• Anonym (lata dagar)

Nytt jobb efter sommaren. Säga upp mig eller semester över sommaren

Om inget oförutsett inträffar kommer jag skriva på papper för mitt nya jobb under veckan och efter det ska jag säga upp mig. Jag har uppsägningstid på 3 mån (= början av juli) men eftersom jag vill ha semester och den nya arbetsgivaren kommer ha svårt att sätta mig i arbete under sommaren kom vi överens om att jag ska börja v32 när alla börjar komma tillbaka.

Planen på mitt nuvarande jobb är att jag går på semester 1/7 och sen är tillbaka på jobbet runt månadsskiftet juli/augusti. Min första vecka tillbaka är planen att jag ska jobba själv med undantag för en sommarjobbare, sen börjar övriga gruppen komma tillbaka.

Min chef har möjlighet att inte bevilja mig semester men jag har även möjlighet att sluta i början av juli och sen leva på mina utbetalade sparade semesterdagar. Som jag ser det tjänar alla på att jag tar semester snarare än att sluta men hjälp mig med argument om min chef inte ser det på samma sätt!

• Svar på tråden Nytt jobb efter sommaren. Säga upp mig eller semester över sommaren
  • Anonym (Ellen)

Semester är i sig semesterlönegrundande. Så på det viset kan man tjäna på att stå kvar i tjänst.
    Men sen är också frågan vilket semesterår ni har och hur många betalda dagar du kommer att ha i sommar? Så att du vet att du verkligen har tillgång till så många dagar som du nu räknar med? Det kan bli en tråkig överraskning annars.
    Bestäm hur du vill göra och sen säg upp dig nu snart ändå.
    Alltså, även om du har 3 mån uppsägningstid så behöver du inte säga upp dig på dagen 3 mån innan du själv vill sluta. Utan du kan ju säga upp dig 5 mån innan och bara vara tydlig med att detta är min sista dag i anställning. Så ger du din chef möjligheten att komma igång med rekrytering redan nu.

• Anonym (lata dagar)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-04-03 08:46:45 följande:

Semester är i sig semesterlönegrundande. Så på det viset kan man tjäna på att stå kvar i tjänst.
    Men sen är också frågan vilket semesterår ni har och hur många betalda dagar du kommer att ha i sommar? Så att du vet att du verkligen har tillgång till så många dagar som du nu räknar med? Det kan bli en tråkig överraskning annars.
    Bestäm hur du vill göra och sen säg upp dig nu snart ändå.
    Alltså, även om du har 3 mån uppsägningstid så behöver du inte säga upp dig på dagen 3 mån innan du själv vill sluta. Utan du kan ju säga upp dig 5 mån innan och bara vara tydlig med att detta är min sista dag i anställning. Så ger du din chef möjligheten att komma igång med rekrytering redan nu.

Vi har kalenderår och jag har sparade dagar sen tidigare år. Har även 35h komp att ta ut så möjlighet att vara ledig med ersättning finns utan tvekan. Räknar med att få semesterersättning utbetald i pengar oavsett hur jag gör.
  • Anonym (lata dagar)

Säga upp mig kommer jag alltså göra så fort jag skrivit på papper oavsett, det handlar bara om ifall jag ska säga upp mig med tidigast möjliga slutdatum eller om lagom tills nya jobbet börjar.

• EpicF
    Anonym (lata dagar) skrev 2022-04-03 08:58:37 följande:

Säga upp mig kommer jag alltså göra så fort jag skrivit på papper oavsett, det handlar bara om ifall jag ska säga upp mig med tidigast möjliga slutdatum eller om lagom tills nya jobbet börjar.

Alltid bäst att inte ha klapp mellan anställningarna. Säg upp dig så att du har sista dagen dagen (eller helgen) före du startar nya jobbet. 
  • nnnnnnnn

Kör utan glapp i perioderna, lita på att din nuvarande chef inte kommer jävlas med dej utan låta dej ha semestern som överenskommet. Skulle det inte bli så är det dags att koppla in facket och se till att du får ut din semester som du har rätt till.

• Mantrasina

Absolut undvika att du står utan anställning någon period alls. Oavsett om du klarar dig ekonomiskt eller ej, så innebär ett glapp att du tappar SGI etc. Det kanske inte känns som ett problem nu, men det är dumt att ta den risken. Vem vet, du kanske blir långtidssjukskriven pga olycka eller sjukdom under hösten. 

• Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2022-04-03 09:11:58 följande:
    Kör utan glapp i perioderna, lita på att din nuvarande chef inte kommer jävlas med dej utan låta dej ha semestern som överenskommet. Skulle det inte bli så är det dags att koppla in facket och se till att du får ut din semester som du har rätt till.
    Håller med
  • Anonym (lata dagar)

Tack för era tankar och tips! Då gör jag så Glad

Svar på tråden Nytt jobb efter sommaren. Säga upp mig eller semester över sommaren