• Majonn­äs
    Sun 3 Apr 2022 15:33
    3164 visningar
    5 svar
    5
    3164

    Kan bara få ett barn

    Vi kan inte få fler barn än det vi har nu och egentligen är jag jättenöjd med barnet vi har , men tänker att när hon är vuxen kommer sakna syskon. Nyligen gick en förälder bort till mig och det fick mig återigen fundera över det här. Vi har ju inget val egentligen och är ju nöjd. Men tänker det är synd om henne som får hantera allt ensam när vi går bort osv
    jag hoppas ju såklart hon har andra i närheten då som stöttar men man vet ju aldrig.
    Någon som kan få ner mitt dåliga samvete lite ?  Får ångest av det här.

  • Svar på tråden Kan bara få ett barn
  • Sun 3 Apr 2022 16:03
    #1
    +1

    Jag är ensambarn och har aldrig saknat ett syskon. 


    En del som har syskon har stor glädje av dem medan andra mesta bara bråkar. Många har inte kontakt alls i vuxen ålder. 


    troe inte ert barn kommer sakna ett syskon om ni ser till att engagera er själva i barnet, bjuder hem kompisar och ser till att ert barn har bra aktiviteter osv.

  • Anonym (A)
    Sun 3 Apr 2022 16:25
    #2
    Majonnäs skrev 2022-04-03 15:33:46 följande:
    Kan bara få ett barn

    Vi kan inte få fler barn än det vi har nu och egentligen är jag jättenöjd med barnet vi har , men tänker att när hon är vuxen kommer sakna syskon. Nyligen gick en förälder bort till mig och det fick mig återigen fundera över det här. Vi har ju inget val egentligen och är ju nöjd. Men tänker det är synd om henne som får hantera allt ensam när vi går bort osv
    jag hoppas ju såklart hon har andra i närheten då som stöttar men man vet ju aldrig.
    Någon som kan få ner mitt dåliga samvete lite ?  Får ångest av det här.


    Känns som att du tror att med ett syskon ska allt lösa sig av sig själv, ni ska slippa göra jobbet själv. Men det är ju ingen garanti, syskonen kanske inte gillar varandra när de är vuxna.  Ni som föräldrar har ett stort ansvar ert barn får andra nära personer i sin närhet att knyta an till. Kusiner, andra släktingar, vänner osv.
  • Anonym (Släkt­)
    Sun 3 Apr 2022 17:00
    #3

    Jag har en halvsyster, men noll kontakt sen många år. Så syskon är ju ingen garanti för en bra relation eller kontakt ändå. Om syrran ens lever när mamma dör kommer allt ändå hänga på mig. Vilket är okey.
    En kusin till mig är ensambarn. Fast hennes mamma var ung när hon föddes blev det inga fler barn. Hon har aldrig nånsin beklagat sig över det.

  • Anonym (Tinti­n)
    Mon 4 Apr 2022 09:25
    #4

    Jag håller med ovanstående, syskon är ingen garanti.
    Även om ni hade haft tre barn så kunde de visa sig om 20 år att två av dem har god kontakt men att den tredje har hittat sin absolut bästa och närmaste person i en vän som hen träffar under mellanstadiet och sen har vid sin sida för resten av livet. Man kan önska saker för sina barn, att de (om man har flera) ser värdet av varandra och relationen. Men också att man lär dem hur viktiga relationer är generellt så att de har ett nät av människor omkring sig när de behöver bolla viktiga frågor eller drabbas av dödsfall i familjen till exempel.
    Du ska inte ha ångest över det här, det här är så som det blev i er familj!
    Det vi har tyckt varit viktigt för vårt barn (också ett endabarn) är tät och bra kontakt med kusiner i samma ålder samt kompisar i skolan. Vi har mer än gärna tillåtit kompisarna att komma hit. Och även om barnets kusiner inte bor nära så pratar vi ofta med varandra i telefon och på skype, pratar om vardagen, enkla saker. Sånt som skapar relationer.
    Man kan inte alltid styra hur många barn man får men man kan försöka lära barnet värdet av relationer. 

  • Mon 4 Apr 2022 09:53
    #5

    Det är alltid bra att ha någon nära man kan lita på. Blod brukar vara tjockare än vatten.

    Försök skapa bra kontakt med några släktingar. Nu har jag visserligen syskon som jag har bra kontakt med. Men jag har även flertal kusiner som jag också har bra kontakt med. Jag känner djup gemenskap med mina kusiner och det är antagligen ömsesidigt.

Svar på tråden Kan bara få ett barn