• Trollis1987

    Dotter som gör mig GALEN!

    Okej. Så min 15 åriga dotter har fått diagnosen tvångstankar och autism light (ska in på fortsatt utredning). 
    Ett stort problem är mat. Hon tänker på mat hela tiden. Gråter för att hon ätit för mycket osv. (Inte överviktig alls). 


    Hon sitter aldrig bredvid mig i soffan på kvällen,utan äter i köket. Glass,chips,kakor osv. Jag blir dum i huvudet av att hon äter så mycket och sen nästa dag gnäller och gråter för att hon överätit! Men vet inte längre vad vi ska ta oss till. Det är just smyggrejen  som stör. Och att hon inte sätter sig i soffan med mig,utan sitter i köket eller sitt rum. 


    Det känns inte sunt. Någon som har nåt tips? Råd? Hur skulle ni hantera situationen?!

  • Svar på tråden Dotter som gör mig GALEN!
  • Anonym (Ss)

    Har svårt att ge råd utifrån hennes diagnos men jag skulle sagt ifrån angående maten.
    Mina barn får inte äta fritt av sånt utan att fråga först. Och det vore nog hjälpsam för henne om det inte var fritt efter dom hon sen mår dåligt. 

  • Grey Man

    Fattar inte. Har så många frågor 

    Hon vill inte sitta med dig i soffan utan sätter sig vid matbordet och äter? Äter du i soffan? Kan du inte bara flytta dig till matbordet och möta henne där?

    Var får hon allt godis och alla kakor och chips från? Köper hon detta själv och förvarar på rummet? Är det du som köper så sluta köp.

    Hur ser resten av familjesammansättningen ut? I din trådstart får man intrycket att det bara är ni två.

  • Trollis1987

    Vi är 2 vuxna och 5 barn,(hon är äldst och den yngsta en bebis)så att inte köpa hem sånt känns inte som en idé,de andra måste ju få liksom. Jag funderar på att säga åt henne att det hon ska äta får hon äta kl 21. Sen är det slut. 


    Och ja jag har sagt stopp utifrån att hon efter ätandet mår dåligt. Ska även ta upp det på bup,men det är en månad kvar till det besöket så måste hitta på något nu ,jag vet bara inte vad,och min man tycker att hon måste ju få äta haha!

    Jag vet inte. Vill inte skapa mer problem,men att inte göra något åt detta smyg/nattåtandet känns oansvarigt. Men vad!???!

  • Anonym (Lilla S)

    Här behövs ordentligt med proffesionell hjälp tror jag så att det blir bra.

    Om hon har tvångstankar är ju förmodligen ätandet en del i det och då hjälper det ju inte att bara säga till henne.
    Det gäller ju att ta reda på vad ätandet har för funktion, är det en del av själva tvånget eller är det en del av strategin för att klara av tvånget? 

    2 helt olika saker.

    Sen behöver ni ju stöd i hur hennes autism påverkar för det gör ju säkert att hon har lättare att låsa sig och har svårare att ta till sig nya strategier.

    Och ni måste väl inte ha sånt som chips/godis/glass hemma hela tiden?
    Är ju inte nyttigt för nån att äta varje dag.
    Köp samma dag som ni ska äta det och köp bara i sådan mängd att det går åt.

  • Anonym (oooo)

    Det är vanligt att personer med autism vill äta i fred. Det blir för jobbigt att sitta med andra som äter, tittar på varann och ska prata med varann. De har helt enkelt fullt sjå med att sköta sin mat och de vill gärna göra något under tiden, tex se på sin mobil (inte alla förstås). Får många intryck helt enkelt. 

    Har egna vuxna barn med diagnosen och de blir tokstressade de gånger vi säger att de ska äta med oss (tex på kalas). Ja har fått lära mig att det inte är värt deras hälsa att tvinga dem att sitta med om det är många vid bordet. Även när det bara är vi i familjen så är det svårt att få dem med på det. 

    TS, just det där med att äta ifred får du nog stå ut med. Däremot att vräka i sig allt det där onyttiga du nämner är väl inte så bra kanske. Köp inte hem sånt? 

  • Jemp
    Trollis1987 skrev 2022-04-03 08:36:45 följande:
    Dotter som gör mig GALEN!

    Okej. Så min 15 åriga dotter har fått diagnosen tvångstankar och autism light (ska in på fortsatt utredning). 
    Ett stort problem är mat. Hon tänker på mat hela tiden. Gråter för att hon ätit för mycket osv. (Inte överviktig alls). 


    Hon sitter aldrig bredvid mig i soffan på kvällen,utan äter i köket. Glass,chips,kakor osv. Jag blir dum i huvudet av att hon äter så mycket och sen nästa dag gnäller och gråter för att hon överätit! Men vet inte längre vad vi ska ta oss till. Det är just smyggrejen  som stör. Och att hon inte sätter sig i soffan med mig,utan sitter i köket eller sitt rum. 


    Det känns inte sunt. Någon som har nåt tips? Råd? Hur skulle ni hantera situationen?!


    Klart inte hennes ätstörning är sund. Står ni i kö för hjälp även för den?
  • Anonym (E)
    Trollis1987 skrev 2022-04-03 09:19:27 följande:

    Hon ser sina serier i telefonen/plattan. Ibland ser vi ihop. Dock gillar hon verkligen sitta i köket 


    Varför skulle hon sitta med er och varför är det ett sånt fokus i denna situation att hon sitter i köket eller på sitt rum? Helt normalt att inte vilja hänga med sin familj som innehåller småbarn i den åldern och verkligen inte konstigt om det är ASD i bilden. Låter inte som att hon ens smyger utan helt enkelt inte äter där ni är.


    Känns som att allt fokus är på helt fel saker...


    Det är inte svårt att minska tillgången till snacks trots andra barn men samtidigt måste hon få äta vilket gör att ni kanske kan göra goda mellanmål tillsammans för att ha på kvällen (och för de andra barnen)

  • Räkan77

    Ni måste släppa på allt som inte är direkt nödvändigt, viktigt att inte skapa onödiga konflikter. Har hon fått en autism diagnos så har ni rätt att få hjälp från habiliteringen. Läs på kring Asperger som hon förmodligen har. Ni kan inte utgå från att hon ska bete sig som en vanlig 15-åring. I det här läget behöver ni curla henne så hon orkar med skolan. 

  • Anonym (S)
    Trollis1987 skrev 2022-04-03 09:17:48 följande:

    Vi är 2 vuxna och 5 barn,(hon är äldst och den yngsta en bebis)så att inte köpa hem sånt känns inte som en idé,de andra måste ju få liksom. Jag funderar på att säga åt henne att det hon ska äta får hon äta kl 21. Sen är det slut. 


    Och ja jag har sagt stopp utifrån att hon efter ätandet mår dåligt. Ska även ta upp det på bup,men det är en månad kvar till det besöket så måste hitta på något nu ,jag vet bara inte vad,och min man tycker att hon måste ju få äta haha!

    Jag vet inte. Vill inte skapa mer problem,men att inte göra något åt detta smyg/nattåtandet känns oansvarigt. Men vad!???!


    De andra behöver inte heller äta skräpmat, så köp bara hem lite till helgen. 
Svar på tråden Dotter som gör mig GALEN!