• Anonym (fundersam)

Stå för halva resekostnaden?

Jag och barnens pappa har varit separerade sedan 6-7 år tillbaka. När vi separerade valde pappan att flytta 8 mil bort, till en grannstad där han kommer ifrån ursprungligen. Vi har annars bott i min stad i över 12 år och barnen har sitt liv här. 
    Nu frågade pappan mig om inte jag kan stå för halva barnens resekostnad från han till skolan som är i min stad, dvs halva kostnaden på ett månadskort (som är 1500kr/mån/barn). Tidigare har han skjutsat barnen fram och tillbaka på hans veckor (2 veckor i månaden) då hans jobb har kontor i min stad men nu kom då denna fråga upp. Hur hade ni gjort.
    Jag frågade då om möjligheten till att vi i stället kan skriva barnen på hans adress och på så vis  få skolkort. han skulle kolla upp den frågan.
    Barnen har inte behov av skolkort från min bostad utan ena barnet går och andra går i gymnasiet och har då automatiskt skolkort. 

Hur skulle ni ha resonerat?

• Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?
  • sextiotalist
    Anonym (Många) skrev 2022-04-04 11:34:10 följande:
    Men nu ser det ut så på många ställen. Folk ska väl inte bara bo i städer? 
    Många tätorter (läs: inte städer) har grundskolor. Så nej, man behöver inte bo i städer. Det är endast när det ren glesbygd som barn kan få så långa resvägar. 
    Fast det är ganska irrelevant i ts situation, eftersom det finns ett alternativ. 

Däremot är det många barn som har skolskjuts, då de har längre än 3 km till skolan, men 8 mil är det ett fåtal som har.
  • Anonym (för)
    Anonym (Många) skrev 2022-04-04 11:34:10 följande:
    Men nu ser det ut så på många ställen. Folk ska väl inte bara bo i städer? 
    Många ställen, är det verkligen så? Ska och ska, man kan ju välja i alla fall, ingen som tvingar en till varken det ena eller det andra.  Men att utsätta ett barn för att ha 1½ timmes enkel resväg till skolan, ja, det skulle jag verkligen inte göra i första taget.
  • sextiotalist
    Anonym (för) skrev 2022-04-04 11:38:14 följande:
    Många ställen, är det verkligen så? Ska och ska, man kan ju välja i alla fall, ingen som tvingar en till varken det ena eller det andra.  Men att utsätta ett barn för att ha 1½ timmes enkel resväg till skolan, ja, det skulle jag verkligen inte göra i första taget.
    Exakt. Nu finns det dock barn som växer upp i glesbygd, men dessa långa resvägar är ovanliga. 
  • Anonym (Bon ivers)
    Anonym (fundersam) skrev 2022-04-04 10:58:29 följande:
    30 min med pendel enkel väg , sen gång 800m från pendeln. 
    Nu blev jag nyfiken på er superpendel! Vår tar 20 min för 3,5 mil, men då är det ju ett par stopp också, men 30 min för 8 mil låter sjukt snabbt.
  • sextiotalist
    Anonym (Bon ivers) skrev 2022-04-04 11:42:43 följande:
    Nu blev jag nyfiken på er superpendel! Vår tar 20 min för 3,5 mil, men då är det ju ett par stopp också, men 30 min för 8 mil låter sjukt snabbt.
    Jag är också förvånad. I sig så är 160 km/h ingen ovanlig hastighet för en pendel (då fixar man 8 mil på 30 minuter, utan uppehåll), men ofta är det mellanliggande stationer. 8 mil utan mellanliggande uppehåll, verkar vara mer ett fjärrtåg, kollade för kul skull. Med SJ så tar resan mellan Norrköping och Linköping 22 minuter, avståndet är 4,2 mil
    Så det är nog osannolikt att en resa (även med X2000) skulle endast ta 30 minuter för 8 mil
  • Mrs Moneybags
    Anonym (fundersam) skrev 2022-04-04 10:41:04 följande:
    Det är inte ett alternativ då sonen tar mycket energi och vi behöver kunna ladda batterierna. För mig är det viktigt att barnen är med sin pappa lika mycket. Vår dotter väljer litegrann om hon vill stanna någon dag längre eller kortare men sonen behöver struktur. 
    Jag tycker ändå att det är ett bra alternativ att era barn bor hos dig under den tiden ditt ex är pappaledig så att dom slipper den extrema pendlingen till och från skolan. 

De kan gå tillbaka till varannan vecka när pappan börjar jobba igen. Under tiden betalar han underhåll mm. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Bon ivers) skrev 2022-04-04 11:42:43 följande:
    Ok det kanske är 5-6 mil och kanske  tar mellan 30-40 min iaf 
  • Anonym (ME)
    Anonym (fundersam) skrev 2022-04-04 10:39:12 följande:
    Ska kolla med min kommuns policy. Kan vara bra hursomhelst då jag köpt hus i min kommun men inflytt är inte förrän nästa sommar och därför måste vi flytta in i en hyres tillfälligt i en annan kommun pga brist på hyres i min nuvarande kommun (båda inom samma län)...barnens pappa bor i ett annat län. För dottern är min flytt oviktig då hon har skola i kommande kommun men sonen måste verkligen gå kvar i sin skola pga särskilda behov osv. 
    Ja, du behöver nog verkligen kolla upp reglerna. Hemkommunen kan nog vara flexibel så länge det inte blir för dyrt att ha eleven i en annan kommun. Jag gissar att det är ok att gå på friskolor i andra kommuner men fortfarande inom länet.  

Ang. gymnasium så gäller där vi bor att man får gå på alla gymnasium i ens egna län. Man får även gå på icke-kommunala gymnasium i andra län. Sen kan det kanske finnas andra undantag som att kommuner vid länsgränser har ett samarbete med grannkommunen i det andra länet (så är det där jag bor). Eller om en kommunal gymnasieskola har en inriktning som är unik. Men då är det upp till den kommunen om de väljer att prioritera elever utanför länet. 
  • Anonym (fundersam)

31 minuter med pendeln kollade jag nu 

• Anonym (Lova)

Du skriver själv att det är svårt med hyreslägenheter i din stad. Är det så att pappan inte hade nån möjlighet att få lägenhet i din stad? I så fall kan du knappast klandra honom att han flyttar nånstans där han har nåt slags nätverk i alla fall. 5-6 mil och 30 minuter är ingen lång flytt så det är inte direkt så att han övergav barnen.

Sen, om du skriver barnen hos pappa så kommer åtminstone sonen som går grundskola med största sannolikhet behöva byta skola till en inom den kommunen, så akta dig för det. 

Min bonusson fick busskort för växelvis boende men det var inom samma kommun. Härifrån kunde han gå till skolan men mamman bodde 20-30 minuter bort med buss. Jag vet att det är svårt att få skolskjuts över kommungränserna men det kan vara värt att kolla upp. 

Och om dottern redan har månadkort för gymnasiet så handlar det alltså om ett månadskort för ett barn. Kan det inte vara värt den kostnaden för att ditt barn ska kunna fortsätta vara hos pappa varannan vecka? Han har som sagt inte övergivit barnen och flyttat 100 mil. När han ska vara föräldraledig blir det förstås mer knapert i hans ekonomi och en sån kostnad kan vara tuff att ta helt själv. Det är ju ändå ett gemensamma barn det handlar om. 

Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?