Inlägg från: Anonym (Klimatsmart.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klimatsmart.)

Vad kostar det att ha bil?

som det är nu hur jag el-bil max en dag i månaden. Det kostar 600:- 
    Jag skulle egentligen behöva bil lite oftare, dels för att kunna köra barnen till matcher och dels för att kunna övningsköra med ett av barnen. Det känns dyrt att hyra bil för att kunna köra till fotbollsmatch. Än så länge har jag tiggt skjuts av andra föräldrar men i längden känns det dumt.  

Jag är ensam med tre barn så ibland skulle det vara väldigt praktiskt med bil  

Vad kostar det ungefär att ha en billig bil per månad om man kör ca 8mil /mån? Helst elbil men det blir nog för dyrt.
    Vad har du för bilkostnad per månad?

• Svar på tråden Vad kostar det att ha bil?
  • Anonym (Klimatsmart.)
    Anonym (pippi) skrev 2022-04-03 10:11:03 följande:

Har du skrivit fel? Ska du bara köra 8 mil per månad? I så fall skulle jag inte skaffa bil alls. 
    Själv kör jag 6 mil per dag, 5-6 dagar i veckan så jag har bil. Det är urusla bussförbindelser där jag bor så jag är tvungen att ha bil. 
    Jag har en bil som är billig i drift, drar ca 0,6 liter milen. Den köptes kontant för 15 år sen, tror jag betalade ca 6.000 kr för den då. Förutom bränslekostnader kostar bilen mig ca 8.000-10.000 kr per år i försäkring, service, köp av delar osv. Jag behöver aldrig lämna in bilen till verkstad, har en som fixar på min bil när det behövs och det drar ner kostanden. 

8-20 mil kanske det är snarare. kan bli några längre resor några gånger om året Men det varierar mycket. 
  • Anonym (Klimatsmart.)
    Anonym (Tänk) skrev 2022-04-03 22:15:59 följande:
    Hur motiverar du att äga en bil när du ska köra så lite? 
    Det är väl egentligen inte motiverat. Grejen är att som det är nu tackar jag ofta nej till borta-matcher och liknande för det känns så dyrt att betala 600. Jag vill höra lite hur mycket barnfamiljer normalt lägger på bil och kanske bli lite peppad att verkligen hyra bil även för småsaker. Upp till 1 mil cyklar gärna men många matcher och även en del kompisar är det längre ändå. 
  • Anonym (Klimatsmart.)

Tack. Kanske runt 2000 är normalt då för någon som inte bilpendlar till jobbet utan kör då och då. Då kan jag hyra bil 3 dagar i månaden och ändå komma under det. Känns bra. tack. 

Svar på tråden Vad kostar det att ha bil?