• Anonym (fundersam)

Stå för halva resekostnaden?

Jag och barnens pappa har varit separerade sedan 6-7 år tillbaka. När vi separerade valde pappan att flytta 8 mil bort, till en grannstad där han kommer ifrån ursprungligen. Vi har annars bott i min stad i över 12 år och barnen har sitt liv här. 
    Nu frågade pappan mig om inte jag kan stå för halva barnens resekostnad från han till skolan som är i min stad, dvs halva kostnaden på ett månadskort (som är 1500kr/mån/barn). Tidigare har han skjutsat barnen fram och tillbaka på hans veckor (2 veckor i månaden) då hans jobb har kontor i min stad men nu kom då denna fråga upp. Hur hade ni gjort.
    Jag frågade då om möjligheten till att vi i stället kan skriva barnen på hans adress och på så vis  få skolkort. han skulle kolla upp den frågan.
    Barnen har inte behov av skolkort från min bostad utan ena barnet går och andra går i gymnasiet och har då automatiskt skolkort. 

Hur skulle ni ha resonerat?

• Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?
  • Anonym (fundersam)

Vill också tillägga att han nu ska vara föräldraledig och vill därför slippa pendla, därav hans önskan om att barnen ska ta sig själva till skolan (10 & snart 17 år gamla)

• Guldnovan

Jag tycker han självklart står för resorna själv. Du ska inte betala för hans veckor. Han flyttade. Jag skulle vägra. 

• Friger

Räkna inte med att ungarna få går kvar i skolan om de flyttar från staden. (skriva på hans adress)

Har ni provat att ansöka om skolkort och bara förklara läget? Det är ju inte så att ni försöker luras eller något sådant. Får ni ett avslag så överklaga till förvaltningsrätten.

• Anonym (X)

Det är inte alls säkert att barnen får skolkort i hans kommun när du bor på gångsavstånd till skolan. Har han valt att flytta så långt bort så får han stå för det valet, dvs betala resorna själv. Så kolla upp det innan ni ändrar folkbokföringen.

Annars hade jag sagt att han får betala själv. Han valde att flytta 8 mil trots både barn och arbete på orten han flyttade ifrån.

• Anonym (A)
    Räkna inte med att ungarna få går kvar i skolan om de flyttar från staden. (skriva på hans adress)

Tänkte detsamma. Två barn i dotterns klass har blivit nekade fortsatt skolgång pga flytt till annan kommun.
  • Anonym (oooo)

Viktigt tror jag att ni kollar med kommunerna om vad som gäller. Om barnen blir skrivna i en annan kommun så hör de egentligen inte till den skolan de går på, längre. Sen tror jag nog skolor låter barn som redan går där, fortsätta. 

Man kan i många kommuner få busskort ändå. (Det står något om detta på min kommuns hemsida och där står att det inte ska spela någon roll var barnen är skrivna om de har behov av busskort, men det är nog inom samma kommun). Ni kan ringa till de som handhar busskorten i din kommun och fråga hur man gör om barnen byter adress pga att den andra föräldern bor på annan ort. 

• sextiotalist

Jag tycker att barnen kan bo hos dig under veckorna, så de slipper så långa pendlingar i onödan. Sedan kanske förlänga tiden hos sin pappa istället, när de är där. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (oooo) skrev 2022-04-04 10:27:39 följande:

Viktigt tror jag att ni kollar med kommunerna om vad som gäller. Om barnen blir skrivna i en annan kommun så hör de egentligen inte till den skolan de går på, längre. Sen tror jag nog skolor låter barn som redan går där, fortsätta. 

Man kan i många kommuner få busskort ändå. (Det står något om detta på min kommuns hemsida och där står att det inte ska spela någon roll var barnen är skrivna om de har behov av busskort, men det är nog inom samma kommun). Ni kan ringa till de som handhar busskorten i din kommun och fråga hur man gör om barnen byter adress pga att den andra föräldern bor på annan ort. 

Ska kolla med min kommuns policy. Kan vara bra hursomhelst då jag köpt hus i min kommun men inflytt är inte förrän nästa sommar och därför måste vi flytta in i en hyres tillfälligt i en annan kommun pga brist på hyres i min nuvarande kommun (båda inom samma län)...barnens pappa bor i ett annat län. För dottern är min flytt oviktig då hon har skola i kommande kommun men sonen måste verkligen gå kvar i sin skola pga särskilda behov osv. 
  • Anonym (fundersam)
    sextiotalist skrev 2022-04-04 10:29:39 följande:

Jag tycker att barnen kan bo hos dig under veckorna, så de slipper så långa pendlingar i onödan. Sedan kanske förlänga tiden hos sin pappa istället, när de är där. 

Det är inte ett alternativ då sonen tar mycket energi och vi behöver kunna ladda batterierna. För mig är det viktigt att barnen är med sin pappa lika mycket. Vår dotter väljer litegrann om hon vill stanna någon dag längre eller kortare men sonen behöver struktur. 
  • Anonym (fundersam)
    Guldnovan skrev 2022-04-04 10:18:34 följande:

Jag tycker han självklart står för resorna själv. Du ska inte betala för hans veckor. Han flyttade. Jag skulle vägra. 

Såhär känner jag rent spontant och han lägger då bollen hos mig .. tex så skrev jag att dottern ville ha nya (dyrare) skor (hon får nya skor en gång om året så det kan vara värt) och jag frågade om vi kunde dela på den kostnaden, svaret blev att han inte hade råd för han måste ensam lägga för resekostnader .. tråkigt tycker jag. då kommer det bli så att dottern och jag får dela på kostnaden, helt ok iof men ja, ni förstår. 
Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?