tonåring längre.

Men nu vet jag inte om jag börjar tappa bort mig själv, det är ramadan nu och vi bor ihop och han vill att jag också fastar och jag gör det nu. Men det känns lite konstigt..det känns så långt ifrån det som är ?jag?. Visst har jag väl försökt tro på gud när jag var yngre och jag tror på gud men jag vet inte vad jag tycker om att fasta en hel månad. Och då blev han besviken när jag sa det. Det konstiga är att jag har tjejkompisar som är med killar från andra kulturer och dom har varit ihop längre och dom får minsann klä sig hur dom vill, dom dricker och gör inte ramadan. 

En annan sak som han börjat med det senaste året är att han börjat be mig föra över hela min lön till honom varje månad. Och sen om jag vill gå ut och göra något med en kompis måste jag be om lov att få kanske 200 kronor. Och ibland kan han säga att han tycker att jag ska stanna hemma. Och jag är den som alltid handlar mat så då måste jag också be om lite pengar att få handla mat. Det får mig att känna mig som ett barn.

Är det någon som varit med någon från en annan kultur? Kommer det bara bli värre och värre? Eller har ni tagit er ut från ett sånt förhållande? 

(jag har träffat hans föräldrar och han säger att det inte finns en utväg för mig nu, att det kommer vara vi resten av livet), så trodde jag absolut inte att det skulle vara. Det är så annorlunda från min familj och hur jag är uppväxt, jag är en helt vanlig svensk och kanske varit naiv..

Gör slut, det kommer bara att bli värre. 

Han kanske tycker att det är svårt för honom att fasta om  du inte gör det. Men du är inte muslim och ska inte behöva fasta. Säg till honom att han visste att du inte är muslim när han valde dig. Vill han absolut ha en tjej som lever som en muslim, så får han välja en sådan.

Ännu värre är att han kräver att du ska lämna över din lön till honom. Du kommer alltså att bli helt beroende av honom. Om du vill lämna honom i framtiden så har du inga pengar. Hur kan du ens tänka på att gå med på något sådant?

Du kan säga till honom att enligt gammal svensk sed så lämnade mannen lönen till sin fru som såg till att det nödvändiga betalades (hyra och mat) och sedan lämnade en liten fickpeng till mannen att göra vad han ville med. Vill inte han gå med på det, ska du inte gå med hans upplägg heller.

Nej, lämna honom. Vad ska du göra om ni får barn ihop? Han kommer att kräva att söner ska omskäras. Döttrar ska bära hijab och får inte umgås med några vänner och absolut inte ha killkompisar. Så vad du inte gör nu, kommer att förstöra ditt liv och även dina barns liv.
  • Anonym (65)
    Nu är inte jag själv svensk men kommer från liknande kultur och kan direkt säga att nej, det kommer inte stanna där eller bli bättre. Först är det små kommentarer om din klädsel och förbud som kanske inte låter så farligt, och tillslut står man där och måste få sin klädsel godkänd varje gång man ska ut.

Ni har inga barn som gör det svårare att lämna eller liknande så det blir mycket enklare för dig att lämna nu istället för att känna efter eller tro att det kanske blir bättre för det kommer det inte bli.

De här kraven utvecklas hela tiden för att du ska bli en "perfekt" kvinna i hans ögon som han själv format och det är helt omöjligt att lyckas förändra på sig så mycket, tro mig. Det kommer inte heller få dig att må bra psykiskt.

Och vad du än väljer att göra, skaffa inte barn med honom!! 
  • Anonym (+++)

Du menar alltså att du gick med på att föra över din lön? VARFÖR?????? Var det inget i det som du tyckte var konstigt. 

• Anonym (Sia)

Det där beteendet har inget med kultur att göra. Det finns män och kvinnor i alla kulturer med sjukligt kontrollbehov. 

Frågan är om du vill leva undergiven på det viset eller ej för all framtid? För han kommer mest troligt inte att ändra sitt beteende. 

Du är inte fast. Du kommer inte behöva dras med honom om du inte själv väljer det. Hade ni haft barn ihop så blir man fast på ett sätt med medföräldern men du är inte fast i förhållandet. Man har alltid ett val. 

Mitt råd är fly för livet! 

• Anonym (Var rädd om dig)

Min mamma hade det så, inte att pappa hade en annan kultur men han var kontrollerande. Hela hennes lön gick till hans konto, hon var fast, kunde inte handla vad hon ville, ta bussen, inte ens lämna honom, hon hade inget kvar.
    Var rädd om dig, för inte över pengar. Det är dina! Du ska kunna göra vad du vill. 

• Gameofthrones

Det finns olika islamiska bakgrunder, moderna, religiösa och extremt.

Det finns bra människor det får man inte glömma och det gäller alla kulturer och religioner

Men när han ber dig föra över pengar till hans konto han vill ha dig under kontroll. Det här ska du ta som en varningsflagga. Går ni barn sen då kommer ni besöka hans hemland och när ert kommer till en viss ålder få kommer han ta barnen till hemlandet. Oftast så går det till om han nu kommer ta kontrollen över dig. 

Det finns kvinnojourer för just detta. Hedersrelaterat. De som sitter i kvinnojourer är nog duktiga på sitt arbete och de har nog förmodligen kvinnor som har en bred erfarenhet just när det gäller kulturkrockar speciellt om Islamiska bakgrunder. 

Du borde backa ta dig ur. Nu!

www.hedersfortryck.se/

• Gameofthrones
    Hur många hedersmord har skett i Sverige?
    Det finns inga exakta siffror på hur många i Sverige som lever i hedersvåld och förtryck. Uppskattningar som gjorts av forskare pekar på att minst 200 000 unga i Sverige har en sådan tillvaro, men att mörkertalet troligen är stort.5 mars 2020
Svar på tråden Att vara med någon från en annan kultur..